ستاره شناسان یکی از داغ ترین سیاره های فراخورشیدی را یافتند

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، ستاره شناسان به یاری ماهواره آژانس فضایی اروپا و با رصد دقیق یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ دمای شدید سطح آن را 3200 درجه سانتی گراد تشخیص داده اند.

ستاره شناسان یکی از داغ ترین سیاره های فراخورشیدی را یافتند

این دما که توسط ماهواره توصیف گر سیاره های فراخورشیدی (CHEOPS) آژانس فضایی اروپا اندازه گیری شده، برای ذوب کردن همه فلزات و حتی تبدیل آن ها به حالت گاز کافی است. اگرچه سیاره فراخورشیدی WASP-189b به اندازه سطح خورشیدی داغ نیست اما دمای آن هم تراز با دمای بعضی از ستارگان کوتوله است.

یافته های جدید سیاره WASP-189b را بلافاصله به عنوان یکی از داغ ترین سیاره های کشف شده شناسایی کرد. مدار این سیاره به دور ستاره خود تنها 2.7 روز است و به گونه ای اطراف ستاره می چرخد که یک سمت همواره روز و سمت دیگر همواره شب است. این سیاره ابعادی بزرگ دارد که 1.6 برابر مشتری است.

مونیکا لندل (Monika Lendl) اخترفیزیکدان دانشگاه ژنو سوئیس درباره این کشف گفت: WASP-189b به ویژه از آن جهت جالب توجه است که یک غول گازی بسیار نزدیک به ستاره خود است و کمتر از 3 روز طول می کشد تا چرخش مداری خود را کامل کند. فاصله این سیاره تا ستاره اش 20 برابر کمتر از فاصله زمین تا خورشید است.

ستاره میزبان این سیاره HD 133112 نام دارد که دمای آن 2000 درجه سانتی گراد از خورشید ما داغ تر است و با دمای حدود 7600 درجه سانتی گراد، یکی از داغ ترین ستاره هایی است که سیاره ای فراخورشیدی پیرامون آن کشف شده است. چیاپس (CHEOPS) کشف جالب دیگری هم درباره این جرم کیهانی انجام داده است. این جرم، آن قدر سریع می چرخد که در استوا به سمت بیرون کشیده می گردد.

با توجه به قرار داشتن در فاصله 326 سال نوری، سیاره فراخورشیدی WASP-189b برای مشاهده مستقیم توسط ناظر زمینی، بسیار دور است اما CHEOPS هم برای رصد، ترفندهای خودش را داشت. ابتدا سیاره را هنگام عبور از پشت ستاره مشاهده کرد و سپس گذر آن از جلوی ستاره را ثبت کرد.

با استفاده از این آنالیز ها پژوهشگران توانستند روشنایی، دما، اندازه، شکل و ویژگی های مداری سیاره فراخورشیدی WASP-189b را به همراه بعضی اطلاعات دیگر درباره ستاره میزبان کشف نمایند.

• سیارات فراخورشیدی چگونه کشف می شوند؟

همان طور که اشاره شد، اگرچه WASP-189b از مشتری بزرگتر است اما در فاصله ای بسیار نزدیک به ستاره خود می چرخد و دمای آن بسیار بیشتر است و به همین دلیل است که در طبقه بندی سیاره های مشتری مانند داغ جای می گیرد. دانشمندان امیدوارند که اطلاعات گردآوری شده از این سیاره بتواند درک ما را از این طبقه بندی سیاره های فراخورشیدی افزایش دهد.

لندل گفت: فقط شمار اندکی سیاره در اطراف ستارگانی با این دمای زیاد شناسایی شده اند و این منظومه با فاصله درخشان ترین آن هاست. WASP-189b همچنین درخشان ترین سیاره فراخورشیدی مشتری مانند داغ است که می توانیم آن را هنگام عبور از جلو یا پشت ستاره شناسایی کنیم و این موضوع کل سامانه را واقعاً جذاب نموده است.

یکی از پرسش هایی که این پژوهش تازه به آن پاسخ می دهد این است که سیاره WASP-189b در درجه نخست چگونه شکل گرفته است. مدار شیب آن نشان می دهد که این سیاره دورتر از صندلی فعلی نسبت به ستاره میزبان HD 133112 شکل گرفته و سپس به داخل کشیده شده است.

این پژوهش تازه علاوه بر اطلاعات ارائه شده درباره این سامانه فراخورشیدی، نشان می دهد که CHEOPS مطابق انتظارات به درستی کار می نماید و با دقت خیره نماینده ای درخشندگی اجرام اعماق فضا را می سنجد.

این ماهواره که آذر ماه سال گذشته به فضا پرتاب شد، در آینده مأموریت های بیشتری هم دارد و صدها سیاره فراخورشیدی برای رصد دقیق تر در صف هستند. داده های گردآوری شده، دانش ما را درباره منظومه شمسی و سیاره های فراسوی آن افزایش خواهد داد.

هِیک رائور (Heike Rauer) دانشمند علوم سیاره ای از مرکز هوافضای آلمان گفت: درستی داده های به دست آمده از CHEOPS خارق العاده است. اندازه گیری های اولیه نشان می دهد که این ابزار فراتر از حد انتظار کار می نماید و این دقت به ما امکان می دهد تا اطلاعات بیشتری درباره سیاره های دوردست کسب کنیم.

• کشف سیاره ای که از فرآیند شکل گیری کوتوله سفید خود جان سالم به در برده است