دریاچه عروس؛ عروسی در آب های گیلان

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، حال ببینیم چرا این دریاچه را عروس می نامند؟ بسیاری از اوقات که هوا آرام است و باد نمی وزد، لایه ای از جلبک های سبز سطح آب را می پوشاند. وقتی که باد آغاز به وزیدن کند، این جلبک ها به آرامی کنار می فرایند و دریاچه مانند عروسی که تورش را کنار می زند، رخ می نمایاند. احتمالا علت نام گذاری دریاچه همین باشد.

دریاچه عروس؛ عروسی در آب های گیلان

اطراف این دریاچه از جنگلی زیبا به نام حلیمه جان پوشیده شده است. انعکاس جنگل در دریاچه، تصویری زیبا را خلق می نماید که می تواند یکی از برترین سوژه های عکاسی باشد. این دریاچه و جنگل اطراف آن، یکی از برترین چشم انداز ها را برای ثبت عکس های یادگاری دارد.

دریاچه عروس زیستگاه خوبی برای موجودات آبزی و دوزیست است. اگر کمی حوصله به خرج دهید می توانید لاک پشت ها را ببینید. صدای قورباغه ها نیز بیشتر اوقات شنیده می گردد و می توان آن ها را دید. حتی می توانید گاوها و دام های روستاییان را نیز در این منطقه ببینید که آزادانه مشغول چرا هستند. البته نگران نباشید، این دام های اهلی هیچ آزاری به شما نخواهند رساند.

این دریاچه آنچنان شناخته شده نیست، به همین علت از طبیعت و محیط بکر آن لذت خواهید برد. سکوت دریاچه عروس شما را به آرامش دعوت می نماید. هوای پاک و مطبوع جنگل و دریاچه ریه های شما را تازه می نماید.

بوی شالیزارهای برنج را از دور هم می گردد استشمام کرد. خانه های روستایی و سبک معماری سنتی در این روستا حفظ شده است که خود نوعی جاذبه گردشگری و بوم گردی به شمار می رود.

بعد از توصیف چشم انداز ها دریاچه، اکنون بیایید آن را از نظر جغرافیایی و راستا دسترسی آنالیز کنیم.

دریاچه عروس یا حلیمه جان کجاست؟

همانطور که گفتیم، این دریاچه در روستای حلیمه جان از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان است. روستای حلیمه جان در 30 کیلیومتری شمال شرق شهر رودبار قرار گرفته و از توتکابن 12 کیلومتر فاصله دارد. عروس یکی از زیباترین دریاچه های استان گیلان است.

جاهای تماشای گیلان را می توانید در این مقاله بخوانید.

چطور به دریاچه عروس برویم؟

آزادراه قزوین-رشت، برترین راستا دسترسی به دریاچه عروس است. در این آزادراه بعد از عبور از منجیل به سمت رودبار رانندگی کنید. پس از طی راستای 5 کیلومتری از رودبار، در سمت راست خود تابلوی ورودی روستای حلیمه جان را خواهید دید. وارد این جاده فرعی شوید.

در راستای حدودا 2 کیلومتری که از میان درختان و خانه ها می گذرد، به روستای حلیمه جان می رسید. در انتهای راستا تابلوی راهنمای دست نویسی راستا را به شما نشان خواهد داد، حالا باید به سمت راست خود بپیچید. بعد از طی مسافت کوتاه دو دقیقه ای، دریاچه ای زیبا نمایان خواهد شد.

حتی اگر مقصد شما این روستا نباشد، حتما در بین راه، ساعتی را برای بازدید از این دریاچه و استراحتی کوتاه، وقت بگذارید. مطمئن باشید از این پیشنهاد پشیمان نخواهید شد. رستوران و استراحتگاه های محلی نیز در اطراف دریاچه ساخته شده اند که برای برطرف خستگی انتخاب های خوبی به حساب می آیند.

آدرس روستای حلیمه جان رودبار روی گوگل مپ

اگر با وسیله نقلیه شخصی سفر می نماید، لوکیشن این دریاچه زیبا را در اینجا قرار داده ایم تا راستا آن را به راحتی پیدا کنید.

اقامت در نزدیکی دریاچه عروس

یکی از آرامش بخش ترین منطقه ها شمال ایران برای اقامت، همین دریاچه و روستاست. گرچه شاید امکانات رفاهی آن چندان کامل نباشد اما به تازگی و به لطف مردم بومی این روستا، استراحت گاه و رستوران های محلی در نزدیکی این دریاچه، احداث شده اند.

روستای حلیمه جان در فاصله دو کیلومتری از دریاچه، اقامت گاه بوم گردی را در اختیار مسافران و گردشگران قرار داده است که می توانید از آن بهره ببرید. حتی می توانید یکی از خانه های روستایی را اجاره کنید تا اقامت راحت تری داشته باشید. اما اگر به کمپ زدن علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم در نزدیکی دریاچه چادر بزنید و از هوای پاک اطراف آن لذت ببرید.

برترین زمان سفر به دریاچه عروس

به علت آب و هوای شرجی شمال ایران در فصل تابستان، بهتر است در فصل بهار، ماه های فروردین و اردیبهشت، از این دریاچه بازدید کنید. همینطور ماه مهر، فصل هزار رنگ پاییز، زمان مناسبی برای تماشا دریاچه عروس و جنگل رنگارنگ حلیمه جان است.

از آنجا که آب این دریاچه فقط به وسیله بارندگی تامین می گردد، بهتر است زمانی از سال را برای بازدید انتخاب کنید که دریاچه پر آب باشد. اگر دوست دارید از سکوت بکر و آرامش بخش این دریاچه لذت ببرید، هنگامی سفر کنید که روزهای تعطیل و یا آخر هفته نباشد.

فاصله تهران تا دریاچه عروس چقدر است؟

برای سفر از تهران به دریاچه حلیمه جان گیلان، برترین راه دسترسی آزادراه قزوین-رشت است. فاصله تهران تا دریاچه عروس 287 کیلومتر است. اگر میانه سرعت رانندگی را 100 کیلومتر بر ساعت در نظر بگیریم، حدودا 3 ساعت و 15 دقیقه رانندگی احتیاج است تا به این دریاچه برسید. اما توصیه می کنیم برای ایمنی در سفر و همین طور لذت بردن از جاده و چشم انداز ها، به خصوص وقتی به سمت رشت نزدیک می شوید، کمی آهسته تر رانندگی کنید.

فاصله قزوین تا دریاچه چقدر است؟

اگر قصد دارید از قزوین به تماشا دریاچه حلیمه جان بروید، این فاصله 133 کیلومتر است. با احتساب میانه سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، حدودا 1 ساعت و 50 دقیقه زمان این سفر خواهد بود. هنگامی که از قزوین به سمت دریاچه عروس می روید، روستای حلیمه جان در سمت مخالف جاده است. پس دقت کنید که خروجی آزادراه به روستای حلیمه جان را رد نکنید.

آیا ماهیگیری در دریاچه حلیمه جان آزاد است؟

مانند دیگر دریاچه ها، دریاچه عروس هم پر است از آبزیان مختلف و ماهی ها. شاید تا نام دریاچه را می شنوید، ماهیگیری در ذهنتان نقش ببندد. اما اگر از ماهیگیری لذت می برید، باید مقداری دیگر راه را طی کنید تا به سفیدرود برسید که ماهیگیری در آن آزاد است.

در دریاچه عروس، برای حفظ زیست بوم آبزیان و حفاظت از دریاچه، امکان ماهیگیری وجود ندارد. سفیدرود از روستای حلیمه جان با چشم انداز ای زیبا از قله درفک، فاصله چندانی ندارد و با صرف چند دقیقه، می توانید به آن برسید و ماهیگیری کنید.

چرا آب دریاچه عروس دورنگ است؟

وقتی که از دریاچه بازدید کنید، حتما متوجه دو رنگ بودن آن خواهید شد. در ابتدای این مقاله علت انتخاب نام عروس برای این دریاچه را آنالیز کردیم. گفتیم که جلبک ها سطح آب را می پوشانند و وقتی که باد می وزد، این جلبک ها کنار می فرایند. درست مانند عروسی که تور را از روی چهره خود کنار می زند.

دو رنگ بودن دریاچه نیز دقیقا به علت همین موضوع است؛ جلبک ها. جلبک ها که سطح آب را پوشانده اند و با وزش باد کنار می فرایند، باعث می شوند که دریاچه دو رنگ دیده گردد.

دریاچه عروس و زیبایی هایش را با هم مرور کردیم و اطلاعاتی برای رسیدن به این روستا و دریاچه به دست آوردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما راهنمای خوبی بوده باشد. اما نکته ای که باید گفته گردد، حفظ طبیعت دست نخورده این منطقه است.

اگر می خواهیم برای سالیان سال از این زیبایی و شکوه و جلال خداوند استفاده کنیم، بهتر است این منطقه را پاکیزه و بدون زباله نگه داریم. اگر می خواهیم به دریاچه عروس و یا هر دریاچه و جنگل دیگری سفر کنیم، بهتر است که به عنوان طبیعت گرد این کار را انجام دهیم.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "دریاچه عروس؛ عروسی در آب های گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه عروس؛ عروسی در آب های گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید