غار یخ مراد کجاست؟

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، غار یخ مراد کجاست؟

مسیر رسیدن به غار یخ مرداد جاده آشنا و زیبای چالوس است. دل به این جاده بسپارید. بعد از گذر حدود 70 کیلومتر در جاده چالوس، سمت غرب، تابلوی روستای کهنه ده شما را به سمت این غار راهنمایی می کند. غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و کهنه ده در منطقه گچسر واقع شده است. برای رسیدن به ورودی این غار در دل ارتفاعات، مدتی پیاده روی و کوهپیمایی لازم است. برای دیدن این غار یخی لحظه ای درنگ نکنید.

غار یخ مراد کجاست؟

چرا غار یخ مراد خاص است؟

استالاکتیت و استالاگمیت های یخی غار یخ مراد بسیار خیره کننده است. همین چشم انداز ها هستند که سبب معروفیت این غار شده اند. این غار در میان غارهای ایران کم نظیر است و کمتر جایی مانند آن را می توان دید. قندیل های آویزان از سقف و دریاچه های یخ زده این غار چشم هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می کند. غار یخ مراد از دیگر غارهای ایران متمایز است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. از دلایل تمایز این غار می توان به این مورد اشاره کرد: هوای داخل اغلب غارهای ایران، حدود 10 درجه گرم تر از هوای بیرون آن است؛ اما این غار به دلیل منافذ بی شمار، ارتفاع زیاد از سطح دریا و تأثیر کانی ها دمای کمتری نسبت به هوای بیرون دارد. این غار از قدمت طولانی برخوردار است؛ فسیل های کشف شده از گروه نرم تنان به نام کاردتیا، قدمت این غار را به دوره سوم زمین شناسی می رساند.

در غار یخ مراد چه می بینیم؟

دیدنی های این مقصد از مسیر آن شروع می شود: چالوس. بعد از آن، باید وارد مسیر فرعی ای بشوید که در زیبایی کم از جاده چالوس ندارد. رودخانه پرآب آزادبر شما را در این مسیر همراهی می کند. آب و هوای این منطقه معتدل و چشم انداز ها آن چشم نواز است. با ورود به غار یخ مراد متوجه شگفتی آن خواهید شد. قندیل های یخ زده و شکل منحصربه فرد سنگ های دیواره غار مسحورتان می کند. روزنه های موجود در این غار سبب گردش هوا و شکل گیری این قندیل ها شده است. اطلاع دقیقی از طول این غار یخی در دست نیست. پرپیچ وخم و یخ بندان بودن این غار سبب شده کمتر غارنوردی بتواند به انتهای آن دست یابد. غار یخ مراد از سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه تشکیل شده است. اما قسمتی از غار که به صورت چهارطبقه است بیش از هر قسمتی این غار را تماشایی می کند. در بخش عمیقی از غار که به 20 متر می رسد، طبقات روی هم قرار دارند و به جرات می توان گفت تا به حال هیچ غاری با این مشخصات در کشور دیده نشده است.

کی به غار یخ مراد برویم؟

قبل از سفر به غار یخ مراد لازم است بدانید که این قندیل ها از اوایل آذرماه شروع به شکل گرفتن می کنند. اما اگر می خواهید غار یخ مراد را در اوج زیبایی اش ببینید، اوایل بهار را برای سفر به این مقصد انتخاب کنید. اواخر بهار و تابستان استالاکتیت و استالاگمیت های یخی غار آب می شوند.

در سفر به غار یخ مراد با خود چه چیزهایی ببریم؟

اگر قصد دارید مسیر زیادی از غار را بپیمایید باید تجهیزات کامل غارنوردی را به همراه داشته باشید. در غیر این صورت، هدلامپ، لباس گرم، کفش مناسب از وسایل ضرروی شما برای این سفر خواهد بود. در این مطلب در مورد لوازم مورد نیاز سفرتان بخوانید:

  • راهنمای خرید و استفاده از چراغ پیشانی HeadLamp
  • از چه کوله پشتی استفاده کنم؟
  • راهنمای استفاده و خرید باتوم کوهنوردی

یادمان باشد، غار یخ مراد میراث ارزشمند کشورمان است. در حفظ آن کوشا باشیم و به قندیل ها و دیواره های غار ضربه نزنیم. کیسه زباله به همراه داشته باشیم و چیزی جز خاطرات خوش به جای نگذاریم.

غار یخ مراد روی نقشه:

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ گپ و گفتگو

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "غار یخ مراد کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار یخ مراد کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید