سوغات سرعین را از کجا بخریم؟

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، عسل، خیلی ها را یاد سرعین می اندازد، شهری که وقتی هوا رو به گرمی رود، فصل سفر به آن هم از راه می رسد. اما جز عسل، سوغات سرعین چیست؟

سوغات سرعین را از کجا بخریم؟

عسل سرعین

یک بار که به سرعین رفته و صبحانه سرشیر و عسل خورده باشیم، مدام دل مان برای طعم شگفت انگیز آن تنگ می گردد. طبیعت سرعین جوری ست که زنبور داری و فراوری عسل را ممکن می نماید. در دامنه های سبلان دشت هایی سرسبز با گل های خوشبو و با طراوت هست و زنبور هایی که بهار و تابستان آسمان این منطقه را قرق نموده اند از شهد آنها می نوشند و عسل بی نظیری می سازند.

زنبور داران سرعینی هم سلیقه به خرج می دهند و چند نوع عسل با طعم و خواص متفاوت برای فروش آماده می نمایند. وقتی وارد یکی از ده ها عسل فروشی سطح شهر می شویم با انواع و اقسام عسل ها رو به رو خواهیم شد؛ عسل گشنیز، عسل آفتابگردان، عسل یونجه، عسل بابونه، عسل چهل گیاه، عسل گل قنقال و … هر کدام محصولی ویژه با طعم و خاصیت متفاوت هستند که البته فروشنده کامل برایمان درباره آنها شرح می دهد. اما از بین انواع عسل شاید خوشمزه ترین شان، عسل گون و آویشن باشد.

کره و سرشیر

یکی از برترین اتفاقات سفر به سرعین، خوردن صبحانه های خوشمزه است. صبح ها جاهای زیادی در شهر هست که می توان رفت و یک صبحانه کامل خورد: کره، سرشیر و عسل. برای خوردن صبحانه، هتل لاله سرعین یکی از برترین انتخاب هاست.

حلوا سیاه

حلوا سیاه یا قره حلوا، یکی دیگر از سوغاتی های سرعین است که از کره و عسل درست می گردد. سرعینی ها غیر از شیره عسل و کره حیوانی، از جوانه گندم، گردو، پودر پسته و آرد سبوس دار هم برای درست کردن این حلوای خوشمزه که در مراسم رسمی بیشتر خورده می گردد، استفاده می نمایند. این سوغات سرعین که در اردبیل هم پیدا می گردد، برای بهبود درد مفاصل، استخوان ها و کمر درد مفید است.

تخمه آفتاب گردان، آب نبات و باقلوای ترکی سرعین هم خیلی معروف است و موقع برگشتن از این شهر می توان به عنوان سوغات خرید.

در سطح شهر که بگردیم متوجه محبوب بودن کباب و آش دوغ بین سرعینی ها می شویم. هرچند نمی توان آنها را با خود سوغات برد و فقط می توانیم موقع خوردن آنها یاد عزیزی را زنده کنیم.

گلیم و ورنی

گلیم سرعین که بیشتر در روستاهای این شهر بافته می گردد به علت نقش های خاصش معروف است. طرح کشتی نوح با مجموعه حیوانات و درختان، یکی از معروف ترین طرح های گلیم در سرعین است. ورنی هم که بیشتر به وسیله زنان عشایر بافته می گردد، از مجذوب کننده ترین سوغاتی های این شهر است و کاروان شتر، نقش آهو، طاووس، سگ، اسب، خروس و گرگ از مهمترین نقش های ورنی هایی ست که در این شهر پیدا می گردد. جاجیم، خورجین، نمد، مصنوعات چرمی و جوراب پشمی هم سوغاتی های دیگر این منطقه است.

اگر دنبال فهرست هتل های سرعین هستید، را بخوانید.

سوغات سرعین را از کجا بخریم؟

سرعین، شهر کوچکی ست و هر چند حدود 250 هتل، مسافرخانه و اقامتگاه در آن هست، اما جمعیتش به 5500 نفر هم نمی رسد. اگر در این شهر قصد خرید داریم کارمان خیلی سخت نیست. مغازه های عسل، کره و سرشیر فروشی در خیابان اصلی شهر یعنی خیابان ولیعصر و دور میدان ولیعصر قرار دارند.

مغازه هایی که دیگر خوراکی های مخصوص سرعین را می فروشند یا عرضه نماینده صنایع دستی هستند هم در همین خیابان اصلی و میدان قرار دارند. اگر در سفر خود به سرعین سوغاتی های مان را از روستاهای بکر این شهر که معمولا در آنها مردم محلی، محصولات محلی ِشان را می فروشند، تهیه ننموده ایم به راحتی می توانیم از مغازه های خیابان ولیعصر و بازار اطلس و پردیس بخریم.

منبع: اسنپ تریپ

به "سوغات سرعین را از کجا بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات سرعین را از کجا بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید