ناسا هم تأیید کرد؛ 2023 گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بوده است!

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، دیجیاتو نوشت: به گفته ناسا، دمای جهانی در سال گذشته میلادی نسبت به دهه 1880 و زمان شروع مقدار گیری دما، 2.5 درجه گرم تر بوده است.

ناسا هم تأیید کرد؛ 2023 گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بوده است!

ناسا گزارش سالانه دمای دنیای خود را با همکاری اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) منتشر نموده که طبق آن، 2023 گرم ترین سال ثبت شده از زمان آغاز میزان گیری دما در سال 1880 بوده است. به گفته ناسا، دمای دنیای در سال گذشته میلادی تقریباً 2.1 درجه فارنهایت (1.2 درجه سانتیگراد) بالاتر از میانگین دوره پایه ناسا، یعنی از 1951 تا 1980 بوده و بعلاوه نسبت به دهه 1880، 2.5 درجه گرم تر بوده است.

  • یک ایرانی دیگر در جمع فضانوردان ناسا!/ عکس

بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه این آژانس گفت: گزارش دمای دنیای ناسا و NOAA همان چیزی را تأیید می نماید که سال گذشته میلیاردها نفر در سراسر دنیا تجربه اش نموده اند. ما با بحران آب وهوایی روبرو هستیم؛ از گرمای شدید، آتش سوزی ها و بالاآمدن سطح آب دریاها می توان نتیجه گرفت که زمین درحال تغییر است.

در سال 2023، صدها میلیون نفر در سراسر دنیا گرمای شدیدی را تجربه کردند و از ژوئن تا دسامبر، هر ماه با یک رکورد دنیای در این زمینه روبرو بوده ایم. جولای به عنوان گرم ترین ماه سال گذشته ثبت شده است. علاوه بر ناسا، کارشناسان برنامه تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا (CS3) نیز هفته گذشته 2023 را به عنوان گرم ترین ماه ثبت شده در تاریخ اعلام نموده بودند.

گاوین اشمیت، مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گادرد می گوید: گرمای استثنایی که تجربه می کنیم، چیزی نیست که قبلاً در تاریخ بشر اتفاق افتاده باشد. این اتفاق اساساً از انتشار سوخت های فسیلی به دست آمده است و ما اثرات آن را در امواج گرما، بارندگی شدید و سیل های ساحلی می بینیم.

از پدیده های آب وهوایی سال گذشته که به افزایش دمای دنیای یاری زیادی کردند، لانینا (La Niña) و ال نینو بودند که اشمیت درباره آن ها می گوید: پدیده جوی سرد La Niña ابتدا در منطقه ها گرمسیری اقیانوس آرام آغاز به کار کرد و تا ماه مارس ادامه داشت. سپس در ماه می، ما پیشرفت ال نینو (که مرحله گرم آن چرخه است) را مشاهده کردیم. این دو پدیده معمولاً بر دماهای سال بعد تأثیر می گذارند؛ اما چیزی که در سال 2023 تجربه کردیم، این بود که به نظر می رسد دمای دنیای با رویداد ال نینو بسیار بیشتر از چیزی که قبلاً دیده ایم افزایش پیدا می نماید.

  • کشف شیء 2000 ساله با نامی عجیب بر روی آن!/ عکس

  • کشف ذخایر بزرگ الماس در ایران دور از انتظار نیست!

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ناسا هم تأیید کرد؛ 2023 گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بوده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا هم تأیید کرد؛ 2023 گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بوده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید