کنترل احساسات در محیط کار

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، همه ما با افرادی رو به رو شده ایم که کنترل احساسات شان را سر کار از دست می دهند: درها را می کوبند، سر همکاران یا مشتریان فریاد می زنند و چیزهایی می گویند که خیلی زود پشیمان می شوند. اشخاصی را دیده ایم که در جلسات کاری نمی توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند چون با عقاید و نظرات شان مخالفت شده است یا این که فرد دیگری را به جای آنها نشانده اند. از وقتی بچه بودیم، به ما می گفتند مثل یک مرد رفتار کن و جلوی فوران احساساتت را بگیر. حال می بینیم که بسیاری از همکاران مان سر کار به خاطر عدم توانایی در فرو نشاندن خشم و احساسات شان دست به از بین بردن خود و اعتبارشان می زنند.

کنترل احساسات در محیط کار

کنترل احساسات در محیط کار

همه ما با افرادی رو به رو شده ایم که کنترل احساسات شان را سر کار از دست می دهند: درها را می کوبند، سر همکاران یا مشتریان فریاد می زنند و چیزهایی می گویند که خیلی زود پشیمان می شوند. اشخاصی را دیده ایم که در جلسات کاری نمی توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند چون با عقاید و نظرات شان مخالفت شده است یا این که فرد دیگری را به جای آنها نشانده اند. از وقتی بچه بودیم، به ما می گفتند مثل یک مرد رفتار کن و جلوی فوران احساساتت را بگیر. حال می بینیم که بسیاری از همکاران مان سر کار به خاطر عدم توانایی در فرو نشاندن خشم و احساسات شان دست به از بین بردن خود و اعتبارشان می زنند. در اینجا می خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که با یاری آنها می توانید جلوی احساسات منفی و عصبانیت های تان را سر کار بگیرید و همچنان پیروز سر کار خود باقی بمانید.

1 ـ کمی قدم بزنید تا عصبانیت تان فروکش کند:

طی یک جلسه کاری، وقتی کسی از سبک مدیریت یا بخش تحت اداره شما ایراد می گیرد، عصبانی نشوید. وقتی می بینید که درصدد خشمگین شدن هستید، خود را از آن محل دور کنید. بهانه ای بیاورید و از جلسه بیرون روید تا بتوانید عصبانیت تان را فروکش دهید. اگر برای فروکش کردن خشم تان به خود فرصت دهید، می توانید کنترل احساسات تان را دوباره به دست آورید.

2 ـ قبل از هر گونه واکنش، شرح بخواهید:

با پرسیدن سؤال های مختلف، وقت را بگذرانید. می توانید از صحبت های دیگران استفاده نموده و سؤالاتی از آنها بپرسید. با این کار به آن فرد زمان می دهید که اشتباه خود را تصحیح کند.

3 ـ از قانون 10 ثانیه ای بهره ببرید:

هیچ عکس العملی نشان ندهید، اگر می بینید که در یک جلسه کاری یا پشت تلفن می خواهید کنترل خشم تان را از دست بدهید، با خود تا 10 بشمارید تا از عصبانی شدن جلوگیری گردد.

4 ـ با کسی که می تواند آرام تان کند، حرف بزنید:

همواره کسی را برای درد دل و تکیه کردن داشته باشید؛ چه داخل و چه خارج از محل کار. در این مواقع سعی کنید که با او بیرون رفته و کمی صحبت کنید. درست نیست که همه احساسات تان را در خود نگاه داشته و بیرون نریزید. با این کار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی صمیمی در خصوص این مسائل صحبت کنید تا او آرام تان نموده و کنترل خود را دوباره بازیابید.

5 ـ ورزش کنید:

اجازه ندهید که تصویر کاری تان با عصبانی شدن و از دست رفتن کنترل تان مخدوش گردد. در این مواقع ورزش یاری بسیار خوبی است. به باشگاه بروید و کمی ورزش کنید. مطمئناً همه چیز را فراموش خواهید کرد.

6 ـ ببینید چه چیز باعث عصبانیت تان می گردد:

مطلع باشید که در چه موقعیت هایی کنترل خود را از دست داده و عصبانی می شوید. وقتی فهمیدید که چه چیز منجر به عصبانیت تان می گردد، درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت هایی برآیید. یاد بگیرید که چطور با این موقعیت کنار بیایید تا موقعیت کاری تان خدشه دار نگردد.

7 ـ همکاران تان را بشناسید:

ببینید رفتار هر کدام از همکاران تان چه علایمی دارد؟ ممکن است خیلی از حرف های آنها که برای شما مثل انتقاد می ماند، در واقع حکم شوخی داشته باشد، با شناختن شخصیت و رفتارهای همکاران تان، بهتر می توانید با نقدها آنها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنید.

8 ـ واکنش دیگران را پیش بینی کنید:

زمانی که می خواهید کار جدیدی را در اداره انجام دهید؛ واکنش همکاران تان را پیش بینی کنید. با این کار می توانید بهتر با نقدها آنها پس از انجام کار کنار بیایید.

9 ـ خود را برای حفظ آرامش آماده کنید:

زمانی که می خواهید سخنرانی انجام دهید، خود را برای هر نوع سؤال و انتقادی آماده کنید. با این کار می توانید حین ایراد نقدها سایرین آرامش خود را حفظ نموده و به درستی پاسخ منتقدین را بدهید.

10 ـ قبل از نوشتن هر ایمیل نامحترمانه، کمی صبر کنید:

هیچ گاه به دیگران بی احترامی نکنید، حتی اگر حق با شما باشد. آسان است که اجازه بدهیم ابرهای تیره جلوی قضاوت مان را بگیرد. قبل از ارسال هر ایمیل نامحترمانه در پاسخ به نقدها سایرین، یک روز صبر کنید. روز بعد دوباره آن را خوانده و تجدید نظر کنید.

11 ـ در سرانجام هر روز خشم تان را دور بیندازید:

یاد بگیرید که با ترک اداره، عصبانیت های خود را هم دور بریزید. بعد از کار به اموری بپردازید که به آن علاقه داشته و لذت می برید. با دوستان تان بیرون بروید یا تلویزیون دیدن کنید، با این کار استرس تان را از بین خواهید برد.

12 ـ برای طغیان های عصبی خود عذرخواهی کنید:

با وجود این که قصد بدی نداشته اید، درست نیست که جلسات اداری را با عصبانیت ترک کنید. اگر حین جلسه، عصبانیت تان باعث شده که به کسی بی احترامی کنید، از او معذرت بخواهید. لزومی ندارد که برای عصبانیت خود شرحی بیاورید، فقط گفتن من رفتار بدی داشته ام و عذر می خواهم کافی است تا همه سوء رفتارها را از بین برد.

مثل یک مرد رفتار نموده و جلو بروید. مدیران خوب با شخصیت های راسخ، احساساتی قوی هم دارند. این به آن معنی نیست که می توانید اجازه دهید احساسات تان بر شما غلبه نمایند، قضاوت های تان را تیره نموده و ایجاد مشکل نمایند. با شناسایی علایم عصبانیت تان، می توانید آسان تر بر آنها چیره شوید. حتی بدون این که کسی بفهمد، احساسات منفی خود را با اعتماد به نفس جایگزین کنید و تعادل احساسات تان را حفظ کنید. در این مسائل عجله نکنید. سال ها طول می کشد تا آبرو و اعتبار جمع گردد، اما برای از بین رفتن آن فقط ثانیه ای کافی است.

منبع: نشریه راه پیروزیت شماره 21.

منبع: راسخون

به "کنترل احساسات در محیط کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل احساسات در محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید