چگونه یک برنامه وفاداری مشتریان پیروز راه اندازی کنیم؟
به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، امروزه تمام صاحبان کسب و کار ها، چه کوچک و چه بزرگ، در حال جست و جوی راه های نو جهت جذب و حفظ مشتریان هستند. اغلب مشاغل برای تشویق وفاداری مشتریان، از نرم افزار وفاداری مشتریان استفاده می نمایند و برنامه هایی را برای اهدای پاداش به افرادی که خرید های مکرر انجام می دهند، در نظر می گیرند. از آنجا که هزینه جذب مشتریان نو حداقل پنج برابر حفظ آن هاست، برنامه های وفاداری مشتری برای مشاغل مختلف می تواند منجر به افزایش فروش و سود گردد. در ادامه نحوه آغاز یک برنامه وفاداری پیروز را مورد آنالیز قرار می دهیم.
برنامه وفاداری مشتری چیست؟
امروزه اصطلاح برنامه وفاداری مشتریان Loyalty Program در کنار باشگاه مشتریان بسیار شنیده می گردد. وفاداری مشتریان کلی تر است و شامل هرگونه کوشش برای وفادارتر کردن مشتریان می گردد. در واقع می توان گفت باشگاه یک برنامه وفاداری مشتریان است که به ایجاد ارتباط عمیق و دو طرفه میان مشتریان و کسب وکار ها اهمیت بسیار می دهد. برنامه وفاداری مشتری نیز یکی از روش هایی است که باعث افزایش رضایت مشتریان می گردد. درواقع یک رویکرد بازاریابی است که مشتری هایی را که به صورت مکرر از یک برند خریداری می نمایند، شناسایی نموده و به آن ها پاداش می دهد. این مشوق ها و مزایای خاصی که به همراه دارد اغلب باعث می گردد که مشتری به مشتری تکراری یا حتی بهتر از آن به تبلیغ نماینده برند تبدیل گردد. در سال های اخیر برنامه وفاداری یکی از روش های پرکاربرد به منظور افزایش خرید مشتریان وفادار محسوب می گردد. به همین علت توجه بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل را به خود جلب نموده است.
مزایای برنامه وفادارسازی مشتریان چیست؟
اگر برنامه وفاداری به درستی طراحی، اجرا و اطلاع رسانی گردد، می تواند به مزیت رقابتی شما و نیز تضمین فروش و عایدیتان تبدیل گردد. در ادامه، به مهم ترین مزایای برنامه لویالتی اشاره شده است.
- افزایش بازگشت مشتریان و خرید مجدد آن ها
- کاهش هزینه های بازاریابی
- جلب مشتری نو و حفظ مشتریان فعلی
- عامل بازاریابی دهان به دهان
- یاری به جمع آوری داده ها و اطلاعات مشتریان
- افزایش فروش و عایدی
- جلب رضایت مشتری
- وفادارسازی مشتری به برند
چگونه یک برنامه وفاداری را آغاز کنیم؟
راه اندازی برنامه وفاداری می تواند منجر به مشتریان مکرر، افزایش فروش و در نهایت سود خالص بیشتری گردد. هنگام تصمیم گیری برای ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری پیروز باید فکر کنید که چه چیزی برای کسب و کار شما مفید است و این نکات را در فکر داشته باشید:
- تحقیق کنید
برای اجرای یک برنامه وفاداری مشتری پیروز قبل از هر کاری ضروری است تحقیق کنید و اطلاعات مفیدی را در رابطه با مشتریان خود و تمایلاتشان جمع آوری کنید. از طرف دیگر باید تحلیل دقیقی از ماهیت و میزان کسب وکارتان داشته باشید تا برنامه ای کاملا همسو با اهداف تجاری خود بوجود آورید. جمع آوری و تجزیه وتحلیل داده ها علاوه بر یاری به طراحی برنامه وفاداری مشتری، به بهبود محصولات و خدمات شما هم یاری می نماید.
- تصمیم گیری در خصوص سیستم وفادارسازی
هنگامی که دریابید مشتری هایتان چه افرادی هستند و چرا به سراغ شما آمده اند، می توانید آنالیز کنید، چه نوع برنامه ای، آن ها را تشویق می نماید تا به کسب وکارتان وفادار بمانند. رایج ترین برنامه های وفاداری شامل موارد زیر است:
- برنامه مبتنی بر امتیاز و اعتبار
- برنامه مبتنی هزینه
- برنامه مبتنی بر سطوح وفاداری
- برنامه مبتنی بر عضویت
- برنامه بر مبنای مشارکت با سایر کسب وکار ها
- برنامه مبتنی بر بازی و تفریح
- برنامه وفاداری به صورت ترکیبی
- انتخاب کنید که به کدام رفتار مشتری پاداش دهید
در این مرحله لازمست بر اساس اطلاعات بدست آمده انتخاب کنید که کدام یک از تعاملات مشتری بیشترین سوددهی را برای شما دارد و مستحق دریافت پاداش است. به عنوان مثال: اگر خرید مشتریان در دوره خاصی از سال کمتر می گردد، در آن موقع مشوق های بیشتری در نظر بگیرید. یا امتیازاتی را برای محصولاتی خاص قائل شوید.
- از یک سیستم چند سطحی بهره ببرید.
با راه اندازی چنین برنامه ای می توانید به وفاداری اولیه مشتریان پاداش دهید و آن ها را به خرید بیشتر ترغیب کنید. بین پاداش های قابل دستیابی و مطلوب تعادل برقرار نمایید. پاداش های کوچکی را به عنوان پایه ای برای معرفی بخشی از برنامه به مشتریان ارائه کنید و با حرکت مشتری به سمت سطوح بالاتر، با افزایش پاداش ها او را تشویق به وفاداری نمایید. این پاداش ها یاری می نمایند تا مشکل اعضایی که امتیاز های خود را به مرور زمان فراموش نموده و هرگز از آن ها استفاده ننموده اند، حل گردد.
- پاداشی که مشتریان را جذب می نماید، بیایید.
شما می خواهید به مشتریان هدیه ای ارزشمند ارائه دهید که آن ها را تشویق کند تا در آینده بازگردند. اما از طرفی هم نمی خواهید با این کار کسب و کارتان در معرض هزینه های زیاد قرار بگیرید. در اینجا بعضی از پاداش هایی که می توانید در نظر داشته باشید را مثال می زنیم:
- کالا یا خدمات رایگان
- تخفیف قیمت
- دسترسی پیشرفته به محصولات
- با مشتریان ارتباط برقرار کنید
پس از ایجاد برنامه وفادری ضروری است که با مشتری های خود در ارتباط باشید. از اطلاعاتی که هنگام ثبت نام مشتریان در برنامه وفاداری به دست می آورید، برای برقراری ارتباط بهره ببرید. اخبار جشنواره های فروش، تخفیفات و یا سایر اخبار مرتبط با کسب و کار خود را به آن ها اطلاع دهید. کمپین های ایمیلی و پیامکی از روش های پیروز برای انجام این کار هستند. می توانید با ارسال ایمیل و پیامک برای اطلاع رسانی به مشتری های خود بهره ببرید. انجام این کار به تشکیل تصویر مثبت از برندتان یاری می نماید.
نتیجه گیری
اگر اجرای برنامه وفاداری مشتریان به خوبی صورت گیرد و با تجربه مشتری هماهنگ باشد، می تواند مزایای قابل توجهی را برای شما به ارمغان بیاورد. برنامه وفاداری از تحقیق درباره مشتریان آغاز می گردد. اگر شما بدانید مشتری هایتان چه می خواهند به راحتی قادر خواهید بود آن ها را به سمت خودتان بازگردانید و برنامه پیروزی را پیاده سازی کنید. سپس می توانید تعیین کنید که کدام برنامه وفاداری متناسب با کسب وکار شما است. بعد از آن باید نوع پاداش و درجه وفاداری مشتریان تعیین گردد. به این ترتیب می توانید با تشویق وفاداری اولیه مشتری ها، آن ها را به خرید بیشتر تشویق کنید. پس از انجام تمام این مراحل باید یک نرم افزار مناسب برای راه اندازی برنامه خود انتخاب نمایید. با مطالعه مقاله راهنمای راه اندازی باشگاه مشتریان می توانید برترین باشگاه مشتریان را ایجاد کنید.
منبع: فوت و فن