رنگدانه های سبزیجات، التهاب را در بیماران قلبی کاهش میدهد

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، طبق تحقیقات ماده­ای به نام لوتئین، که در رنگدانه های زرده تخم مرغ و بعضی از گیاهان وجود دارد، می­تواند التهاب مزمن را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، که شایع­ترین نوع بیماری قلبی است، کاهش دهد.

رنگدانه های سبزیجات، التهاب را در بیماران قلبی کاهش میدهد

بیماری قلب، یک اصطلاح عمومی برای انواع مختلف مسائل قلبی است. شایع­ترین شکل این بیماری در بسیاری از کشور ها، بیماری عروق کرونر است که جریان خون را به قلب محدود می­کند و باعث ایجاد حملات قلبی می­شود.

بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان است. سالانه حدود 17.3 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. انتظار می­رود این رقم تا سال 2030 به 23.6 میلیون افزایش یابد.

همچنین بیماری قلبی علت اول و اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است که سالانه مسئول مرگ 610،000 نفر می­باشد. از این تعداد، 370،000 نفر به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند.

حمله قلبی اغلب اولین نشانه برای بسیاری از افرادی است که بیماری قلبی عروقی دارند. در آمریکا، حدود 735،000 نفر در هر سال، حملات قلبی را تجربه می­کنند.

آترواسکلروز (گرفتگی رگ های قلب) و التهاب

بیماری عروق کرونر از طریق یک فرآیند به نام آترواسکلروز بوجود می آید. در این فرآیند چربی یا پلاک دردیواره­های رگ­های خونی که وظیفه دارند خون را به قلب هدایت ­کنند، توسعه می یابد. این امر موجب مسدود شدن رگ های خونی و نرسیدن خون کافی به قلب می شود.

با گذشت زمان و ایجاد پلاک ها، این رگ های خونی تنگ­تر می­شوند، در نتیجه عضله­ قلب خون کافی دریافت نمی­کند. این اتفاق می­تواند باعث ایجاد آنژین شود، وضعیتی که در آن فرد در قفسه سینه خود احساس درد یا ناراحتی می کند که یکی از شایع­ترین علائم بیماری عروق کرونر است.

بیماری عروق کرونر همچنین می­تواند منجر به نارسایی قلبی شود؛ وضعیتی که قلب نمی­تواند خون را به مقدار کافی برای برآورده ساختن نیازهای بدن پمپاژ کند. مسائل دیگر مانند آریتمی(ضربان قلب نامنظم) نیز می­تواند شدت یابد.

پیشرفت در علوم پایه نشان داده است که آترواسکلروز نه تنها یک فرآیند ذخیره سازی چربی است؛ بلکه باغث واکنش های التهابی مداوم می شود که نقش کلیدی را در همه مراحل بیماری بازی می کند.

محققان LiU می­گویند که التهاب نقش مهمی در بسیاری از جنبه های بیماری عروق کرونر مانند حمله قلبی و آنژین دارد.

سرپرست این مطالعه (لنا جاناسون)، مشاور متخصص قلب و استاد علوم پزشکی و بهداشت درLiU ، می­گوید: ما می­دانیم که خبر رسانی و اخطارات در مورد بیماری التهاب مزمن بسیارضعیف است.

او توضیح می­دهد که تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به حمله قلبی، حتی پس از درمان­های موثر که شامل انواع داروها، خونرسانی مجدد و حتی تغییر در شیوه زندگی بود، همچنان دارای التهاب خفیفی هستند.

کاروتنوئیدها و التهاب

پروفسور جاناسون و همکارانش در مقاله­ای شامل مطالعه­های خود، به مطالعات قبلی اشاره می­کنند که نشان می­دهد آن چه که می­خوریم می­تواند بر التهاب بدن ما تاثیر بگذارد. او به گروهی از ترکیبات به نام کاروتنوئیدها اشاره می­کند که نوعی آنتی اکسیدان قوی با خواص ضد التهابی بالقوه هستند.

کاروتنوئید­ها یک خانواده بزرگ از رنگدانه­های محلول در چربی هستند، یعنی ترکیباتی که به مواد دیگر رنگ می­دهند و در سبزیجات و غذاهای حیوانی به طور طبیعی یافت می شوند. مطالعات متعدد نشان داده است که سطح پایین کاروتنوئید ها با سطوح بالاتر علائم التهابی در خون ارتباط دارد.

این خانواده شامل برخی از رنگدانه­های شناخته شده مانند بتاکاروتن و لیکوپن است. غذاهایی که غنی از لوتئین کاروتنوئید هستند عبارتند از: سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و همچنین زرده تخم مرغ

تحقیقات نشان داده است که این مواد غذایی و در کل کاروتنوئید ها تاثیر بسیار مثبتی در درمان التهاب و گرفتگی عروق قلبی دارد.

منبع: فوت و فن

به "رنگدانه های سبزیجات، التهاب را در بیماران قلبی کاهش میدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگدانه های سبزیجات، التهاب را در بیماران قلبی کاهش میدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید