Reels ویژگی جدید اینستاگرام برای رقابت با تیک تاک

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، در حالی که آینده تیک تاک معین نیست، اینستاگرام امیدوار است که با ویژگی جدید خود به نام ریلز (Reels) بتواند کاربران را به سمت خود بکشاند.

Reels ویژگی جدید اینستاگرام برای رقابت با تیک تاک

اینستاگرام از ویژگی تازه ای رونمایی نموده که مانند اپلیکیشن تیک تاک به کاربران امکان می دهد تا ویدیوهای کوتاهی بسازند که قابل اشتراک گذاری با دوستان و فالورهاست و در هنگام گشت وگذار کاربران در برنامه نیز دیده می گردد. این جدیدترین ویژگی اینستاگرام است تا افراد زمان بیشتری را در این برنامه سپری کنند و اینستاگرام را به یک بستر سرگرمی ویدیویی تبدیل کنند.

این ویژگی تازه امروز در بیش از 50 کشور راه اندازی شده است که شامل آمریکا، انگلستان، ژاپن و استرالیا نیز می گردد و برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس است.

کاربران می توانند در ریلز ویدیوهای 15 ثانیه ای بسازند و موزیک های پرمخاطب را به آن اضافه کنند. علاوه بر این می توانند مجموعه ای از فیلترها و افکت ها را نیز روی ویدیوها اعمال کنند. برای بیشتر دیده شدن ویدیوهای ساخته شده در ریلز، اینستاگرام چیدمان بخش اکسپلور را نیز تغییر داده و مانند صفحه For You در تیک تاک، ویدیوهای ریلز به صورت یک نوار قابل پیمایش افقی در بالای صفحه اکسپلور دیده می گردد.

ویژگی خصوصی یا عمومی بودن پروفایل هم در دسترس است. اگرچه برای بیشتر دیده شدن، داشتن یک نمایه عمومی مؤثر خواهد بود. برای کسانی که می خواهند ویدیوها را با دوستانشان به اشتراک بگذارند، ویدیوهایی که توسط حساب های خصوصی ساخته می گردد، فقط در صفحه اول و استوری ها به نمایش درمی آید. ریلز به اپلیکیشن جدیدی احتیاج ندارد و کاملا از داخل اپ اینستاگرام امکان استفاده از آن وجود دارد.

شباهت تیک تاک و ریلز

معرفی این ویژگی از سوی اینستاگرام در حالی صورت می گیرد که احتمال مسدود شدن اپلیکیشن تیک تاک از سوی ترامپ در آمریکا مطرح شده است. علاوه بر این مایکروسافت نیز برای خرید تیک تاک ابراز تمایل نموده است. بایت دنس، شرکت سازنده تیک تاک راستا فیس بوک را اشتباه دانست و این شرکت را به سرقت نوآوری خود متهم کرد. اما رابی استین (Robby Stein)، مدیر محصول اینستاگرام می گوید که اگرچه تیک تاک ویدیوهای کوتاه را محبوب کرد اما این دو محصول متفاوت هستند.

او به ورج گفت: من فکر می کنم تیک تاک برای محبوب کردن این قالب ویدیویی بسیار شایسته تحسین و اعتبار است و کار عظیمی بوده است. اما در نهایت هیچ دو محصولی کاملا شبیه هم نیستند و نرم افزار ما نیز چنین است.

از سویی این فرایند اینستاگرام برای کاربران آشناست. زمانی که اینستاگرام در سال 2016 داستان ها (Stories) را راه اندازی کرد به کپی از اسنپ چت متهم شد. مدیر محصول اینستاگرام در این زمینه گفت: ما هنگام راه اندازی استوری هم بازخورد مشابهی گرفتیم اما از نظر کاربران روزانه، استوری اینستاگرام به سرعت از اسنپ چت پیشی گرفت و همچنان به این فرایند پیروز ادامه می دهد. این سیر پیروز یکی از مهم ترین دلایلی بود که باعث شد تیم اینستاگرام ریلز را منتشر کنند. تیک تاک برای اولین بار این کار را انجام داد اما شاید اینستاگرام بتواند بهتر انجام دهد.

بخشی از این استراتژی، تمرکز بر چیزی است که اِستِین معتقد است اینستاگرام بهتر انجام می دهد: ساخت یک تکنولوژی آسان برای استفاده هر کسی که می خواهد ویدیو بسازد. زمانی که کاربران برای ساخت یک Reel، اینستاگرام را باز می کنند، می توانند به بخش جدیدی از دوربین که با مجموعه ای از ابزارها همراه است دسترسی داشته باشند. ریلز می تواند همه چیز را به عنوان یک سری کلیپ ضبط کند و یا مردم می توانند ویدیوها را از گالری دستگاه خود آپلود کنند. ویژگی های تازه دوربین، مشابه تیک تاک است؛ با گزینه هایی برای تنظیم سرعت، اعمال جلوه های ویژه، تنظیم زمان و افزودن صدا.

تمرکز اینستاگرام بر روی سرگرمی

اِستِین می گوید که تیم اینستاگرام دوربین را پیرامون چند ویژگی مرکزی قرار می دهد. استوری ها به عنوان یک ویژگی بیشتر اجتماعی طراحی شده اند. قطعه های کوچکی که مردم می خواهند با فالورهای خود به اشتراک بگذارند. اما ریلز بر پایه داشتن سرگرمی طراحی شده است، چیزی که اینستاگرام واقعا می خواهد بر روی آن تمرکز کند. بخشی از این تمرکز نیز طراحی مجدد صفحه کاوش (Explore) اینستاگرام است.

بیش از 50 درصد مردم هر ماه از صفحه اکسپلور اینستاگرام استفاده می کنند و اکنون یک بخش اختصاصی برای ریلز وجود خواهد داشت. این مشابه بخش برای شما در تیک تاک است. جایی که کاربران می توانند فالورهای جدید کسب کنند و به شهرت برسند.

مدیر محصول اینستاگرام می گوید: ما سرگرمی را موضوع مهمی می دانیم و به همین دلیل مکانی دائمی برای کاربران در نظر گرفته ایم تا تکیه بدهند، استراحت کنند و هر روز از محتواهای اینستاگرام الهام بگیرند. ما امیدواریم که با این ویژگی فصل تازه ای از سرگرمی را در اینستاگرام ببینیم.

او ادامه می دهد: عظیم ترین تفاوت ریلز با تیک تاک، استفاده از اکوسیستم گسترده ای اینستاگرام است. افراد می توانند در اینستاگرام ریلز را به طور مستقیم به دوستان خود ارسال کنند و از ابزارها و فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام استفاده کنند. هر چیزی که مردم می خواهند انجام دهند بخشی از شبکه موجود اینستاگرام است.

بستری برای فراوریکنندگان محتوا

تیک تاک و اینستاگرام محصولاتی فراتر از نرم افزارهای مبتنی بر دوربین هستند. آن ها جامعه ای برای فراوریکنندگان ثابت و در حال رشد محتوا محسوب می شوند. به گفته اِستِین هدف اصلی اینستاگرام این است که اکوسیستمی برای همه فراوریکنندگان محتوا باشد و به آن ها امکان بدهد جای خود را در این بستر پیدا کنند. از جمله با ارائه ویژگی های جدید شرایطی فراهم می نماید که ویدیوهای فراوریکنندگان محتوا دیده و محبوب گردد. با این وجود، هنوز اینستاگرام به سازندگان ویدیوهای محبوب پولی پرداخت نمی نماید، در حالی که تیک تاک چنین کاری را شروع نموده است.

اینستاگرام در حال حاضر به اینفلوئنسرها و سازندگان محتوا این امکان را می دهد که به وسیله برندها و پست های پشتیبانی شده درآمد کسب کنند، اما به طور مستقیم به کاربران پولی برای محتوا پرداخت نمی نماید. تیک تاک نیز تا چند وقت پیش چنین کاری نمی کرد اما ماه گذشته اظهار داشت که 200 میلیون دلار بودجه برای پرداخت به فراوریکنندگان ویدیو درنظر گرفته است.

  • کسب درآمد به وسیله تبلیغات IGTV اینستاگرام امکان پذیر می گردد

تیک تاک امیدوار است این بودجه را به 1 میلیارد دلار افزایش دهد. پیغام چنین کاری روشن است: ما می خواهیم شما در تیک تاک بمانید و برای تیک تاک محتوا فراوری کنید و برای انجام این کار به شما پول می پردازیم. اگرچه اینستاگرام فعلا برنامه ای در این زمینه ندارد اما اِستِین تأکید می نماید که اجازه به مردم برای کسب درآمد مهم است.

ویژگی هایی که هنوز در ریلز نیست

چند ویژگی دیگر هم وجود دارد که ریلز در ابتدای راه اندازی آن ها را ندارد، هم اکنون کاربران نمی توانند با هم duet کنند. یک ویژگی اصلی تیک تاک که به کاربران امکان می دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند و با هم ویدیو بسازند. همچنین ریلز اینستاگرام به کاربران اجازه نمی دهد که به طور مستقیم موسیقی را در اپلیکیشن آپلود کنند، در حالی که اهالی موسیقی به دنبال استفاده از برنامه برای معروف کردن یک آهنگ هستند. مدیر محصول اینستاگرام می گوید: کاربران می توانند یک آهنگ را مستقیم ضبط کنند تا بعدا در دسترس باشد. دیگران هم می توانند از آن استفاده کنند و مجدد تنظیم کنند، اما قابلیت آپلود مستقیم وجود ندارد.

ریلز مانند TikTok یا Vine دنیای مخصوص خودش نیست، بلکه صرفا یک ویژگی جدید در اینستاگرام است؛ کار تازه ای است که در اینستاگرام می توان انجام داد و راهی دیگر برای یافتن سرگرمی در پس مرور اینستاگرام و استوری های آن است. هرچند این عدم تمرکز ممکن است به ضعف منجر گردد اما اِستِین آن را متفاوت می بیند و می گوید: من فکر می کنم یکی از نکات جالب این ویژگی آن است که محصول جدایی نیست و فقط یکی از قابلیت های دیگر اینستاگرام است.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "Reels ویژگی جدید اینستاگرام برای رقابت با تیک تاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Reels ویژگی جدید اینستاگرام برای رقابت با تیک تاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید