زنان بیشتر در معرض سندروم تونل کارپ هستند

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، تهران (پانا) - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت که زنان بیش از مردان در معرض بیماری سندروم تونل کارپ قراردارند و نشانه این بیماری بی حسی در انگشتان دست است.

زنان بیشتر در معرض سندروم تونل کارپ هستند

رحمت الله حافظی در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: شاید تجربه نموده باشیم که مدت طولانی در خواب دستمان زیر بدن می ماند و احساس بی حسی داریم. این علامت سندروم کارپ است. عصب در کانال مچ گاه تحت فشار قرار می گیرد و احساس کرختی و درد در انگشتان احساس می شود و گاه این درد به گردن هم می رسد.

وی ادامه داد: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند وقتی گوشی تلفن را برای مدتی در دست می گیرند دست خواب می فرایند و افرادی که رانندگی می نمایند و دستشان روی فرمان است علائم خواب رفتگی انگشتان را می بینند. ناخواسته دیدیم گاهی قدرت بلند کردن وسیله ای را ندارد و این نشان از فشار روی عصب دست است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی وعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید نمود: ابتلا به این حالت گاه به علت نحوه کار است. کسانی که حرکت مچ دست طولانی دست داشته باشند به این بیماری مبتلا می شوند. گاه استراکچر کانال عصب مچ موجب این بیماری می شود. گاهی نیز کسانی که مسائل تیرویید یا مسائل کلیوی و روماتیسمی دارند به این بیماری دچار می شوند.

حافظی یادآور شد: برای درمان این بیماری باید فشار از روی عصب برداشته شود. تشخیص سندروم تونل کارپ بر عهده پزشک است بعلاوه گرفتن نوار عصب به این تشخیص یاری می نماید و مقدار فشار روی عصب روشن می شود.

وی شرح داد: در موارد شدید نیازمند عمل جراحی هستیم و تاخیر در عمل موجب تحلیل عمل می شود و توان عضله حتی بعد از عمل نیز برنمی شود. این اتفاق برگرفته از فشار روی عصب مدین است و اگر بیماری پیشرفته نباشد می توان با داروهای ضد التهاب و یا داروهای یاری نماینده به پیغام رسانی عصب همانند ویتامین بی، ثابت نگه داشتن مچ به وسیله مچ بند و گاه تزریق کانال برای بازکردن حجم کانال، به برطرف این بیماری یاری می نماید.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی وعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی مطرح نمود: فشار روی عصب هرجایی باشد خواب رفتن را در پی دارد. دیسک هم اگر فشار روی عصب باشد در جهت عصب احساس خواب رفتن ایجاد می شود. خود بیمار نمی تواند تشخیص دهد که ایا خواب رفتن عصب دست از گردن است یا کانال کارپ. گاه هردو بیماری هم همزمان است و فرد هم دیسک گردن دارد و هم سندروم تونل کارپ.

حافظی گفت: متاسفانه خانم ها بیشتر برای معرض ابتلا به سندروم کانال کارپ قرار دارند و این کانال در خانم ها کوچکتر است. بعلاوه کسانی که کار یکنواختی دارند بیشتر درگیر این بیماری می شوند به عنوان نمونه صافکارها، آشپزها، قصابان، موزیسین ها و نوازنده ها برای ابتلا به این بیماری مستعدتر هستند.

وی ادامه داد: در این مشاغل توصیه می کنیم از فشار سنگین یکنواخت دوری نمایند ورزش هایی نیز به آزادسازی عصب مدین در مچ دست یاری می نمایدو کار یکنواخت طولانی چند ساعته را با وقفه انجام دهند و هر 20 دقیقه 2 دقیقه استراحت نمایند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی وعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: کسانی که سالم هستند به تقویت عضلات کف دست و مچ را داشته باشد. یا با وزنه سبک یا بطری آب معدنی مچ را ورزش دهد. کسانی که درگیر سندروم تونل کارپ هستند باید از ورزش اختصاصی استفاده نمایند. این افراد باید از ورزش کششی استفاده نمایند و باید انگشتان را به سمت بالا بکشند تا عصب کمی آزاد شود.

حافظی تاکید نمود: افراد چاق بیشتر درگیر سندروم تونل کارپ می شوند. حجم بافت چربی در کانال عصبی بیشتر شود درگیری به بیماری بیشتر می شود. خواب رفتن می تواند از فشار ناحیه مچ یا گردن باشد و بیمار می تواند چند روز ورزش مچ را انجام دهد تا عصب ازاد شود اما اگر نشد باید به پزشک مراجعه کرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "زنان بیشتر در معرض سندروم تونل کارپ هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان بیشتر در معرض سندروم تونل کارپ هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید