امکان استفاده از گیاه باباآدم برای درمان آکنه

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، پژوهشگران با انجام یک مطالعه قابلیت استفاده از گیاه باباآدم را برای ساخت دارویی برای درمان آکنه آنالیز کردند.

امکان استفاده از گیاه باباآدم برای درمان آکنه

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، بیماری آکنه یکی از شایع ترین مسائل پوستی در جوامع مختلف است. اِسکارها یا جای زخم های ناشی از آکنه می تواند باعث ایجاد مسائل مادام العمر در رابطه با عزت نفس بیمار گردد.

بعضی آنالیز ها نشان داد که اختلالات اجتماعی ، روانی و عاطفی ناشی از آکنه از لحاظ شیوع و شدت، مشابه بیماری های مزمنی مانند صرع ، آسم ، دیابت و آرتروز است. بعلاوه در یک مطالعه علمی دیگر بیان شده است که اندازه بروز افسردگی، کناره گیری اجتماعی، اضطراب و عصبانیت در افراد مبتلا به بیماری آکنه از افراد بیماری که از این بیماری رنج نمی برند، بیشتر است.

اگر چه داروهای موجود در درمان آکنه اغلب اثربخشی مناسبی در بهبود تظاهرات این بیماری دارند، اما مزمن بودن آکنه در بسیاری از موارد بیماران را ناگزیر به مصرف چندین دوره چندهفته ای تا چندماهه از داروها می نماید؛ که این موضوع خود سبب بروز هرچه بیش تر عوارض جانبی این داروها در افراد بیمار می گردد.

گیاه باباآدم از سه هزار سال پیش، در چین به عنوان پاک نماینده در بهبود مسائل غدد ترشحی پوست که در آکنه دخیل هستند کاربرد داشته است. بر همین اساس تهیه داروی ضد آکنه موثر با عوارض کم تر می تواند در این خصوص یاری نماینده باشد.

با توجه به همین موضوع؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه تاثیر گیاه باباآدم را در بیماران دچار آکنه آنالیز کردند. برای انجام این مطالعه؛ 100 بیمار دچار آکنه ولگاریس خفیف تا میانه که به کلینیک ویژه بیمارستان قائم مشهد مراجعه نموده بودند، وارد مطالعه شدند.

یافته های حاصل از این مطالعه و آزمایش های مختلف فیزیکوشیمیایی و آزمایش های مربوط به رهش و پایداری میکروبی دارو، نشان داد که گیاه باباآدم قابلیت فرموله شدن در اشکال موضعی کرم و ژل را دارد.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند که نتایج این مطالعه می تواند در مطالعات آینده بر روی گیاه، با هدف تجاری سازی و ورود فرمولاسیون های تازه گیاهی به بازار دارویی کشور و استفاده از اثرات درمانی آن از جمله در درمان بیماری آکنه یاری کند.

بعلاوه این محققان، پیشنهاداتی را برای مطالعات آینده ارائه می نمایند:

- ساخت و آنالیز خصوصیات فرمولاسیون موضعی عصاره باباآدم با استفاده از فناوری نانو؛

- جداسازی و تخلیص ترکیبات موثر این گیاه و آنالیز خواص دارویی آن ها؛

- انجام مطالعات بالینی جهت آنالیز اثر بخشی داروهای ساخته شده از این گیاه؛

- ساخت فرمولاسیون های تازه از این دارو و

- استفاده از آنتی اکسیدان در فرمولاسیون و آنالیز کارایی آن.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "امکان استفاده از گیاه باباآدم برای درمان آکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان استفاده از گیاه باباآدم برای درمان آکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید