راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (2)

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، اگر نگاهی به لوگوی شرکت های خودروسازی مختلف جهان بی اندازید، خواهید دید با وجود اینکه همگی در یک زمینه مشترک در حال فعالیت هستند، اما از نماد های بسیار متنوعی برای معرفی و شناساندن خود استفاده می نمایند.

راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (2)

اگر نگاهی به لوگوی شرکت های خودروسازی مختلف جهان بی اندازید، خواهید دید با وجود اینکه همگی در یک زمینه مشترک در حال فعالیت هستند، اما از نماد های بسیار متنوعی برای معرفی و شناساندن خود استفاده می نمایند که هریک از تاریخ، افکار و باور ها و سلایق کاملاً متفاوت مربوط به یک شخص، یک ملت یا منطقه ای خاص نشأت می گیرند.

معمولاً این نشان ها را با توجه به رنگ بندی، اجزای تشکیل دهنده و به طورکلی ویژگی های ظاهری شان به خاطر می سپاریم، اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید مفهوم یا فلسفه طراحی لوگوی فلان خودروساز چیست؟! در وبلاگ گپ و گفتگو طی مجموعه مطالبی به این سوال پاسخ می دهیم.

مرسدس بنز

برند مرسدس بنز (Mercedes Benz) به شکلی که امروزه می شناسیم 92 سال پیش در ژوئن 1926 میلادی توسط کارل بنز (Karl Benz) و گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) و درواقع با قرار دریافت بنز تحت مالکیت کمپانی دایملر روی کار آمد.

اولین نشان رسمی این برند که دقیقاً همان سال 1926 و پس از شناخته شدنش به عنوان یک کمپانی فعال در خودروسازی روی کار آمد یک ستاره سه بر به رنگ سیاه و سفید (نماد زمین، آسمان و دریا) بود که یک حلقه عظیم حاوی عبارت Mercedes در بالا و Benz در پایین و دو شاخه سنبل در جوانب، آن را احاطه می کرد.

این نشان که امروزه به رنگ نقره ای و سورمه ای و پس زمینه ستاره سه بر آن به حالت نقطه نقطه درآمده، هنوز هم همان شاکله قدیمی را حفظ نموده و بواسطه همین ثبات و البته سادگی و وضوح فوق العاده اش به سادگی در ذهن بیننده جای می گیرد.

لازم به ذکر است رنگ نقره ای که این خودروساز علاقه خاصی بدان دارد نماد خلاقیت، پختگی و کمال بوده و روحیات سلطان اشتوتگارت را به خوبی به تصویر می کشد.

البته مرسدس بنز لوگوی دیگری هم دارد که که تنها شامل ستاره سه بر نقره ای و حلقه باریک دور آن بوده که با پس زمینه مشکی رنگ (نماد وقار و متانت) یا بدون پس زمینه روی بدنه خودرو نصب می شود و در تصاویر و نمونه های دیجیتالی بازهم ترکیب رنگ نقره ای/مشکی دارد.

این نشان حتی از لوگوی قبلی هم بسیار ساده تر است و جالب تر اینکه غالب مردم جهان مرسدس بنز را با همین لوگوی ساده و بی آلایش می شناسند.

ب ام و

اصلی ترین رقیب مرسدس بنز، در مارچ 1916 میلادی توسط دو نفر بنام های فرانز جوزف پاپ (Franz Josef Popp) و کارل راپ (Karl Rapp) با نام Bayerische Motoren Werke (به انگلیسی Bavarian Motor Works) در شهر مونیخ ایالت باواریا (Bavaria) آلمان شروع بکار کرد.

لوگوی ب ام و که همیشه آن را یکی از بهترین آثار موجود در تاریخ طراحی گرافیک می خوانند، در ابتدا تماماً سیاه و سفید بود و به مرور زمان رنگ های آبی و نقره ای هم بدان اضافه شدند.

این نشان درواقع ترکیبی از لوگوی کمپانی Rapp Motorenwerke متعلق به کارل راپ به عنوان یکی از پایه های شکل گیری ب ام و و رنگ های موجود در پرچم ملی باواریا است و حروف BMW بالای آن در پس زمینه مشکی رنگ، حروف اول نام کمپانی را به تصویر می کشند. همچنین بعضی شواهد حاکی از آنند که قسمت مرکزی که درواقع دایره ای است که به چهار قسمت آبی و سفید تقسیم شده تمثالی از حالت چرخش پره های هواپیما های ملخی قدیمی از نمای جلو را به تصویر می کشد.

سه رنگ آبی، مشکی و سفید موجود در این نشان همچنین علاوه بر مفاهیم مذکور، هرکدام برای ب ام و معنی خاص خودشان را دارند. سفید: نماد جذابیت؛ مشکی: نماد وقار و صندلی بلند کمپانی؛ آبی: نماد قدرت و قابل اطمینان بودن محصولات.

آئودی

کمپانی آئودی نخستین بار سال 1909 میلادی توسط آگِست هورچ (August Horch) که ترجمه نام خانوادگی اش در زبان لاتین Audi بود، در شهر اینگلشتات (Ingolstsdt) ایالت باواریا آلمان تأسیس شد و طی حدود 6 دهه بعدی به شکلی که امروزه می شناسیم درآمد.

لوگوی آئودی یکی از ساده ترین ها بین خودروسازان مختلف بوده و از زمان تأسیس تا به امروز هیچ تغییر عمده ای نداشته است.

4 حلقه موجود در این نشان درواقع نماد خودِ آئودی و سه شرکت شریک آن شامل Horch، DKW و Wanderer است که در 1932 میلادی باهم ادغام شده و فعالیت خود را تحت برند متحد Auto Union ادامه دادند.

شاید برایتان جالب باشد که هریک از شرکت ها در لوگو حلقه مخصوص به خود را دارند و به ترتیب از چپ به راست به صورت Audi-DKW-Horch-Wanderer می ایستند.

همچنین سال 2009 میلادی این خودروساز به منظور عظیمداشت 100 سالگی خود دستی به سر و روی نشان اصلی اش کشید و چهره مدرن و شیک تری بدان بخشید.

فولکس واگِن

فولکس واگِن به عنوان عظیم ترین گروه خودروسازی جهان، در مِی 1937 میلادی توسط حزب کارگر آلمان نازی (DAF) یا به عبارتی به دستور آدولف هیتلر (Adolf Hitler) در وولفسبورگ (Wolfsburg) آلمان به دنیا آمد.

این کمپانی که با هدف تکیه بر نیروی کار داخلی آلمان و خدمت به عامه مردم روی کار آمده بود نام خود را از دو کلمه آلمانی Volks به معنی مردم و Wagen به معنی وسیله نقلیه گرفت.

نخستین نشان فولکس واگِن یک چرخ دنده مشکی بود که حروف V. و W. را درون خود داشت و بال هایی شبیه صلیب شکسته در بیرون آن به اهتزاز درآمده بودند.

سال 1978 این لوگو جای خود را به نمونه امروزی با پس زمینه آبی (نماد قابل اعتماد بودن و فزونی) و حروف V. و W. سفیدرنگ (نماد نجابت، جذابیت و پاکدامنی) داد و برای نخستین بار در 2000 میلادی علاوه بر تیره شدن رنگ پس زمینه و اضافه شدن یک نوار نقره ای به حاشیه بیرونی، رنگ حروف V. و W. متمایل به نقره ای شد و حالت سه بعدی پیدا کردند.

این غول اروپایی همچنین بسیاری از مواقع صرفاً از نشان V. و W. محصور در یک دایره بدون پس زمینه و با رنگ تمام نقره ای در محصولاتش استفاده می نماید.

پورشه

فِردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) فقید سال 1931 میلادی با هدف ساخت خودرویی که دقیقاً مطابق سلیقه شخصی اش باشد، کمپانی پورشه را در شهر اصیل اشتوتگارت (Stuttgart) آلمان بنا نهاد.

در مرکز نشان پورشه زیر نوشته Stuttgart یک اسب در حال جهش می بینیم که از نماد های قدیمی شهر اشتوتگارت گرفته شده و به بکارگیری قدرت بیشتر در خودرو ها اشاره می نماید. خطوط قرمز و مشکی موجود در سمت راست بالا و سمت چپ پایین و سه شاخ گوزن موجود در سمت چپ بالا و سمت راست پایین هم نماد منطقه Baden-Wurttemberg آلمان هستند. سال 2008 این لوگو اندکی اصلاح شد و حالت سه بعدی بیشتری به خود گرفت.

این لوگو در اصل از سال 1952 میلادی مورداستفاده نهاده شد. در آن سال پورشه رسماً وارد بازار ایالات متحده شد و تشخیص داد که نوشته Porsche روی بدنه خودرو ها به تن هایی برای شناخته شدن این برند در بازار عظیم آمریکا کفایت نمی نماید.

نشان پورشه یکی از ثابت ترین و اصیل ترین نماد های موجود در جهانی خودرو بوده و، چون طی چند دهه گذشته تقریباً هیچ تغییر عظیمی نداشته و از طرفی عناصر مورداستفاده در آن خاص و منحصربه فرد هستند به سادگی در ذهن بیننده می ماند و تنها چیزی که به یادش می آورد پورشه است.

اُپل

ریشه اصلی اُپل به ژانویه 1862 میلادی و زمانی برمی شود که آدام اُپل (Adam Opel) کارخانه ساخت ماشین آلات دوزندگی خود را در شهر راسلشایم (Russelsheim am Main) آلمان بنیان نهاد و پس از رو آوردن به فراوری دوچرخه در 1886، نخستین خودروی خود را در 1899 میلادی روی خط فراوری برد.

لوگوی امروزی اوپل سال 2009 رونمایی شد و شامل یک فلَش شکسته افقی به شکل یک Z. کشیده است که روی دایره ای به رنگ سیاه و سفید و منقش به حروف OPEL در قسمت بالایی خود، می نشیند. البته نمونه فاقد نوشته OPEL نیز در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این فلَش که عملاً تنها عنصر مهم و به یادماندنی نشان اُپل محسوب می شود، درواقع از سری کامیون ها، ون ها و مینی بوس های فراوریی این خودروساز بین سال های 1930 و 1975 با نام Blitz گرفته شده که معادل آلمانی کلمه Lightning به معنی آذرخش و رعد است.

شرح دقیق تر اینکه تقریباً تمامی مدل های Blitz نقش یک آذرخش را روی دماغه خود داشتند و همین مسأله نهایتاً تبدیل شد به الهامی برای استفاده از آن به عنوان عنصر اصلی لوگوی رسمی کمپانی.

منبع: فرادید

به "راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز و رمز نشان شرکت های خودروسازی جهان (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید