شهر کاریز کیش را به طور کامل بشناسید

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، جزیره کیش یکی از جزایر زیبا و همیشه آرام ایران بوده که در دل آب های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است. آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این جزیره بسیار متنوع هستند و زیبایی آن واقعا غیرقابل وصف است. قدم زدن در جزیره کیش آرامشی ناب و بی بدیل را در اختیار شما قرار خواهد داد که آن را در هر جایی تجربه نخواهید کرد. یکی از منطقه ها گردشگری و تاریخی جزیره کیش که بیش از 2500 سال قدمت دارد و همیشه گردشگران و گردشگر های بسیار زیادی را به سمت خود جذب می نماید، کاریز کیش است. در ادامه به تمام اطلاعات موجود درباره شهر کاریز پرداخته و یک سفر مجازی به این منطقه گردشگری خواهیم داشت.

شهر کاریز کیش را به طور کامل بشناسید

معرفی شهر کاریز

شهر کاریز در استان هرمزگان و جزیره کیش واقع شده و در حدود 10 هزار مترمربع وسعت دارد. عمق کاریز در 16 متری زیر زمین بوده و یکی از مکان های تاریخی و مجذوب نماینده جزیره کیش به شمار می رود.

مهندس حاجی حسینی یک ایرانی مقیم آلمان است که بعد از 32 سال بازگشت به وطن، کاریز را مورد آنالیز قرار داد و تصمیم گرفت تا به کاریز جانی تازه ببخشد. این شخص در سال 1378 با بودجه سرمایه گذاری خصوصی و بهره گیری از معماری و هنر ایرانی، کاریز را به مجموعه فرهنگی- سیاحتی شهر زیرزمینی کیش تبدیل کرد.

جالب است بدانید که کاریز استحکام خود را مدیون نوعی از خاک رس به نام گِل مارن است که در این بنا به کار رفته است. شهر کاریز با بازسازی اجرا شده، نفسی تازه گرفت و با قدرت و افتخار بیشتری در دل جزیره زیبای کیش درخشید.

ویژگی های شهر زیرزمینی کیش

شهر کاریز از ویژگی های جالب و حیرت انگیزی برخوردار است که بدون شک می تواند چشم هر بیننده ای را به خود جذب کند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد و خارق العاده این بنای ارزشمند را می توان وجود صدف و مرجان های طبیعی در سقف کاریز دانست که بسیار شگفت انگیز است.

کاریز کیش تنها بنای موجود در دنیا است که در معماری آن از صدف و مرجان های کاملا اصل و طبیعی استفاده شده است. جالب است بدانید که قدمت این صدف ها و مرجان های به کار رفته بر روی سقف کاریز به حدود 270 تا 570 سال قبل برمی گردد، بنابراین بسیار حائز اهمیت بوده و باارزش است.

سقف این مکان 8 متر ارتفاع دارد و شما می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید. از دیگر ویژگی های شهر کاریز می توان به جریان داشتن آب شیرین در آن اشاره نمود که در گذشته به عنوان آب شامیدنی اهالی آن منطقه مورد استفاده قرار می گرفت.

همانطور که گفته شد، کاریز کیش در عمق 16 متری زیرزمین واقع شده است، بنابراین دارای هوای بسیار خنکی است و همین مسئله موجب می گردد که بتوانید به راحتی و با آسودگی خاطر در فصل های گرم سال هم از این مکان تاریخی تماشا کنید.

بد نیست بدانید که یکی از دلایل مهم و اصلی قابل شرب بودن آب این قنات هم از خنک بودن هوای خنک آن نشات می گیرد. گفته می گردد که خاک کاریز هم خاصیت درمانی داشته و آن را در صنایع مختلف همچون آجرپزی مورد استفاده قرار می دهند. توجه داشته باشید که قنات نام قدیمی کاریز است.

قسمت های مجذوب نماینده و تماشای کاریز کیش

در بازدید از شهر کاریز با بخش های مجذوب نماینده و تماشای روبرو می شوید که تماشای آن ها واقعا لذت بخش است. در ادامه با معرفی این بخش ها همراه ما باشید.

1. موزه خلیج فارس

یکی از تماشای های شهر کاریز که برای گردشگران و گردشگر ها بسیار مجذوب نماینده است، موزه خلیج فارس نام دارد. مساحت این موزه در حدود 280 مترمربع بوده و در آن قدمت، شناسنامه و دوره های مختلف زمین شناسی فسیل های مختلف در معرض دید عموم واقع شده است، بعلاوه نتایج آزمایشاتی که کارشناسان شهر مونیخ آلمان بر روی فسیل ها انجام داده اند هم در این موزه نگهداری می گردد که می توانید به مشاهده آن ها بپردازید.

در موزه خلیج فارس انواع مختلف فسیل ها به همراه نام و قدمت آن ها وجود دارند که تماشای آن ها تاریخ را برای شما زنده می نماید. جالب است بدانید که یک فسیل 570 ساله به شکل لاک پشت در این موزه وجود دارد که بسیار مجذوب نماینده است. اسناد، مدارک و نقشه های قدیمی خلیج فارس را می توان یکی از بخش های مهم موزه به حساب آورد که باید حتما از آن تماشا کنید.

این موزه علاوه بر نگهداری فسیل ها، اطلاعات کاملی درباره خلیج فارس و جزیره کیش هم در اختیار شما قرار خواهد داد که با تماشای آن ها بیشتر به چگونگی پیدایش و آداب و رسوم مردم این خطه پی خواهید برد.

2. پایاب

پایاب در حقیقت به ساختار آبی گفته می گردد که دارای عمق کم باشد. در راستا رفت به شهر کاریز، شش پایاب وجود دارد که هر کدام بیش از 800 سال قدمت دارند. یکی از این پایاب ها در کاریز کیش قرار گرفته که تماشای آن حس نوستالژیکی را به شما هدیه خواهد داد. در گذشته مردم به این پایاب ها رفته و آب آشامیدنی خود را از آنجا تامین می کردند. حتما از این قسمت شهر زیرزمینی کیش تماشا کنید.

3. بازارچه صنایع دستی

صنایع دستی جزیره کیش بسیار گسترده هستند و به علت خاص بودنشان بسیار مورد توجه قرار می گیرند. در صورتی که تمایل دارید با آثار هنرمندان این خطه از جنوب کشور آشنا شوید، حتما از بازارچه صنایع دستی شهر زیرزمینی کیش تماشا کنید. در این بازارچه، نقاشی با حنا بر روی دست هم انجام می پذیرد و بسیاری از مسافران از آن استقبال می نمایند.

امکانات شهر کاریز

در مجموعه فرهنگی - سیاحتی شهر زیرزمینی کیش امکانات رفاهی و تفریحی متعددی وجود دارد که شما می توانید در سفر خود به کیش و بازدید کاریز، از آن ها بهره مند شوید. در ادامه به بعضی از امکانات شهر کاریز اشاره خواهیم کرد:

1. رستوران و کافه

یکی از امکانات رفاهی که برای گردشگران و گردشگر ها در نظر گرفته شده، وجود یک رستوران و کافی شاپ در کاریز است که می تواند ساعات خوشی را برای شما رقم بزند. شما می توانید در این مکان ها استراحت نموده و با صرف یک وعده غذای خوشمزه یا سرو یک چای، خاطره ای به یاد ماندنی برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

2. عکاسخانه

برخورداری از عکاسخانه در شهر زیرزمینی کیش هم موجب شده که شما بتوانید تصاویری خاص و فوق العاده را برای خود ثبت کنید و روز به یاد ماندنی خود را با ثبت خاطرات به انتها برسانید. از دیگر امکانات کاریز کیش هم می توان به داشتن راهنما و سرویس بهداشتی اشاره نمود.

اطلاعات بازدید و آدرس

ساعت بازدید: هر روز از ساعت 9 صبح الی 10 شب

قیمت ورودی: 40 هزار تومان

آدرس: استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور، شهر کاریز کیش

شماره تلفن کاریز کیش: 44431553-076

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "شهر کاریز کیش را به طور کامل بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر کاریز کیش را به طور کامل بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید