چند غذای محلی جمهوری آذربایجان که نباید از دست داد!

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، کشور آذربایجان که به جمهوری آذربایجان هم شناخته می گردد، به علت همسایگی با ایران از سمت شمال غرب، مشترکات فرهنگی زیادی با مردم ما دارد. کشوری که زمانی جزوی از همین خاک و بوم بوده و طی یک قرارداد از ایران جدا شده است. شاید به همین علت است که غذای محلی آذربایجان برای مردم ایران چندان غریبه نیست و می توانند به راحتی در سفرشان، از رستوران ها و کافه های این کشور استفاده نمایند. این نزدیکی فرهنگی و سنتی یاری خواهد نمود که سفر راحت تری نیز داشته باشیم. اما چه غذاهایی در این منطقه سرو می شوند؟ آیا این غذاها را می شناسید؟ شاید در ایران خودمان هم برخی از این غذاها پخته شوند، اما نوع طبخ و مزه آنها با آن چیزی که ما در حافظه چشایی مان سراغ داریم، فرق می نماید. این ها غذای سنتی آذربایجان هستند و مزه شان برای ما کمی متفاوت باشد. پس برای شناخت غذای محلی جمهوری آذربایجان با خبرنگاران همراه باشین.

چند غذای محلی جمهوری آذربایجان که نباید از دست داد!

پلوی آذربایجانی

این غذای محلی آذربایجان است که با برنج و گوشت طبخ می گردد و مزه اش را از گیاهان، ادویه و فلفل طعم دار می گیرد. مشابه این غذا شاید در آسیا، اروپا و حتی آفریقا هم پخته گردد، اما مزه این غذای محلی جمهوری آذربایجان با آنها فرق می نماید. سه عنصر اصلی مزه دار کردن این پلوی آذربایجانی، برنج، زعفران، دارچین و گیاهان معطر است. روی آن ها یک گوشت سرخ شده گوسفند، مرغ، بره یا گاو قرار می دهند و در کنار غذای محلی آذربایجان نیز مخلوطی از سبزیجات، میوه های تازه و برخی وقت ها هم میوه خشک و آجیل سرو می گردد. منوی رستوران های مختلف برای سرو کردن این غذا فرق دارد، اما عموماً به همین شیوه سر سفره قرار داده می گردد.

کباب و شیشلیک

این غذای سنتی آذربایجان گوشتی هم مشابهات زیادی در خاورمیانه از شرق اروپا تا جنوب شرق آسیا و همین ایران خودمان دارد. اما در آذربایجان چند نوع کباب و شیشلیک وجود دارد که از گوشت های چرخ نموده مختلفی برای پخت آن استفاده می گردد. از گاو و مرغ گرفته تا ماهی های مختلف و سبزیجاتی مثل پیاز، فلفل، قارچ و گوجه فرنگی برای طعم دار کردن آن استفاده می گردد. برای ایرانی هایی که عاشق کباب و مزه آن هستند، خوردن این شیشلیک و کباب ها می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. به ویژه این که در کنار آن ها، نان نازک فطیر قرار داده می گردد که مزه آن بسیار خوب است. خوردن کباب را در هر شهری می توانید امتحان کنید چون این یکی از غذای محلی آذربایجان هستش و در همه شهرها وجود داره.

قوتاب یا ختاب آذربایجان

نوعی نان پهن که داخل آن را با مواد غذایی مختلف مانند گوشت، اسفناج، پنیر و کدو تنبل پر می نمایند و بین گردشگران و مردم محلی، هواداران زیادی دارد. این نوع نان را شاید در ایران هم بتوانید پیدا کنید. اما در آذربایجان به این نوع نان، ختاب یا قوتاب می گویند. خمیر نان قوتاب را با آرد، آب، تخم مرغ و نمک آماده می نمایند، شکل آن را به صورت هلالی در می آورند و دو طرف ختاب را به خوبی سرخ می نمایند. در کنار این غذای سنتی آذربایجان؛ ماست محلی، سبزی، و سماق نیز قرار داده می گردد. بیشتر رستوران های باکو در فهرست غذاهایشان، ختاب یا قوتاب هم دارند و یک غذای سنتی به شمار میرود.

دلمه غذای سنتی آذربایجان و ایران

این غذای محلی جمهوری آذربایجان هم در ایران پخته می گردد و هم در آذربایجان. همان طور که در ایران دیده اید، دلمه را با روکش های گیاهی متفاوتی مانند برگ مو، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و بادمجان درست می نمایند. مواد داخل آن است که مزه این غذای محلی را متفاوت می نماید. در آذربایجان، ترکیبی از گوشت، نعنا، رازیانه و گیاهان محلی دیگر استفاده می گردد و مزه ای متفاوت از دلمه را خواهید چشید. دلمه را گاهی اوقات در ظروف سفالی می پزند که طعم و عطر آن به خوبی حفظ گردد. دلمه در فهرست غذاهای ملی قرار می گیرد و در همه شهرها و منطقه ها آن پخته می گردد.

آش دوغ یا دوگا

این آش دوغ هم مشابه همان آشی است که در ایران پخته می گردد. مواد اصلی دوگا برنج و نخود و ماست است و از سبزی های محلی و شوید و گشنیز برای عطر آش استفاده می نمایند. در آب و هواهای مختلف، دوگا را می توانید سرد یا گرم نوش جان کنید!

کوفته بزباش

یکی دیگر از غذاهای محلی آذربایجان است که یک غذای ملی نیز به شمار میرود. کوفته بزباش با گوشت چرخ نموده، برنج و یک آلوی خشک در میان آن پخته می گردد. در کنار این غذای محلی هم آب کوفته، سس مخصوص، زعفران و زردچوبه قرار می دهند و با گوجه فرنگی و سبزی سرو می گردد.

لاوانگی

این هم یک غذای محلی جنوب آذربایجان است که در شهر باکو هم سرو می گردد. نوعی مرغ یا ماهی شکم پر است که داخل آن را با گردو و سبزی های محلی پر می نمایند و می پزند.

دوشبارا

غذای محلی دیگری در منطقه آذربایجان است که از خمیرهای پخته شده با درونی از گوشت چرخ نموده و ادویه پخته می گردد. دوشبارا در آذربایجان بسیار کوچک و در آب گوشت پخته می گردد که ممکن است با میزان هایی که در دیگر کشورها دیده می گردد، فرق دارد.

آبگوشت

میراث ایرانیان در آذربایجان به خوبی حفظ شده است و نوع سرو و پخت آبگوشت در این کشور، مشابه ایران است. شهر شکی Sheki آذربایجان، محلی است که این غذای سنتی در آن پخته و می گردد. سرو این غذا در ظرف های سفالی و به همراه تیلیت است. محتویات آبگوشت آذربایجان، گوشت گوسفند، نخود، سیب زمینی و آب است و تفاوت چندانی با آبگوشت ایران ندارد.

بادام بورا

یک نوع شیرینی مخصوص آذربایجان است که بیشتر در شهر باکو پیدا و تهیه می گردد. این شیرینی را به شکل های مختلفی و همراه با شکر، دارچین، آجیل ریز خرد شده می پزند.

شکربورا

شکربورا جزو دسرهای آذربایجان و در فهرست پرطرفدارهای این کشور قرار گرفته است. به طوری که به هر شهری بروید، این پای های شیرینی را که داخل آنها را با بادام، فندق، گردو، یا مخلوطی از شکر و عسل پر نموده اند، می توانید پیدا کنید.

باقلوا

دسر محبوب دیگر کشور آذربایجان که از لایه های بسیار نازک خمیر و آجیل خرده شده و عسل تهیه می گردد، باقلوا است. این دسر از دوران قدیم در آذربایجان، به شکل لوزی برش داده می شده و در وسطش هم آجیل قرار می دادند. این دسر بیشتر در ایام عید نوروز پخته و خورده می گردد.

حلوا

این نوع حلوا هم مانند آبگوشت، در شهر شکی آذربایجان پخته می گردد و مزه بسیار لذیذی دارد. مواد به کار رفته در آن، خمیر سرخ شده، ویفر نازک، آجیل خرد شده و عسل است. خوردن آبگوشت و حلوای آذربایجان، دلیلی محکمی می تواند باشد تا به شکی سفر کنید.

ماهی دریای خزر و پنیر دودی

نوعی پنیر در شهر قبله آذربایجان برای صبحانه استفاده می گردد که طعم آن بسیار شور، خاص و خوشمزه است. غذای محلی دیگر آذربایجانی ها هم ماهی کوچک سرخ شده دریای خزر است که در رستوران ها سرو می شوند.

منبع: همگردی

به "چند غذای محلی جمهوری آذربایجان که نباید از دست داد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند غذای محلی جمهوری آذربایجان که نباید از دست داد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید