روستای قلات، بهشتی گم شده در استان فارس ، جاذبه های گردشگری شیراز

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، گاهی اوقات حتی روستا ها و شهرها هم بزرگ تر و کوچکتر، اصیل و هویت از دست داده دارند. بعضی را که نگاه می کنی، آن هایی که نیمی از خانه هایشان بافتی سنتی دارند و نیمی دیگر ساختمان های آجری و امروزی، مانند خانواده هایی هستند که به سنت ها و سلایق برزگتر ها احترام نمی گذارند. بعضی دیگر را هم از دور که میبینی، پیری ریش سفید در نظرت می آید، پیری که گرم و سرد روزگار را چشیده و هنوز هم بین اهالی و خانواده ارج و قرب دارد. روستاهای این چنین در کشور ما کم نیست، نمی دانیم نام قلات را شنیده اید یا نه اما این روستا برای خودش یک بزرگِ قبیله است، یک ریش سفید، کدخدایی که درب دروازه را رو به مسافران باز گذاشته و نصیحت مهمان نوازی را در گوش اهالی خوانده. خبرنگاران کوله بار سفر بسته تا به دست بوس پیر بزرگ قلات برود، تا دست بر دیوارهای سنگی خانه هایی بکشد که هنوز هم اصالت خویش را حفظ کرده اند. از دسترسی به این روستای آرام که گویی زمان در آن متوقف شده برایتان می گوییم از حال و هوای روستا که یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است، از معماری خانه، بناهای تاریخی قلات که ندید گرفته شده و در حال نابودی اند، از پیشه زنان و مردان قلات و درنهایت از رسوم دلنشین آن ها. بنابراین با همراه باشید در سفر به روستای قلات، پیر بزرگ شیراز ...

روستای قلات، بهشتی گم شده در استان فارس ، جاذبه های گردشگری شیراز

کمی بیشتر درباره روستا قلات ...

در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز روستایی قرار گرفته که یکی از جاذبه های توریستی شیراز است با پس زمینه ای که طبیعت هنرمندانه آن را نقاشی کشیده است، روستایی که آنقدر زیباست که گویی تکه ای از بهشت است و از آسمان به زمین افتاده. خانه هایش پلکانی ساخته شده اند و خودشان را بر تن دامنه کوه دراک و از بین رودخانه و دره های عمیق به بالا کشیده اند تا جایی که در بین درختان از دید پنهان شوند. وارد روستا که میشوی حس میکنی که انسان تنوع طلب و مدرن امروزی سعی در تغییر دادن چهره آن دارد، اما به قلب قلات که برسی، یعنی جایی که تنها صدای رودخانه است و لهجه شیرین اهالی دامدار و کشاورز، نفسی عمیق می کشی و خیالت از امن ماندن اصالت آن راحت میشد، حداقل برای چند سالی! خانه ها را اینجا از سنگ، خشت، چوب، گچ و گل ساخته اند، خانه هایی که برخی یک طبقه هستند و برخی دو طبقه، تعدادی از آن ها نیز، سنگ و سیمان بر خود چسبانده اند و لباس شهری بر تن کرده اند. هرچه بیشتر پیش میروی قلات بیشتر و بیشتر تاریخ خودش را به رخ می کشد، این روستا متعلق به قرون پیش و بعد از اسلام است و دارای بناهای تاریخی مثل کلیسای قدیمی روستا که از طریق مسیونرهای مذهبی بین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده اند، حمام قدیمی که می گویند سعدی در آن تن شسته و آسیاب و قلعه قزل ارسلان که همگی جزو جاذبه های توریستی شیراز و بناهای تاریخی قلات هستند اما در حال تخریب اند.

مردم شناسی

مردم روستای قلات صمیمی هستند و مهمان نواز، روحی بزرگ و روان دارند درست مثل رودخانه هایشان، به زبان فارسی و با لهجه قلاتی صحبت می کنند و پیرو مذهب شیعه اند. در جشن هایشان لباس عشایر قشقایی به تن می کنند و آواز واشنگ را با ضرب، ویلن، دهل و سرنا سر می دهند. پیشه اصلی آن ها دامداری و باغداری ست، هرچند که اهالی به گیوه بافی و کسب و کارهای این چنینی نیز مشغول اند.

تفریح و سوغات

گشت و گذار در روستا اولین کاری ست که باید انجام دهسد، البته بازدید از آبشارهای سه گانه روستا را هم نباید فراموش کرد. حاشیه رودخانه شب شتری و چشمه انجیری هم تفرجگاه محبوب محلی ها و مسافران است، هرچند که رستوران و کافه هایی باب طبع شهری ها نیز در روستا ساخته شده. بازدید از بناهای تاریخی و عکاسی از بافت سنتی و معماری مجذوب کننده خانه های را م نباید فراموش کرد. درضمن به غلات اگر آمدید دست خالی برنمی شد، مغازه ها پر هستند از محصولات باغ ها مثل گردو، آلو، بادام، انجیر و ... و محصولات دامی مانند شیر، پنیر، کره و کشک. البته هنر دست اهالی را هم نباید از قلم انداخت، صنایع دستی مانند گیوه، مشک، دولک، سبد دستباف، وسایل چوبی و ... را منظورمان است.

تصاویری زیبا از روستای قلات در فصول مختلف سال

این روزها ...

هرچند که حال روستای قلات و اهالی این روزها خوب است اما با هجوم توریست ها و مسافران برای بازدید از این روستا و بناهای تاریخی قلات که یکی از جاذبه های توریستی شیراز است، خانه ها تک به تک و به ترتیبی که در چشم هستند شروع به تغییر ظاهر کرده اند، مغازه های صنایع دستی امیدوار هستند که تبدیل به کافه و رستوران نشوند و خانه های روستایی هم جایشان را به هتل ندهند. درنهایت علاوه بر مسئولین وظیفه ما نیز هست که روستای قلات، این پیر بزرگ شیراز را همان طور که هست بپذیریم، با سختی و یا کمبودهایی که گاهی از تمام امکانات رفاهی پیشرفته نیز دلچسب تر است.

منبع: همگردی

به "روستای قلات، بهشتی گم شده در استان فارس ، جاذبه های گردشگری شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای قلات، بهشتی گم شده در استان فارس ، جاذبه های گردشگری شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید