طرز تهیه بامیه بازاری و حرفه ای خوشمزه

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، بامیه با یار جدانشدنی خود معمولا در شب های ماه مبارک رمضان میهمان سفره افطاری مسلمانان است. برای زولبیا و بامیه نباید منتظر ماه رمضان شد چرا که با دانستن دستورهای تهیه شان به صورت بازاری و حرفه ای می توانید در منزل درست شان کنید. در مطالب قبلی به دستور تهیه زولبیا و طرز تهیه گوش فیل اشاره نموده ایم حتما آن ها را امتحان کنید. این بار طرز تهیه بامیه بازاری را برایتان خواهیم گفت تا در شب های ماه رمضان درست نموده و زینت بخش سفره های افطاری تان باشد.

طرز تهیه بامیه بازاری و حرفه ای خوشمزه

مواد لازم برای تهیه بامیه بازاری

  • آرد یک لیوان
  • کره سه قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • زعفران یک چهارم قاشق چای خوری
  • شکر یک فنجان
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم

طرز تهیه بامیه بازاری

1. شربت بامیه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری باید شربت آن را آماده کنید. یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا چند پرک زعفران را به همراه کمی آب جوش به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید. از سویی دیگر یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و میزان شکر گفته شده را به همراه یک دوم پیمانه آب داخل آن بریزید تا بجوشد. بعد از آن که غلظت مناسب را به دست آورد، گلاب و زعفران را هم اضافه کنید تا با یکدیگر بجوشند. بعد از سه دقیقه جوشیدن، شربت را کنار بگذارید تا به قوام برسد. در کنار بامیه حتما زولبیا با نشاسته ذرت را هم امتحان کنید، زمان زیادی از شما نمی گیرد.

2. خمیر بامیه را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری باید یک قابلمه دیگر را روی حرارت ملایم قرار دهید سپس یک پیمانه آب، دو قاشق غذاخوری شکر و میزان گفته شده از کره را داخل آن بریزید. با آب شدن کره، آرد را داخل قابلمه بریزید. با یاری کاردک به سرعت آرد و کره را با یکدیگر مخلوط کنید تا به شکل یک خمیر توپی دربیاید. قبل از برداشتن خمیر دو تا سه بار، با پشت قاشق آن را در سطح قابلمه پهن و جمع کنید. قابلمه را کنار بگذارید تا به دمای محیط برسد. یکی از خوشمزه ترین دسرهایی که برای شب های ماه رمضان می توانید برای عزیزان تان درست کنید حلوا هویج با شیر است که تنها کافی است که 40 دقیقه قبل از افطار برای آن وقت بگذارید.

3. تخم مرغ ها را اضافه کنید

در ادامه طرز تهیه بامیه بازاری و خمیر آن، بعد از به دمای محیط رسیدن خمیر، آن را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و تخم مرغ ها را جدا جدا به آن اضافه نموده و با دست هم بزنید. به شل بدون خمیر در نگاه اول توجه ای نداشته باشید با هم زدن خود به خود جمع می گردد. تخم مرغ دوم را هم به همین شکل اضافه و هم بزنید. در آخر باید خمیری یک دست و چسبناک داشته باشید. استفاده از هم زن دستی در این مرحله برای مخلوط کردن می تواند برترین گزینه باشد. درست کردن آش ماش را برای وعده افطارتان نباید فراموش کنید.

4. تابه را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری ، یک تابه بزرگ انتخاب و آن را روی حرارت قرار دهید. نیمی از آن را روغن بریزید تا داغ گردد. تا داغ شدن روغن، خمیر بامیه را داخل قیف شیرینی پزی یا پلاستیکی بریزید. بامیه ها را با توجه به ماسوره تان هر میزان و تعداد که می خواهید در تابه قیف بزنید. برترین گزینه، استفاده از ماسوره آچاره ای است. برای بریدن خمیربامیه از چاقو یا قیچی آشپزخانه بهره ببرید تنها آن را چرب کنید که خمیر به آن نچسبد. هر طرف از بامیه ها را برای دو تا سه دقیقه در تابه سرخ کنید تا قهوه ای تیره شوند. در نهایت روغن اضافه بامیه ها را بگیرید و آن ها را در شربت زعفران غوطه ور کنید. آن ها را با چند دانه گل محمدی و خلال پسته تزئین نموده و کنار ظرف شیربرنج روی سفره افطاری تان بگذارید.

نکات تکمیلی پخت بامیه بازاری

شیرینی بامیه معمولا در کنار دیگر خوراکی های ماه رمضان مانند آش رشته و زولبیا روی سفره های افطاری قرار می گیرند تا روزه داران آن را مصرف نمایند. در ادامه نکاتی را یادآور شده ایم که با رعایت آن ها پختی لذت بخش تر را تجربه خواهید کرد.

شربت بامیه

شربت یکی از اصلی ترین فاکتورها در تهیه بامیه بازاری به شمار میرود که در درست کردن آن باید نهایت دقت را به کار برد. برای تهیه شربت بار علاوه بر دستور گفته شده در بالا می توانید از جوهرلیمو، گلاب و گلوکز هم بهره ببرید. تمامی مواد باید در یک قابلمه با حرارت میانه برای 10 دقیقه بجوشند تا به غلظت کافی برسند. با استفاده از یک لیسک آغشته به آب لیمو و تمیز کردن اطراف قابلمه، از شکرک زدن شربت تان جلوگیری کنید. پیشنهاد ما به شما برای میهمانی هایتان در ماه رمضان درست کردن حلیم بوقلمون است که قطعا از میهمان ها از خوردن آن لذت می برند.

استفاده از گلوکز در شربت بامیه

استفاده از گلوکز در طرز تهیه شربت بامیه بازاری اختیاری است چراکه تنها به براق شدن بامیه ها یتان یاری می نماید. در صورت به کار بردن گلوکز در شربت بامیه حتما از نوع بی رنگ آن بهره ببرید. برای پذیرایی از میهمان هایتان کنار تمام وعده های غذایی از طرز تهیه یک دسر برای افطار غافل نشوید و زیبایی سفره تان را دوبرابر کنید.

خمیر بامیه بازاری

خمیر بامیه باید نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد پس در صورت سفت بودن و نداشتن قابلیت ماسوره زدن باید تخم مرغ دیگری را به آن اضافه کنید. در یک ظرف جداگانه آن را شکسته و هم بزنید. نیمی از تخم مرغ را به مخلوط اضافه و کمی با دست هم بزنید تا خمیر بین دو انشگتانتان حالت چسبندگی پیدا کند. برای تقویت خود و دیگر عزیزان تان حتما کاچی تبریزی را هم امتحان کنید.

خنک شدن خمیر بامیه بازاری

برای زودتر خنک شدن خمیر و رسیدن آن به دمای محیط یکی از راه ها گذاشتن آن برای چند دقیقه داخل یخچال است. در روشی دیگر خمیر بامیه را دو تا سه بار در قابلمه زیرو رو کنید تا زودتر خنک گردد. مطلب سحری چی بخوریم در کتاب کاله یاری تان می نماید تا دیگر در وعده های سحری به مشکل برنخورید.

علت خشکی شیرینی بامیه

شیرینی بامیه گاهی با وجود غوطه ور شدن در شربت بسیار خشک است که دلایل بسیاری این امر را تشدید می نماید، این دلایل عبارتند از:

  • پخته نبودن خمیر
  • سرخ کردن بامیه با روغن کم
  • قیف زدن بامیه در روغن داغ
  • بیش از حد ظرفیت تابه خمیر زدن
  • فاصله انداختن از سرخ شدن تا شربت زدن
  • زیاد بودن حرارت گاز و سرخ شدن روی بامیه
  • غوطه ور شدن بیش از حد بامیه ها در شربت و زود رنگ گرفتن آن ها به هنگام سرخ شدن

از بین رفتن خط ماسوره بامیه

زیبایی شیرینی بامیه به ویژه بامیه های بازاری وجود خط های ماسوره روی آن است اما گاهی با پخت آن در منزل، این خط ها از بین می روند که علت آن استفاده از ماسوره نامناسب برای خمیر زدن، زیاد بودن حجم تخم مرغ و آب داخل خمیر بامیه می تواند باشد. از درست کردن شله زرد غافل نشوید که به سفره افطاری تان بسیار جلوه می دهد.

نرم شدن بامیه بازاری

بامیه نباید زیاد نرم یا خشک باشد پس در صورت نرم شدن بامیه هایتان باید علت را در داغ بودن شربت، رقیق بودن شربت بار، زیاد بودن حجم تخم مرغ خمیر، زیاد بودن حرارت گاز و زیادی غوطه ور بودن بامیه ها در شربت جست و جو کرد. برای وعده های افطاری تان کنار آش از سوپ بلغورگندم هم غافل نشوید که برای تقویت معده بسیار مفید است.

خردشدن بامیه

زیاد بودن بامیه ها در تابه، خوب مخلوط نشدن تخم مرغ، کم بودن تخم مرغ و پخته نشدن کامل خمیر منجر به خرد شدن آن ها هنگام سرخ شدن یا خوردن می گردد. رنگینک یکی از برترین گزینه ها برای وعده سحری می تواند از درست کردن آن غافل نشوید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه بامیه بازاری و حرفه ای خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بامیه بازاری و حرفه ای خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید