از فردا موتور تا بهمن موتور!

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، در صنعت خودروسازی جهان، اصطلاحات ریدیزاین و فیس لیفت را بارها شنیده ایم، در حالیکه مهندسی ریبَجینگ یا تغییرِنام Rebadge Engineering یکی از ساده ترین و البته مالی ترین روش ها برای توسعه سبد محصولات یک شرکت و جذب مشتریان بیشتر است. ریبَجینگ یا تغییرنشان، در واقع به فرآیند تغییر (لوگو) نام و نشان تجاری یک خودرو به خودرویی دیگر گفته می گردد که برخلاف ظاهر و نام ساده اش، فرایند ای پیچیده اما به نسبت کم هزینه است.

از فردا موتور تا بهمن موتور!

فرآیند ریبجینگ به دو شکل انجام می گردد، شیوه اول یا ساده تر شامل توافقی بین دو برند از یک هولدینگ یا گروه خودروسازی می گردد که بر اساس آن، محصول یا محصولاتی از یک زیربرند با نام و نشان زیربرند دیگری از آن مجموعه توسعه داده شده، معرفی و روانه بازار می گردد.

یکی از ساده ترین مثال ها در این بخش، مینی ون های فراوریی گروه پژو-سیتروئن است که بر اساس آن پژو Traveller با نام و نشان سیتروئن Spacetourer عرضه می گردد و بین 85 تا 95 درصد جزییات فنی آن ها با هم یکسان بوده، اما به جهت ایجاد تمایز در استایل بدنه و شخصیت سازی مجزا و هویت برند، نمای جلو هر یک بر اساس زبان طراحی آن شرکت بازطراحی شده است.

تویوتا یاریس XP210 در کنار مزدا 2 هیبرید

تویوتا 86 در کنار سوبارو BRZ

تویوتا BZ4X و سوبارو سولترا

تویوتا اوربان کروزر در کنار سوزوکی ویتارا برزا

قبلی 1 از 4 بعدی

نکته مهم اینکه تفاوت یا تمایزهای طراحی در این مرحله معمولا به بازطراحی مجموعه سپر جلو، چراغ ها (در محدوده سپر) و جلوپنجره در دو یا چند خودرو محدود شده و در دیگر بخش ها شامل فضای کابین، نماهای جانبی و عقب صرفا نام و لوگوها تغییر می نماید.

در همین بخش بدنیست اشاره ای به پروژه های مشابه شرکت های خودروسازی داخلی نظیر بهمن موتور، فردا موتور، ایران خودرو، سایپا و غیره داشته باشیم که بعضی محصولات خودروسازان چینی را با نشان و نام خود، نظیر فیدلیتی، دیگنیتی، آریو، فردا، شیلر و روانه بازار می کنند. اما در روش دوم ریبجینگ برخلاف شیوه قبلی، دو یا چند برند از یک زیرمجموعه و یا حتی شرکت های مستقل از یکدیگر، اقدام به تعریف یک پروژه کاملاً تازه (از پایه) کرده و همزمان با مشارکت یکدیگر، اقدام به سرمایه گذاری، طراحی، توسعه و فراوری یک محصول تازه (مثلاً در کلاس و سگمنت اس یو وی، سدان یا …) می کنند.

نکته جالب آنکه در بین شرکت های خودروسازی صاحب نام جهان، تویوتا با داشتن 28 مدلی که نسخه مشابه آن ها در قالب (ریبَجینگ) تحت نام و برندی متفاوت و به وسیله خودروسازی دیگر فراوری می گردد در صدر قرار گرفته است. گفتنی است از 28 مدل فراوریی تویوتا، 5 خودرو به طور کامل به وسیله تویوتا طراحی و پیشرفته و دیگر مدل ها به صورت مشارکتی توسعه و فراوری شده اند.

منبع: بلاگ دیوار

به "از فردا موتور تا بهمن موتور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فردا موتور تا بهمن موتور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید