نظام پارلمانی مستلزم وجود احزاب قوی است

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، خبرنگاران/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نظام پارلمانی از دل یک نظام حزبی بیرون می آید و در کشوری که در آن نظام حزبی وجود ندارد تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی اشتباه بزرگی است.

نظام پارلمانی مستلزم وجود احزاب قوی است

حمید صابریان در گفت وگو با وبلاگ گپ و گفتگو با اشاره به صحبت هایی که اخیرا در خصوص بازنگری در قانون اساسی مطرح شده است، اظهار کرد: بر خلاف سایر کشورها که در فاصله زیادی پس از تغییر رژیم، قانون اساسی شان را تدوین کرده اند، در جمهوری اسلامی در فاصله کوتاهی پس از انقلاب، قانون اساسی تدوین شد و طبیعتا متاثر از شرایط مکانی و زمانی 40 سال گذشته است.

وی ادامه داد: در سال 68 که کشور با بحران روبه رو شد، امام دستور بازنگری در قانون اساسی را دادند که به ضرورت شرایط آن موقع بود. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط ویژه کشور، اصلاح قانون اساسی و رفع برخی بن بست های موجود در آن، ضرورت دارد.

عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ما با نسل سوم بعد از انقلاب روبرو هستیم و شرایط دنیا فرق کرده و هندسه سیاسی دنیا متفاوت شده است، خاطرنشان کرد: باید متناسب با نقش آفرینی کشور در امور داخلی و بین المللی، قانون اساسی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. این اقدام در تمام کشورهای دنیا انجام می شود؛ چراکه قوانین عادی کشور نیز برگرفته از قانون اساسی هستند و قانون اساسی، بر قوانین عادی کشور نیز تاثیر می گذارد.

صابریان با اشاره به تعدد قوانین عادی در کشور در مقایسه با سایر کشورها، خاطرنشان کرد: دلیل این امر تعدد مراجع قانونگذاری در کشور است. بنابراین ما با فراوانی قوانین عادی روبرو هستیم که نه تنها استیفای حقوق ملت را تسهیل نمی کند، بلکه آن را سخت می کند. قانون اساسی که سرچشمه قوانین عادی است را می توان مورد بازنگری قرار داد تا قوانین عادی نیز اصلاح شود و کشور به این سمت برود که فقط یک مرجع در کشور قانونگذاری کند و آن هم مجلس شورای اسلامی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت بعد جمهوریت نظام در قانون اساسی، اظهار کرد: ما در حال حاضر با یک بن بست قانونی روبرو هستیم؛ بن بست قانونی از این جهت که مجلس شورای اسلامی، متولی قانونگذاری در کشور است و این مجلس، طبق قانون از فیلتر نظارت استصوابی عبور می کند و گاهی اوقات در روندی که مجلس برای قانونگذاری در پیش می گیرد، جمهوریت نظام بیشتر دچار چالش می شود و لازم است اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد و اصلاح قانون اساسی به نفع تقویت جمهوریت در دستور کار قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با پیشنهاداتی که گاهی در خصوص تغییر نظام سیاسی کشور به نظام مجلسی مطرح می شود، خاطرنشان کرد: نظام مجلسی از دل یک نظام حزبی بیرون می آید و در کشوری که در آن نظام حزبی وجود ندارد و تصمیم گیران به تحزب گرایی فکر نمی کنند، تغییر نظام سیاسی از ریاستی به مجلسی اشتباه بزرگی است. مگر اینکه نظام حزبی در کشور به رسمیت شناخته شود و سه حزب قوی اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالی وجود داشته باشد و مردم به یکی از این احزاب گرایش داشته باشند و حزبی که پیروز می شود، اکثریت مجلس را در دست گیرد و بتواند دولت را تشکیل دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نظام پارلمانی مستلزم وجود احزاب قوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام پارلمانی مستلزم وجود احزاب قوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید