دکوراسیون داخلی شاه نشین، یک نوستالژی مدرن!

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، دکوراسیون داخلی شاه نشین، امروزه یکی از بخش های مهم دیزاین ویلاها و خانه های لوکس به شمار میرود. در معماری سنتی ایرانی، شاه نشین به مکانی گفته می شد که در قسمت آفتاب خور اندرونی قرار داشت و به آن سه دری یا پنج دری نیز می گفتند. سقف شاه نشین حالت نیمه گنبدی داشت و علت این ارتفاع، خنکی مطبوعی را فراهم می کرد. امروزه شاه نشین مدرن اگرچه از سبک های سنتی اش فاصله گرفته، اما همچنان طراحی آن زیبایی هایی خاص خود را دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

دکوراسیون داخلی شاه نشین، یک نوستالژی مدرن!

دکوراسیون داخلی شاه نشین مدرن

شاه نشین نسبت به سایر بخش های ساختمان از طراحی منحصر به فردی برخوردار است. شاه های نشین مدرن نیز مانند شاه نشین های کلاسیک، در قسمت شمالی و نورگیر ساختمان بنا می شوند. اما بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و از طراحی های مدرن برخوردارند. در نمونه های سنتی، پنجره شاه نشین، از شیشه هایی با رنگ های مختلف پوشیده می شد.

اما پنجره شاه نشین مدرن، به این نحو ساخته نمی گردد. در ساخت شاه نشین مدرن، باید از پنجره های وسیع و مرتفع با شیشه های سرتاسری بهره بگیرید که نور را در تمام ساعت های روز به داخل رسانده و فضای بسیار روشنی را به وجود آورند.

از دیگر ویژگی های دکوراسیون داخلی شاه نشین مدرن، سقف مسطح است که بر خلاف نمونه کلاسیک گنبدی شکل نبوده و کارکرد خنک کنندگی نیز ندارد. البته که با استفاده از وسایل سرمایشی نو، این موضوع به راحتی قابل حل خواهد بود.

در واقع نمونه های امروزی شاه نشین، بیشتر به صورت یک اتاق نشیمن بزرگ و در ارتفاع است که دکوراسیون آن می تواند از ویژگی های یک نشیمن مجلل و لوکس برخوردار باشد. در شاه نشین مدرن دیگر خبری از گچبری و آینه کاری های سنتی نیست. اما همچنان همانند شاه نشین کلاسیک رو به سمت حیاط ساختمان بنا می شوند. بنابراین توجه به طراحی فضای سبز و درختان مقابل پنجره شاه نشین، بسیار حائز اهمیت است.

بسته به ارتفاع پنجره ها می توانید از گیاهانی با میزان های مختلف استفاده نموده و فضای دلنشینی را ایجاد کنید. الهام گرفتن از شاه نشین های قدیمی در طراحی فضای مقابل شاه نشین مدرن، می تواند فضای ترکیبی و چشم نوازی را به وجود آورد. مانند طراحی حوضچه در مقابل پنجره ها و گل آرایی اطراف آن. طاقچه های پنجره شاه نشین مکانی مناسب برای قرار دادن گیاهان و یا اشیا تزئینی و آثار هنری است.

چیدمان مناسب و به دور شلوغی آن ها، می تواند بسیار در دکوراسیون داخلی شاه نشین موثر باشد. به یاد داشته باشید که استفاده از المان های سنتی در دکوراسیون داخلی شاه نشین مدرن، اگرچه پارادوکسیکال به نظر می رسد، اما این تناقض یه هیچ وجه آزار دهنده نخواهد بود. البته به شرط آنکه تناسب میان المان های مدرن و سنتی به خوبی بر قرار شده باشد. بنابراین استفاده از قالیچه های سنتی و یا مبلمان کلاسیک، می تواند یکی از انتخاب های مجذوب کننده برای طراحی داخلی شاه نشین باشد.

بسته به اینکه فضای شاه نشین را برای چه منظوری آماده می کنید، می توانید وسایل دیگری همانند کاناپه راحتی و یا پارتیشن هایی برای جداسازی فضای استراحت مهمان را نیز به کار ببرید. مدل پله شاه نشین در بسیاری از نمونه های مدرن، به شکل مارپیچ طراحی می گردد و به تنهایی از نمای زیبایی برخوردار است. اما نور پردازی آن می تواند یکی از مجذوب کنندهیت های دکوراسیون داخلی شاه نشین باشد.

از آن جهت که شاه نشین در ساختمان، یکی از لوکس ترین بخش ها را تشکیل می دهد و عموما برای پذیرایی از مهمانان به کار می رود، به طور معمول آشپزخانه در آن وجود ندارد. آشپزخانه شاه نشین، می تواند تنها یک میز سرو قهوه یا نوشیدنی، به همراه سایر ملزومات آن باشد. بنابراین انتخاب یک میز مناسب که با ترکیب به کار رفته در شاه نشین هم خوانی داشته باشد و قرار دادن آن در گوشه ای از فضا نیز می تواند در زیبایی آن اثرگذار باشد.

منبع: اتاق

به "دکوراسیون داخلی شاه نشین، یک نوستالژی مدرن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکوراسیون داخلی شاه نشین، یک نوستالژی مدرن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید