نرم رباتی با الهام از بطری کچاپ ساخته شد

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو به نقل از نیواطلس، بطری پلاستیکی سس کچاپ دارای یک دریچه کوچک در قسمت در آن است که اجازه می دهد محتوای داخل آن بیرون بیاید. به همین دلیل محققان هلندی با الهام از این مکانیسم یک محرک ابداع نموده اند که می توان آن را در نرم ربات های اتوماتیک به کار برد.

نرم رباتی با الهام از بطری کچاپ ساخته شد

محققان دانشگاه آیندهوون این گجت را طراحی نموده اند که دریچه هیسترتیک نام گرفته است. گجت مذکور رفتار دریچه بطری کچاپ برای سریع باز و بسته شدن (برای خارج شدن میزان اندکی سس) را تقلید می نماید.

به نظر می رسد چنین واکنشی چندان جالب نباشد. اما هدف استفاده از آن در ربات پمپاژ هوا از طریق دریچه به یک دست پا یا انگشت پنوماتیک و ایجاد وا کنش جهشی است که سبب می گردد دستگاه به طور مرتب منقبض و منبسط گردد و همزمان به عقب و جلو حرکت کند.

علاوه برآنچه گفته شد، برخلاف دستگاه های الکترونیکی پیچیده و احتیاجمند برق زیاد، چنین حرکتی در گجت نو با یک مکانیسم آنالوگ ساده شروع می گردد. حتی می توان پمپ هوا را از طریق تغییراتی در محیط ربات فعال کرد و در نتیجه احتیاج به کنترل خارجی ابزار نیز از بین می رود.

به بیان ساده تر دریچه هیسترتیک شامل یک پایه سیلیکونی مسطح با شکاف هایی لیزری روی آن است.فلپ های ایجاد شده از طریق شکاف ها تا زمانی که فشار هوای پشت آنها به آستانه مشخصی برسد بسته می مانند و پس از آن باز می شوند تا هوا را آزاد نمایند. سپس دوباره بسته می شوند و این چرخه بارها تکرار می گردد.

کارشناسان متوجه شدند هنگامیکه 2 دریچه به یک پمپ متصل می شوند، به طور ناهماهنگ باز و بسته می شوند. به عبارت دیگر هنگامیکه یک دریچه باز می گردد، دیگری بسته می گردد. محققان با استفاده از این فرایند یک نرم ربات ابداع کردند که با یاری 4 پا راه می رود. آنها بعلاوه یک دست رباتیک ابداع نموده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نرم رباتی با الهام از بطری کچاپ ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرم رباتی با الهام از بطری کچاپ ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید