واکنش خلیفه حفتر به جنگ داخلی سودان

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، ایسنا نوشت: یک منبع نظامی از اقدامات فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی در پشتیبانی لجستیکی از نیروهای واکنش سریع سودان اطلاع داد.

واکنش خلیفه حفتر به جنگ داخلی سودان

به گزارش عربی 21، این منبع که خواست نامش فاش نگردد، گفت، گردان 28 که تحت فرماندهی خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی واقع شده است و در جنوب در نزدیکی مرز سودان مستقر است، در سایه تحولات درگیری ها در سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع این کشور حالت فوق العاده اعلام نموده است.

این منبع گفت، این گردان به علت آگاهی کامل از منطقه مرزی بین لیبی و سودان، کنترل کامل این منطقه، تحت کنترل داشتن فرودگاه کفره واقع در جنوب لیبی، عملیات تامین امنیت حمل و نقل سلاح، مهمات و نیرو برای محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان را بر عهده دارد.

منبع مذکور درباره ماهیت این حمایت حفتر از متحدش حمیدتی گفت، حمیدتی علاوه بر سلاح های خاص مورد استفاده در جنگ شهری مانند سلاح های ضد تانک به مقادیری سلاح سنگین و نیمه سنگین احتیاج دارد که در جنگ ها کاربرد زیادی دارند. محتمل است حفتر به وسیله طرف سومی با این سلاح ها از حمیدتی حمایت کند.

وی اضافه نمود، این حمایت ممکن است شامل عناصر آموزش دیده ویژه در نبردهای خیابانی باشد و در عین حال ارسال نیروهای لیبیایی را بعید دانست و گفت، ممکن است حفتر نیروهای مخالف دولت چاد و سودان را که در جنوب لیبی مستقر هستند برای حمایت از حمیدتی بفرستد.

پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، حفتر تحت حمایت امارات و روسیه، روز دوشنبه محموله ای از مهمات را برای تقویت تدارکات حمیدتی به سودان فرستاد. ارتش سودان هم گفت، حمیدتی نیروی نظامی زیادی در پایگاه هوایی شمالی برای تامین امنیت هواپیمای حامل یاری های نظامی از سوی طرف های منطقه ای جمع آورده است.

این روزنامه نوشت، حمیدتی قبلا به حفتر در جریان کنترل ناکام خود بر طرابلس در سال 2019 یاری نموده بود.

پیرامون اظهارات منبع مذکور، عادل عبدالکافی، کارشناس مسائل نظامی احتمال داد، تدارکات نظامی به وسیله فرودگاه الکفره انجام گردد که تحت کنترل شبه نظامیان حفتر واقع شده است. بعلاوه محتمل است این یاری های نظامی به وسیله مرزهای زمینی گسترده میان دو کشور انجام گردد.

وی اضافه نمود، فرضیه حمایت غیرمستقیم امارات از حمیدتی به وسیله حفتر هم به وسیله مرزهای مشترک میان سودان و لیبی خواهد بود چرا که این مرزها تحت کنترل نیروها و شبه نظامیان حفتر است.

این کارشناس مسائل نظامی حمایت نیروهای واگنر مستقر در خاک لیبی و در منطقه دارفور سودان از نیروهای واکنش سریع بعید ندانست چرا که روابط مستحکمی میان حمیدتی، خلیفه حفتر و نیروهای واگنر وجود دارد و این نیروها علاوه بر حضور در منطقه دارفور سلاح و تخصص هایی دارند که می توانند حمایت مورد نظر را به حمیدتی ارائه دهند.

عبدالکافی گفت، مرز جنوبی لیبی با سودان و چاد که به گذرگاهی برای انتقال سلاح و نیرو به مبدا و مقصد لیبی بدل شده، خطری جدی برای ثبات این کشور و همسایگان آن است. وی نسبت به تبعات این درگیری سودان بر شرایط شکننده لیبی هشدار داد.

از روز شنبه درگیری های خشونت آمیز و گسترده ای میان ارتش و نیروهای واکنش سریع برای ششمین روز متوالی جریان دارد که در اثر آن بیش از 300 سودانی کشته و هزاران تن به خارج از کشور گریخته اند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "واکنش خلیفه حفتر به جنگ داخلی سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش خلیفه حفتر به جنگ داخلی سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید