بازار سرمایه بهترین مکان برای تأمین منابع اقتصادی دولت است

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: بازار سرمایه کریدور خوبی برای اقتصاد و تأمین اقتصادی دولت است؛ چون این تأمین اقتصادی به وسیله فروش اوراق و از قبل فروش دارایی های دولت صورت می گیرد.

بازار سرمایه بهترین مکان برای تأمین منابع اقتصادی دولت است

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ گپ و گفتگو، فرهاد دژپسند در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شناخت درست و آسیب شناسی شرایط کنونی می تواند منجر به تدوین راهکارهای مناسب برای رفع مسائل کنونی گردد.

وی اضافه نمود: انتخاب شعار جهش فراوری برای امسال از سوی عالی ترین مقام کشور بیانگر ضرورت توجه به فراوری و تأثیرپذیری این بخش بر اقتصاد کشور است. در واقع رونق فراوری باید محور اهداف اقتصادی باشد تا سیاست ها بر مبنای تحقق آن تدوین گردد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه با تحقق جهش فراوری مسائلی مانند بیکاری، تورم حل شده و درآمدهای دولت محقق می گردد، اظهار کرد: برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزایی در شرایط کنونی که با تنگناهای اقتصادی روبه رو هستیم باید به دو مسئله توجه گردد؛ نخست سرمایه گذاری در جهت افزایش ظرفیت فراوری و دوم سیاست گذاری در جهت ارتقاء نرخ بهره وری از ظرفیت های موجود.

دژپسند با بیان اینکه باید پس از سرمایه گذاری های انجام گرفته به دنبال استفاده از ظرفیت کامل از بخش فراوری باشیم، ادامه داد: با تحقق این امر از یک سو می توان تقاضای بازار داخل را پوشش داد و از سوی دیگر می توان با صادرات غیرنفتی بازارهای جهان را به دست گرفت که با این امر منابع ارزی مورد احتیاج کشور تأمین می گردد.

وی با بیان اینکه بخشی از تورم ناشی از فشار هزینه است، افزود: در سال های اخیر سرمایه گذاری در ماشین آلات با افت بسیاری همراه بوده که باید برای رفع این مشکل برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دشمن تمام توان خود را برای مسدود کردن راه های ورود کالا و ارز به کشور به کار گرفته، ادامه داد: در شرایط کنونی که دشمن ایران را از نظر صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و تأمین منابع نفتی تحریم نموده باید تمام کوشش ها منجر به تأمین اقتصادی باشد برای این امر باید تأمین منابع منحصر به خارج از کشور نباشد و از تمام ظرفیت های داخلی استفاده گردد.

دژپسند با بیان اینکه تجارت خارجی در سال های 97 و 98 همچون سال های گذشته ادامه داشته توضیح داد: فشار دشمن در سال 98 کمترین تأثیر را بر صادرات غیرنفتی داشت.

وی گفت: بازار سرمایه در سال گذشته و امسال ظرفیت مناسبی برای تأمین اقتصادی اقتصاد و حتی تأمین اقتصادی دولت بود، در بودجه سال 99 حدود 61 هزار میلیارد تومان تأمین اقتصادی دولت به وسیله واگذاری دارایی ها پیش بینی شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه نمود: بعضی عرضه اولیه را عاملی برای ایجاد مشکل برای بخش خصوصی می دانند در حالی که با این امر بخش خصوصی می تواند به انتشار اوراق پرداخته و با عرضه اولیه منابع اقتصادی مورد احتیاج خود را تأمین کند به طور مثال بنگاهی در یک روز توانست حدود هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه به فروش رساند.

وی شرح داد: در اولین عرضه بازار سرمایه به میزان 10 هزار میلیارد تومان به خوبی این موضوع به پایان رسید. این اتفاق نگرانی پیرامون اینکه سود معین شده بالا باشد را رفع کرد و حداقل نیمی از آن با کمترین نرخ سود یعنی 15 درصد فروخته شد. این تجربه پیروز حاکی از آن است که می توانیم بر این مبنا کل سال را طی کنیم. باید سیاست هایی را اتخاذ کنیم که به تحریک تقاضا بینجامد.

دژپسند با اشاره به اینکه کشورمان در سال 2014 در رتبه 152 جدول فضای کسب و کار قرار داشت، عنوان نمود: البته با توجه به اقدامات صورت گرفته این رقم به رتبه 118 کاهش یافت اما با توجه به بعضی مسائل به صندلی 128 بازگشتیم؛ امیدواریم با توجه به اقدامات صورت گرفته در امسال به اهداف برنامه ششم در حوزه کسب و کار دست پیدا کنیم.

4079/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "بازار سرمایه بهترین مکان برای تأمین منابع اقتصادی دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سرمایه بهترین مکان برای تأمین منابع اقتصادی دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید