برنامه های ایلان ماسک برای توییتر: از آزادی بیان تا نابودی بات ها

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، خرید توییتر به وسیله ایلان ماسک موجی از حدس و گمان را بین میلیون ها کاربر این شبکه اجتماعی به راه انداخته و همه می خواهند بدانند چه تغییراتی در انتظار توییتر است؟ آیا ایلان ماسک توییتر را به طور کامل دگرگون خواهد نمود؟

برنامه های ایلان ماسک برای توییتر: از آزادی بیان تا نابودی بات ها

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس اکس و تسلا و ثروتمندترین فرد روی زمین ماه گذشته با پرداخت 2.89 میلیارد دلار 9.1 درصد از سهام توییتر را به دست آورد. از همان زمان در وبلاگ گپ و گفتگو مگ حدس زدیم که بر اساس سابقه ایلان ماسک باید در انتظار خرید کامل توییتر به وسیله وی باشیم. در نهایت او هفته گذشته بر سر خرید این شبکه اجتماعی با مبلغ 44 میلیارد دلار با هیئت مدیره به توافق رسید.

حتی اگر ثروتمندترین فرد روی کره زمین هم باشید؛ بعید است 44 میلیارد پول نقد در حسابتان باشد. ماسک هم برای تامین این مبلغ هنگفت ناچار شده 25.5 میلیارد دلار وام بگیرد و مابقی مبلغ را نیز شخصا به وسیله فروش سهام تامین خواهد نمود. این مبلغ از بودجه سالیانه بسیاری از کشورها بیشتر است و ماسک باید ایده های بزرگی برای توییتر داشته باشد که حاضر شده چنین ریسک بزرگی را بپذیرد. در ادامه تغییرات مورد انتظار در توییتر را آنالیز خواهیم کرد.

شواهد چه می گویند؟

وام 25.5 میلیارد دلاری خرید توییتر تقریبا 7 برابر عایدی ناخالص این شرکت در سال 2020 است و ایلان ماسک برای متقاعد کردن بانک ها به ارائه این وام، به آنها وعده هایی در خصوص تغییرات در توییتر داده است.

آنطور که در خبرها آمده مدیر عامل تسلا در مذاکرات خود با مدیران این بانک ها تعهد یا برنامه رسمی ارائه ننموده اما ایده هایی را مطرح نموده که شامل دو بخش کاهش هزینه و افزایش عایدیها می گردد.

ماسک در این مذاکرات با اشاره به عایدی بسیار کمتر توییتر در مقایسه با همتایانش از نحوه اداره امور انتقاد و احتمال تعدیل نیروها را مطرح نموده است. وی بعلاوه به راه های نو برای عایدیزایی اشاره نموده که شامل کسب عایدی از توییت های محبوب یا دریافت هزینه از سایت هایی است که توییت ها را در صفحات خود نقل می نمایند.

این نخستین بار نیست که ایده عایدیزایی از انتشار توییت ها در سایت های پر مخاطب مطرح می گردد و در سال های گذشته نیز شاهد مطرح شدن آن بودیم اما در نهایت راه به جایی نبرد.

کاهش قید و بندها برای آزادی بیشتر

مدیرعامل اسپیس اکس با انتقادهای مداوم از محدودیت ها و سخت گیری های توییتر برای انتشار محتوا تصویر یک شوالیه آزادی بخش از خود ترسیم نموده است. او که خود را مدافع مطلق آزادی بیان می نامند، بعد از خرید 10 درصد توییتر از کاربران پرسید به نظر آنها توییتر به آزادی بیان پایبند است که با پاسخ منفی 70 درصد شرکت نمایندگان همراه بود.

آنچه که تردید کاربران را به یقین تبدیل کرد بیانیه ای بود که ماسک پیرامون آزادی بیان در این شبکه اجتماعی منتشر کرد:

از نظر مالک متمول توییتر شبکه های اجتماعی حتی نظرات توهین آمیز را مادامی که از چارچوب قانون خارج نشده اند، نباید حذف نمایند. او پیش از این هم در صفحه شخصی خود بارها به سیاست حذف توییت ها و بسته شدن اکانت ها کنایه زده بود. وی حتی پس از خرید توییتر ابراز امیدواری نموده که حتی بدترین منتقدانش هم این شبکه اجتماعی را ترک ننمایند.

توییتر اخیرا انتشار مطالب آزاردهنده و پرخاشگرانه را ممنوع نموده است. این تنها بخشی از خط قرمزهای توییتر است که شامل موارد دیگری مثل دروغ پراکنی در خصوص بیماری کووید-19 نیز می گردد. پاراگ آگراوال، مدیر عامل توییتر، دو سال قبل و زمانی که مدیر ارشد فناوری بود، تأکید کرد این شبکه اجتماعی نه بر اساس متمم اول آزادی بیان در قانون اساسی آمریکا، بلکه بر مبنای گفتگوی عمومی سالم سیاست هایش را معین می نماید.

کاربران و کارشناسان در خصوص برنامه ماسک برای کاهش این محدودیت ها دیدگاه یکسانی ندارند. از یک سو برخی نگرانند که اینکار به بازگشت کاربران آزارگر و ترول ها یاری نموده و حجم محتوای توهین آمیز و نفرت پراکن را افزایش دهد. بعلاوه اینکار می تواند توییتر را به پلتفرمی برای دروغ پراکنی سیاسی تبدیل نموده و از این طریق بر سیاست گذاری دولت ها و امنیت و سلامت جامعه آسیب برساند.

در سمت مقابل کاربران و کارشناسان نزدیک به طیف دست راست قرار دارند که از همین حالا خرید توییتر به وسیله ماسک را جشن گرفته اند. از نظر این گروه توییتر آشکارا به طیف چپ گرایش داشته و نسبت به دیدگاه های آنها نگاهی جانبدارانه دارد اما ماسک می تواند با آن مقابله کند.

برای مثال می توان به مارک وینستاین، بنیانگذار شبکه اجتماعی MeWe و جورج فارمر، مدیرعامل پارلر ابراز امیدواری نموده اند که ماسک با کاهش سخت گیری ها به آزادی بیان بیشتر در توییتر یاری کند.

متن باز کردن الگوریتم نمایش محتوا در توییتر

یکی از مواردی که همواره در توییتر پیرامون آن بحث و جدل وجود داشته، الگوریتم نمایش پست ها است. برخی کاربران بر این باورند که این الگوریتم با همه توییت ها برخورد یکسانی ندارد و برخی توییت ها را در فید بالاتر و بیشتر نمایش می دهد.

از نظر ایلان ماسک الگوریتمی که در نمایش پست ها به کاربران و اندازه گستردگی آن موثر است، باید به صورت متن باز منتشر گردد. او از انتشار عمومی الگوریتم در گیت هاب حمایت نموده که مرجع مورد علاقه برنامه نویس ها برای به اشتراک گذاری کد نرم افزارها در سراسر جهانست.

در نظرسنجی انجام شده به وسیله ماسک که حدود یک میلیون کاربر در آن مشارکت داشتند، 83 درصد موافق این اقدام بودند. جک دورسی، بنیانگذار و مدیرعامل سابق توییتر هم از اینکار حمایت نموده و گفته انتخاب الگوریتم مناسب باید برای همه کاربران آزاد گردد.

هرچند حامیان شفافیت بیشتر اینکار را اقدامی در راستای عدالت بیشتر قلمداد می نمایند، برخی دیگر بر این باورند که افشای الگوریتم های پیچیده نه تنها یاری زیادی نمی نماید بلکه راه را برای فعالیت بیشتر اسپمرها و ناشران بدافزار در این شبکه باز خواهد نمود.

شاید در ظاهر انتشار الگوریتم اقدامی مفید باشد اما این سیستم زیربنایی که روزانه با صدها میلیون کاربر و میلیاردها پست سروکار دارد، به قدری پیچیده و عمیق است که خود مهندسان این شرکت هم ممکن است از منطق آن به درستی سر در نیاورند.

علاوه بر این بدون دسترسی به داده های پایه ای کاربران و صرفا با اتکا بر کدها نمی توان در خصوص کارکرد الگوریتم در رده بندی توییت ها قضاوت کرد. از آنجا که این داده ها هرگز به صورت عمومی منتشر نخواهند شد، بعید است انتشار الگوریتم تاثیر چندانی داشته باشد.

مبارزه با ارتش بات ها و کلاهبرداری

بات ها حساب های کاربری جعلی هستند که برای ارسال پست و کامنت در موارد خاصی برنامه نویسی شده اند. توسعه دهندگان از بات ها برای اهداف مختلفی نظیر اثرگذاری بر افکار عمومی، جریان سازی سیاسی یا کلاه برداری سوءاستفاده می نمایند و شمار بالای آنها به یکی از مسائل اساسی توییتر تبدیل شده است.

امپراتوری ایلان ماسک یکی از اهداف اصلی این بات ها در توییتر بوده اما گاهی مورد حمایت آنها هم قرار گرفته است. برای مثال در سال 2013 و زمانی که خبر آتش گرفتن خودروهای تسلا این شرکت را تحت فشار گذاشته بود، چندین بات به صورت هماهنگ شروع به انتشار مطالب مثبت در خصوص تسلا کردند.

با این حال بات ها در بیشتر موارد با هدف کلاهبرداری یا اثرگذاری منفی بر محیط توییتر ساخته می شوند و ماسک هم روی مقابله با این دسته از بات ها تاکید نموده است. توییتر همین حالا هم معیارهای سختگیرانه ای برای این بات ها دارد و آنها را ممنوع نموده اما احتمالا ماسک آنطور که در صفحه خود گفته به وسیله احراز هویت همه کاربران گام های بلندتری در این راستا برمی دارد.

کاهش تبلیغات و عایدیزایی به وسیله سرویس اشتراکی

در حال حاضر حدود 90 درصد عایدی توییتر از تبلیغات حاصل می گردد اما این شرکت همواره در جذب تبلیغات با چالش هایی روبرو بوده. این تبلیغات با توجه به جو توییتر معمولا شامل منازعات سیاسی یا تبلیغ سایت های نه چندان مناسب است.

با خصوصی شدن توییتر دیگر خبری از فشار سهامداران برای تبلیغ روی سایت نخواهد بود و ماسک هم پیش از این گفته که به عایدیزایی به وسیله سرویس اشتراکی تمایل دارد.

شرکت پیش از این با معرفی سرویس توییتر بلو گام هایی را در این راستا برداشته. این سرویس به کاربر اجازه می دهد با پرداخت هزینه ماهانه 2.99 دلار به قابلیت های ویژه ای مثل دسته بندی بوکمارک دسترسی پیدا نمایند.

ماسک میخواهد با کاهش هزینه ثبت نام در این سرویس و عدم نمایش تبلیغ در آن کاربران بیشتری را به سمت توییتر بلو جذب کند. دیگر برنامه وی احتمالا پذیرش دوج کوین برای ثبت نام در این سرویس خواهد بود که ثبت درخواست را برای کاربران در سراسر جهان ساده تر می نماید.

ارائه قابلیت ویرایش توییت ها

یکی از موردانتظارترین قابلیت ها در توییتر امکان ویرایش توییت ها بعد از ارسال است چون توییتر بر خلاف فیسبوک، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی اجازه تغییر پست و حتی اصلاح اشتباهات تایپی پس از انتشار را نمی دهد.

ماسک در یکی از بزرگترین نظرسنجی های انجام شده در توییتر که با مشارکت 4 میلیون نفر برگزار گردید، از کاربران در این مورد سوال کرد و تقریبا 75 درصد پاسخ دهندگان از ارائه این ویژگی حمایت کردند. در پاسخ به این نظرسنجی توییتر گفت که از سال گذشته کوشش هایی را در این راستا شروع نموده است.

بهانه توییتر برای جلوگیری از ارائه ابزار ویرایش احتمال تغییر در محتوای توییت هایی است که به دفعات زیاد به اشتراک گذاشته شده اند؛ موردی که می تواند به شدت مورد سوءاستفاده واقع گردد. برخی کاربران و از جمله روزنامه نگاران نگران این هستند که آزارگرها پس از انتشار محتوای توهین آمیز متن توییت ها را به شکلی تغییر دهنده که ردپای آنها گم گردد.

ماسک هم این مسائل را پذیرفته اما در مقابل راهکارهایی را نیز مد نظر قرار داده؛ برای مثال می توان تاریخچه ای از تغییرات انجام شده روی توییت را در کنار آن نمایش داد. به هر روی شواهد نشان می دهد که دیر یا زود توییتر شاهد ابزار ویرایش خواهد بود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "برنامه های ایلان ماسک برای توییتر: از آزادی بیان تا نابودی بات ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های ایلان ماسک برای توییتر: از آزادی بیان تا نابودی بات ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید