همه چیز درباره غذای کودک یک ساله ؛ کدام غذاها مقوی ترند؟

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، چیزی تا تولد یک سالگی اش نمانده و نگران تغذیه کودکتان هستید؟ بعید نیست کودکتان این روزها بی اشتها و بد غذا شده باشد. ممکن است کودک شما هم در آستانه یکسالگی، از خوردن بعضی از وعده های غذایی خودداری کند و با بی اشتهایی اش در یک روز، شما را نگران و مضطرب کند. اما اگر اصول تغذیه کودک را بدانید و غذای کودک یک ساله تان را با برنامه ریزی بهتری آماده کنید، کمتر نگران بی اشتهایی های گاه و بی گاهش می شوید و با آگاهی بیشتری می توانید نیازهای غذایی او را تامین کنید.

همه چیز درباره غذای کودک یک ساله ؛ کدام غذاها مقوی ترند؟

چند نکته طلایی برای آماده کردن غذای کودک یک ساله

تا قبل از شش ماهگی، شیر مادر اصلی ترین غذای بچه ها است و بعد از چهار یا شش ماهگی، آرام آرام بچه ها با طعم های دیگری هم آشنا می شوند. باید بدانید که آغاز غذاهای یاریی با روش مناسب، رشد بهتر او در این نقط عطف در رشد را تضمین می نماید.

در آستانه یک سالگی، کودک شما به ازای هر 2/54 سانتی متر قدش، به 40 کالری در روز احتیاج دارد. یعنی اگر 70 سانتی متر قد او باشد، باید حدود 1100 کالری در روز دریافت کند تا به مقدار کافی رشد نموده و خوب وزن بگیرد. پس در این دوره به مواد غذایی که به وزن گیری کودک یاری می نمایند بیشتر توجه کنید.

آماده کردن غذای کودک یکساله راه و رسم خاص خود را دارد. بی اشتهایی های یک روزه فرزندتان و بدغذایی او را جدی نگیرید و سرپیچی از غذا خوردن را برایش به یک بازی تبدیل نکنید؛ بازی فرار او و کوشش خودتان برای رساندن قاشق به دهانش! بچه ها در این ماه ها ممکن است گاهی بی اشتها شوند و بعد از یکی دو روز با اشتهای زیاد برای جبران احتیاج غذایی شان کوشش نمایند.

یکی از مهم ترین اصول تغذیه کودک این است که کودکتان را تک غذایی بار نیاورید و او را به امتحان کردن طعم های تازه ترغیب کنید. چیدن غذا به شیوه ای خوشایند برای کودک و یاری گرفتن از بازی های مجذوب کننده برای تمام کردن غذا، می تواند زمینه را برای خوش اشتها شدن کودکتان فراهم کند. اگر کمی خلاق باشید، می توانید با مواد غذایی محدود، غذاهای متنوعی را برای کودکتان آماده کنید و با عادت دادنش به طعم های متنوع، مانع بدغذا شدنش شوید. آغاز به موقع غذای یاریی و یاری گرفتن از مواد غذایی مناسب می تواند رشد و سلامت کودکتان را تضمین کند.

با میانبرهای افزایش وزن بچه ها یکساله آشنا شوید

  • حالا راحت تر از قبل برای غذا دادن به او می توانید از قاشق بهره ببرید. کودک شما در این شش ماه، علاوه بر شیر، سایر محصولات لبنی پاستوریزه (پنیر، ماست خامه ای و کره) را هم می تواند میل کند و به جای شیر معمولی، می تواند بخشی از احتیاجهای غذایی اش را با یاری شیرهای غنی شده بچه ها تامین کند.
  • مثل ماه های قبل می توانید با غلات غنی شده برایش غذا درست کنید و عسل را هم به غلات یا مواد غذایی دیگر اضافه کنید. علاوه بر این، می توانید نان، ماکارونی یا برنج را هم به غذایش اضافه کنید.
  • او در این ماه ها می تواند خربزه، زردآلو و گریپ فروت را هم به فهرست میوه هایش اضافه کند و انواع کلم پخته شده و نرم را در غذاهایش میل کند.
  • کودک یک ساله شما با مصرف تخم مرغ می تواند بخشی از احتیاج بدنش به پروتئین و ویتامین D را تامین کند. پس اگر به تخم مرغ حساسیت ندارد، مافین سبزیجات می تواند گزینه مناسبی برای یک وعده غذایی او باشد. رشد قد کودک یکی از مهمترین موضوعات در این سن است. تاثیر استفاده از شیرهای غنی شده برای پرورش کودک بلند قد، از طرف محققان ثابت شده است. البته لبنیات تنها خوراکی هایی که به افزایش قد و ورن یاری می نمایند، به شمار نمی فرایند.
  • با تخم مرغ، لوبیا، کره بادام زمینی، قطعات کوچک گوشت، مرغ، ماهی بدون تیغ می توانید احتیاج فرزندتان به پروتئین را تامین کنید. به شرط آنکه از آلرژی نداشتن کودکتان به این مواد مطمئن شده باشید. برای پرورش کودک سالمی که رشد مناسبی دارد، باید تنوعی از مواد غذایی را به بشقاب او وارد کنید. اگر با تاثیر میوه ها و سبزیجات ضروری در رشد کودک آشنا باشید، می توانید با آماده کردن بشقاب غذای رنگارنگ، به رشد بهتر او یاری کنید.
  • اگر به مقدار کافی برای آماده کردن غذاهای مقوی و متنوع وقت ندارید، فرزندتان را از چنین تنوعی محروم نکنید. شما می توانید با یاری غذاهای کودک آماده و غنی شده، بخشی از احتیاجهای غذایی کودکتان را تامین کنید.

چقدر غذا بخورد کافی است؟

بعید است که فرزندتان در این ماه ها، در یک وعده غذایی حجم زیادی از مواد مغذی را به بدنش وارد کند و باید بدانید که اضافه کردن حجم غذای او، برترین راه برای افزایش رشد کودک نیست. شما می توانید مواد غذایی را به مقدار ای که در ادامه آورده ایم، در وعده های متعدد به فرزندتان بدهید و مطمئن باشید که اصول تغذیه کودک یک ساله را رعایت نموده اید.

  • یک تا یک و نیم فنجان شیر یا یک فنجان ماست یا 30 گرم پنیر
  • 100 گرم غلات (شامل برنج، نان، غلات غنی شده و ماکارونی)
  • یک فنجان میوه تازه
  • یک فنجان سبزیجات پخته شده
  • 60 گرم پروتئین (شامل انواع گوشت یا حبوبات)

بی علت قانون صادر نکنید

بخاطر نگرانی در خصوص آلرژیک بودن کودکتان او را از بعضی موادغذایی محروم نموده اید؟ اگر نگران سلامت فرزند خود هستید، خودسرانه آلرژی کودکتان را حدس نزنید و با صادر کردن قانون های نادرست در خصوص اصول تغذیه کودک یکساله او را از مواد غذایی ضروری محروم نکنید. به جای آنکه بخاطر آلرژیک بودن خودتان یا ابتلای بچه ها دیگر به نوعی حساسیت غذایی، فرزندتان را از خوراکی ها محروم کنید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

بی توجه به آلرژی های غذایی و مصرف کردن مواد غذایی که کودکتان به آنها حساسیت دارد بسیار خطرناک است، اما پیش از آنکه چیزی ثابت گردد، در خصوص شرایط بدنی فرزندتان حکم صادر نکنید.

منبع: کتاب کاله

به "همه چیز درباره غذای کودک یک ساله ؛ کدام غذاها مقوی ترند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره غذای کودک یک ساله ؛ کدام غذاها مقوی ترند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید