ظریب اهرم در بازارهای اقتصادی چیست؟

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، خبرگزاری خبرنگاران- یکی از مجذوب کننده ترین ویژگی های بازارهای مالی که به واسطه آن بسیاری از افراد را جذب خودش میکند، لوریج یا اهرم است. با توجه به اهمیت آن، بسیاری از افرادی که مشغول آموزش فارکس هستند، با این سوال روبرو هستند، اهرم در فارکس چیست و برترین ضریب اهرم در فارکس چقدر است ؟ در مفاهیم مالی منظور از لوریج Leverage یا به فارسی اهرم، بکارگیری سرمایه قرض گرفته شده، برای افزایش بازده سرمایه گذاری است ، چه جمله نامفهومی بود نه؟ با من باشید ، جایی نرید تا شرح بدم.

ظریب اهرم در بازارهای اقتصادی چیست؟

لوریج (اهرم) در بازار فارکس چیست؟

در لغت لور (lever) به معنای اهرم است و لوریج (Leverage) به معنای اهرم نیرو است. اهرم نیرو در بازار های اقتصادی، امکانی است که در اختیار تریدر ها قرار می گیرید، تا بیش از سرمایه اولیه ای که در اختیار دارند، معامله نمایند. بنابراین منظور از اهرم نیرو (لوریج) امکان چند برابر شدن سرمایه است. معمولا معامله گران در بازار های اقتصادی اهرم نیرو را با عنوان اهرم می خوانند.

در لوریج یا اهرم بازار های فارکس هم به همین شکل ، به مقدار سرمایه ای گفته می گردد که بروکر فارکس جهت انجام معاملات بزرگتر در اختیار معامله گران قرار می دهد.

ساده ترین تعریف برای گزینه لوریج این است که یک معامله گر بیش از سرمایه اولیه خود و با استفاده از منابع و سرمایه های قرضی (سرمایه قرضی دریافت از بروکر فارکس) اقدام به معامله می نماید و نسبت به سرمایه ای که قرض کرده است، در معاملات سود یا ضرر می نماید. لوریج می تواند سود افراد را چندین برابر کند.

به جهت وجود حجم های استاندارد و بزرگ برای معامله، بروکر ها مقدار معینی از سرمایه را به انتخاب معامله گر با عنوان لوریج در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

احتیاط در استفاده از لوریج

تریدر ها در بازار فارکس اغلب برای سوددهی از تغییرات قیمت نسبتا کوچک در جفت ارز ها، از لوریج استفاده می نمایند. با این حال اهرم به عنوان شمشیری دو لبه هم می تواند سود و هم زیان را افزایش دهد یا حتی باعث کال مارجین در فارکس گردد.

لوریج با سطح بالاتری از ریسک مرتبط است. زمانی که یک تریدر از لوریج در معاملات خود استفاده می نماید، چنانچه سرمایه گذاری بر علیه تریدر عمل کند، ضرر هایی که وی متحمل می گردد بسیار بیشتر از زمانی خواهد بود که از لوریج استفاده نکرده است. از همین رو گفته می گردد که اهرم در فارکس هم سود و هم زیان را افزایش می دهد.

اهرم با استفاده از نسبت نشان داده می گردد. به عنوان مثال 1:500 یا 1:100 این رابطه بین اعداد نشان دهنده این است که به ازای هر یک دلاری که تریدر به حساب معاملاتی خود واریز می نماید، می تواند معاملات 100 یا 500 دلاری را انجام دهد. برترین لوریج در بازار های فارکس نسبت 1:100 تا است.

بعضی از بروکر ها لوریج بسیار بالایی ارائه می دهند. بعضی از آن ها لوریجی تا حد 1:1000 نیز ارائه می نمایند. با استفاده از این اهرم می توانید حسابی را با 300 دلار افتتاح کرده و معاملاتی را تا 300000 دلار انجام دهید.

هرچند در استفاده از لوریج در بازار فارکس، امکان معامله چندین برابر سرمایه اولیه وجود دارد، اما به همان مقدار نیز ریسک افزایش می یابد. در صورت ضرر، تریدر نیز به همان مقدار ضرر خواهد نمود. برای جلوگیری از ضرر و زیان های بزرگ، حتما احتیاج است تا پوزیشن های باز رصد گردد.

علت احتیاج معامله گران به لوریج در معامله

بروکر لوریج را به عنوان یک وام در اختیار تریدر ها قرار می دهد، تا با استفاده از این وام به فعالیت در بازار فارکس بپردازند. زیرا همه معامله گران بازار فارکس، همگی دارای سرمایه هِنگُفت نیستند ولی معامله در فارکس احتیاجمند سرمایه نسبتا سنگین است. از همین رو بروکر ها برای جذب حداکثری سرمایه و نیز امکان انجام معاملات برای تمامی مشتری ها، وام هایی را در قالب لوریج به مشتریان خود ارائه می نمایند.

همانطور که قبلا هم اشاره شد، معاملات در فارکس بر اساس حجم های استاندارد انجام می گردد. جهت معین حجم معامله، نسبتی از لات را برای معامله در نظر می گیریم. بر این اساس، حجم معامله در بازار فارکس بر مبنای نسبت های معینی از لات معین می گردد. هر لات (LOT) برابر با 100000 واحد ارز پایه ای است که برای ترید انتخاب شده است.

برای آشنایی با حجم معاملات فارکس به مقاله لات در فارکس مراجعه فرمایید.

در صورتی که معامله گری از دلار آمریکا به عنوان واحد پول استفاده کند. اگر با یک لات استاندارد موقعیتی را باز کند، 100000 واحد از دلار را خریداری کرده یا می فروشد.

نحوه ارائه لوریج به تریدرها

بروکر ها معمولا نسبت های مختلفی از لوریج را برای مشتریان خود ارائه می نمایند. این اندازه پول بر اساس مقدار موجودی حساب معاملاتی معامله گر محاسبه می گردد. در بازار فارکس بر اساس نسبت های معینی که در بازار وجود دارد، می توان معامله انجام داد. از این رو در بعضی از معاملات، در صورتی که معامله گر از اهرم یا لوریج استفاده نکند، به علت کمبود موجودی امکان پوزیشن گیری برای وی وجود نخواهد داشت. جدول زیر به طور واضح اندازه اهرم در حساب های معاملاتی را نشان می دهد.

به عنوان مثال لوریج 1:100 موجب افزایش 100 برابر موجودی اولیه می گردد.

در مثال بالا زمانی که موجودی فرد 500 است با لوریج 1:1 تنها می تواند معاملاتی با اعتبار 500 را پوزیشن گیری کند در حالی که در لوریج 1:200 اندازه سرمایه فرد به 200 برابر افزایش یافته و تا موجودی 100000 می توان پوزیشن گیری انجام داد.

مزایای استفاده از لوریج در فارکس

قبلا هم در خصوص ریسک استفاده از لوریج ضررهای جبران ناپذیر آن صحبت شد. اما موضوع مهم این است که، معایب یا مزایایی برای استفاده از اهرم وجود ندارد. بلکه همه این ها به روش استفاده، تصمیمات معامله گر نسبت به شرایط و داشتن برنامه ها ، استراتژی های صحیح و دقیق، مهارت و دانش کافی در این زمینه بستگی دارد. در صورتی که همه اینها در جهت درستی راهنمایی شوند، می توان از لوریج به عنوان یک ویژگی مثبت در بازار فارکس جهت کسب سود بالا استفاده نمود. در واقع کیفیت یک لوریج در برآیندکاری یک تریدر خصوص آنالیز قرار می گیرد.

نحوه استفاده از اهرم معین نماینده کیفیت آن است و معمولا دو نتیجه را به همراه دارد:

  • سود
  • ضرر

سود و زیان بخشی از کار ترید است و هر دو محصول تصمیمات یک معامله گر است. به طور کلی مجموعه رفتارهای تریدر، نتیجه کار را نشان می دهد. مواردی که در برآیند کار تریدر و استفاده از لوریج تاثیر می گذارند عبارتند از:

  • مدیریت سرمایه
  • روانشناسی فردی
  • روانشاسی بازار
  • پلن های معاملاتی
  • برنامه های آنالیز ریسک

و…

جلوگیری از زیان بیشتر

به هنگام معامله با لوریج (اهرم) تنظیم استاپ لاس (حد ضرر)، یکی از مهم ترین ابزارها برای به حداقل رساندن ضرر است. هرچند این گزینه در ظاهر مناسب به نظر می رسد، اما استفاده نادرست از آن، موجب آسیب به روش دیگر می گردد.

استاپ لاس یا حد ضرر یکی از روش هایی است که بروکر دستور می دهد تا زمانی که ضرر به حد خاصی رسید موقعیت بسته گردد. با این کار از زیان بیش از پیش جلوگیری می گردد. هرچند زمانی که موقعیت معاملاتی در زیان بسته می گردد، بسیار ناخوشایند است. اما برای اینکه از ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری گردد، الزامی است.

سخن پایانیِ اهرم یا لوریج در فارکس

امیدوارم خوابتون نگرفته باشه و از خواندن مطالب دیگری از آموزش فارکس اینجا لذت برده باشید. خلاصه مطلبِ ضریب اهرم یا لوریج در فارکس در باینری آپشن کلاب :

لوریج مقدار سرمایه ای است که بروکر برای انجام معاملات در اختیار معامله گر قرار می دهد تا معاملات بزرگتری را انجام دهد. بروکرها نسبتهای مختلفی از لوریج را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. معامله گر بر اساس اندازه حساب معاملاتی خود، لوریج را برای معاملات استفاده می نماید.

هر چند استفاده از لوریج می تواند برای معامله گر بسیار سودده باشد، اما به همان اندازه نیز موجب افزایش ریسک و زیان معامله گر می گردد. این ریسک به مراتب بیشتر از مواقعی است که از لوریج استفاده نشده است. بنابراین نباید این مقدار لوریج معامله گر را وسوسه کند.

تریدر می تواند با بکار گیری مدیریت سرمایه، روانشناسی فردی، روانشاسی بازار، پلن های معاملاتی، برنامه های آنالیز ریسک و… تا حد زیادی بر آیند فعالیت معامله گر را به سمت سوددهی بیشتر سوق دهد.

حتما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از بالاترین اهرم به همان حد که بسیار پر سود است، بلکه بسیارپرخطر و دارای ریسک است. در استفاد از آن تمامی جوانب احیاط را در نظر بگیرید. پس:

  • از استاپ لاس در معاملات بهره ببرید.
  • با ضریب های اهرم کمتر در معاملات فارکس بهره ببرید.
  • اندازه سرمایه گذاری در هر معامله خود در بازار فارکس را محدود کنید.

بنابراین، با مدیریت و کنترل ضریب اهرمی در فارکس به موفقیت و سودآوری در این بازار خواهید رسید. به یاد داشته باشید که انتخاب و استفاده ضریب اهرم در بازار فارکس کاملا انعطاف پذیر و قابل تنظیم برای هر یک از احتیاجها و گزینه های سرمایه گذاری معامله گران است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "ظریب اهرم در بازارهای اقتصادی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریب اهرم در بازارهای اقتصادی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید