با خواص آلبالو یا گیلاس ترش آشنا شوید

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، آلبالو علامت جوانی و نشاط است و تمام قسمتهای این میوه یعنی هسته ، دم ، برگ و ساقه آن در طب و صنعت کاربرد دارند. با ما همراه شوید تا با خواص این میوه لذیذ بیشتر آشنا شوید.

با خواص آلبالو یا گیلاس ترش آشنا شوید آلبالو که به نام آلوبالو هم شناخته می گردد میوه ای بهاری از سرده پرونوس است که به رنگ قرمز تیره بوده و مزه ای ترش دارد. جالب است بدانید که آلبالو در واقع همان گیلاس ترش می باشد. این میوه و تمام قسمت های آن از جمله هسته، دم، برگ و ساقه در طب و صنعت کاربرد دارد. در حال حاضر درخت آلبالو در منامطق مختلف ایران وجود دارد اما در گذشته درخت آلبالو در منطقه وسیعی از آناتولی ترکیه تا دریای خزر وجود داشته است.

ارزش غذایی آلبالوارزش غذایی آلبالو زیاد نیست و صد گرم آلبالو فقط 70 کالری دارد. آلبالو دارای ویتامین آ، ب و ث است.املاح معدنی آلبالو عبارت است از آهن، کلسیم، فسفر، کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس، روی، منگنز و کوبالت.1

خواص آلبالو برای پوست و موتوجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن میزانی کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

جوان سازی پوست صورتبر طبق تحقیقات صورت گرفته به وسیله دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان، نوشیدن روزانه آب آلبالو به علت مقادیر بالای آنتوسیانین هایی که دارد بافت های همبند پوست را تقویت می نماید و با افزایش سنتز کلاژن پوست باعث جوان سازی پوست صورت می گردد.

درمان آکنه و جوش صورتآلبالو خواص ضد باکتری دارد که با سم زدایی پوست صورت به درمان آکنه و جوش صورت یاری می نماید.

روشن کننده پوستمقادیر بالای ویتامین C موجود در آلبالو باعث پاکسازی پوست صورت شده و به عنوان روشن کننده طبیعی پوست صورت و بدن عمل می نماید.

درمان ریزش مومقادیر بالای آهن موجود در آلبالو و آب آلبالو با افزایش جریان خون در پوست سر از ریزش مو جلوگیری می نماید.

تقویت و افزایش رشد موآنتوسیانین های موجود در آلبالو باعث تقویت و افزایش رشد موی سر می شوند، بعلاوه شستشوی مو ها با آب آلبالو باعث درخشان تر شدن موی سر می گردد.

فواید دارویی و درمانی آلبالو برای بدن

سرماخوردگیآلبالو حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه مفید می باشد.

علاوه بر این آلبالو با جذب بیشتر آهن، مقاومت بدن در برابر عفونت ها و بیماری های ویروسی را افزایش می دهد.

بعلاوه آنتوسیانین ها و کورستین موجود در آلبالو به کاهش علائم آسم یاری می نماید.

یبوستمقادیر بالای فیبر موجود در آلبالو به بهبود حرکات روده یاری نموده و برای پیشگیری و درمان اسهال و یبوست مفید می باشد.

علاوه بر این مصرف آلبالو خطر ابتلا به دیورتیکولیت (التهاب روده)، هموروئید یا بواسیر و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را کاهش می دهد.

کبد چربآنتی اکسیدان های موجود در آلبالو به سم زدایی و پاکسازی کبد یاری نموده و برای درمان کبد چرب غیر الکلی مفید هستند.2

کاهش قند خونخواص آلبالو ها در زمینه کاهش قند خون ثابت شده است به ویژه در خصوص افراد مبتلا به دیابت. آنتوسیانین های موجود در آلبالو به افزایش فراوری انسولین طبیعی در بدن تا 50 درصد یاری می کنند. علاوه بر آن درصد میزان گلوکز را در حد نرمال خود نگه می دارد. این میوه ریز ترش مزه برای افراد مبتلا به دیابت که می خواهند از شر مسائل قند خون بالا در امان بمانند انتخابی عالی هستند.

ضدالتهابآرتریت روماتوئید تنها یکی از مسائلی است که در اثر وجود التهاب در بدن انسان به وجود می آید. معمولاً التهاب نشان دهنده ایرادی در بدن ماست بنابراین جلوگیری از آن به کم شدن بیماری ها یاری می نماید. آلبالو باعث کاهش التهاب، پیشگیری از نقرس و آرتروز و دیگر بیماری های حاصل از التهاب که به بدن شما صدمه می زنند، می گردد. این میوه خوشمزه تابستانی یک ضددرد فوق العاده قوی نیز می باشد.

معمولاً التهاب نشان دهنده ایرادی در بدن ماست بنابراین جلوگیری از آن به کم شدن بیماری ها یاری می نماید. آلبالو باعث کاهش التهاب، پیشگیری از نقرس و آرتروز و دیگر بیماری های حاصل از التهاب که به بدن شما صدمه می زنند، می گردد.

جلوگیری از سرطان روده بزرگآلبالو ها غنی از فیبر های غذایی هستند، موادی مغذی ای که بدن شما به آن ها احتیاج دارد و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کنند. این سرطان معمولاً به علت وجود بیش از حد مواد سمی در روده بزرگ در درازمدت به وجود می آید. فیبر ها سموم را در روده بزرگ از بین می برند و آن را از شر آلودگی ها خلاص می کنند! فیبر ها بعلاوه باعث کاهش وزن می شوند که ریسک ابتلا به هفت نوع سرطان را کم می نماید. به علاوه آنتی اکسیدان موجود در آلبالو ها در مقابل رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شوند، از بدن ما محافظت می کنند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبیآیا نگران بیماری های قلبی هستید؟ فلاونون و فلاونول های موجود در آلبالو از قلب، عروق خونی و دستگاه گردش خون شما محافظت می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه مانند دارو عمل نموده و میزان استفاده بدن شما از قند ها و چربی ها را کنترل می نماید. شما می توانید فشار خون خود را کم کنید، گردش خونتان را تقویت کنید، ماهیچه های قلبتان را قوی کنید و در آخر از خاصیت های آلبالو متشکر باشید!

بهبود خوابیکی از برترین خواص آلبالو این است که فراوری ملاتونین در بدن شما را افزایش می دهد که در واقع همان ماده شیمیایی است که حس خواب آلودگی را افزایش می دهد. اگر شما یک لیوان آب آلبالو را قبل از خوابیدن بنوشید درمی یابید که خیلی سریع تر به خواب می روید. تحقیقات ثابت نموده است که آب آلبالو به بهتر خوابیدن یاری زیادی می نماید. پس نوشیدن آن درمان خوبی است اگر قادر به خوابیدن نیستید و یا نگران بی خوابی هستید.

تقویت حافظه می خواهید همه چیز را به راحتی به یاد بیاورید؟ آب آلبالو یکی از برترین تقویت کننده های حافظه است که در اطراف ما وجود دارد؛ زیرا آنتوسیانین موجود در آن، قدرت به خاطر آوردن را تقویت و از سلول های مغزی شما محافظت می نماید.

حالا که به خواص این میوه و آب آن پی بردیم بهتر است یک لیوان از آن را به برنامه روزانه مان اضافه کنیم.3

نکات مهم در انتخاب آلبالوآلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد.

از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است دوری کنید زیرا مصرف آن سوء هضم می آورد و کار روده ها را مختل می نماید.

آلبالو وقتی تیره رنگ است و دارای لکه های قهوه ای است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است.

گاهی میوه فروشان برای اینکه آلبالو را خوش چشم انداز سازند به آن آب می زنند این کار زود آلبالو را خراب می نماید و آماده می سازد که زودتر فاسد گردد.1

آلبالو را چه وقت و چگونه باید مصرف کرد؟بعد از مصرف، روی آن آب نخورید، مایعات به طور کلی روی میوه ها آن را باد نموده می نماید و این وضع برای دستگاه هاضمه خطرات جدی در بر دارد.

در فاصله غذاهای اصلی می توانید بخورید زیرا خیلی زود هضم می گردد یک مرتبه میزان زیادی آلبالو نخورید بلکه به میزان کم بخورید و در موقع خوردن هم خوب آن را بجوید.

آلبالو برای چه اشخاصی خوب نیست؟کسانی که ورم روده دارند چون آلبالو ترش است و سلولز دارد دیر هضم می گردد.

کسانی که از معده یا روده ها علیل هستند می توانند آلبالوی پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف کنند، البته در این موارد چون پخته می گردد، قسمتی از مواد حیاتی خصوصا ویتامین های خود را از دست می دهد ولی به آسانی هضم می گردد.

با وجود این برخی از کسانی که از جهت معده و یا روده ها علیل هستند، می توانند هضم آن را تحمل کنند به شرطی که صبح ناشتا به میزان کم آن هم کاملا رسیده باشد، مصرف کنند.

کسانی که دیابت دارند می توانند به حد اعتدال بخورند زیرا قند آن از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می توانند جذب کنند.

اشخاصی که چاق هستند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذای اضافی علاوه بر غذاهای مخصوص رژیم خود مصرف کنند ولی به عنوان یک غذای اصلی می توانند آلبالو مصرف کنند زیرا آلبالو دارای کالری کمی است و شیپور اشتهای کاذب را خفه می نماید!

چه کسانی باید آلبالو بخورند؟کسانی که بیماری کلیه دارند، اشخاصی که رماتیسم دارند اگر آلبالو بخورند از بروز نقرس در آنها جلوگیری خواهد شد.

کسانی که بیماری قلبی دارند حتما مصرف کنند چون ادرارآور است.

پتاسیم آن از به جامانده نمک در عروق جلوگیری می نماید و به صورت ادرار آن را خارج می نماید و در نتیجه به قلب یاری می نماید.

خانم هایی که می خواهند دارای رنگ درخشانی شوند و زیبایی چهره آنها مورد توجه قرار گیرد برای صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.4

پی نوشت:

1.www.7ganj.ir

2.www.coca.ir

3.www.yjc.ir

4.www.fa.parsiteb.com

منبع: راسخون

به "با خواص آلبالو یا گیلاس ترش آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص آلبالو یا گیلاس ترش آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید