سوخت هواپیما و نکات جالب درباره آن

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، سوختی که برای حرکت هواپیما ها استفاده می گردد، به طور غافلگیرکننده ای شبیه به سوخت خودرو های معمولی است. با وجود انرژی حاصل از این سوخت است که امکان پرواز در مسیر های طولانی و کوتاه مقدور می گردد.

سوخت هواپیما و نکات جالب درباره آن

دو نوع دسته بندی کلی برای سوخت هواپیما ها وجود دارد: سوخت بنزین هوایی (AVGAS) و سوخت جت.

سوختی که برای حرکت هواپیما ها استفاده می گردد، به طور غافلگیرنماینده ای شبیه به سوخت خودرو های معمولی است. با وجود انرژی حاصل از این سوخت است که امکان پرواز در مسیر های طولانی و کوتاه مقدور می گردد.

سوخت هواپیما انواع مختلفی دارد. بیشتر آن ها از جنس سوخت های فسیلی اند، اما انواعی پایدار و مناسب برای محیط زیست هم وجود دارند. در ادامه با سوخت هواپیما و نکاتی درباره آن بیشتر آشنا می شوید.

انواع سوخت هواپیما چیست؟

دو نوع دسته بندی کلی برای سوخت هواپیما ها وجود دارد:

  • سوخت بنزین هوایی (AVGAS)
  • سوخت جت

سوخت بنزین هوایی (AVGAS)

این نوع سوخت برای هواپیما های سنتی و مواردی استفاده می گردد که موتور های پیستونی کوچکی دارند. وسیله های هوایی که از سوخت بنزین هوایی استفاده می نمایند، معمولاً ابعاد و میزان کوچکی دارند.

این هواپیما ها بیشتر برای آموزش یا برای پرواز های خصوصی و شخصی استفاده می شوند. در ساختار این نوع از سوخت، سرب هم به کار می رود. سرب ماده ای سمی است و اگرچه باعث عملکرد بهتر سوخت هواپیما می گردد، اما خطرناک است و آلودگی هایی در پی دارد.

سوخت جت

نوع دیگری از سوخت هم با عنوان سوخت جت برای حرکت هواپیما ها وجود دارد.

سوخت جت هم دارای انواعی است:

جت A؛ این سوخت نقطه انجماد و اشتعال بالاتری نسبت به نفت سفید دارد.

جت A1؛ این نوع از سوخت هم شبیه سوخت A است، اما تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند. برای مثال، سوخت A1 برای سفر هایی مناسب است که در آن شرایط آب وهوایی تغییرات چشمگیری در طول مسیر دارد.

جت B؛ نقطه انجماد پایین سوخت B باعث می گردد که گزینه مناسبی برای سفر در منطقه ها بسیار سرد باشد.

سوخت های نو و تازه

علاوه بر سوخت های فسیلی، نسل تازه ای از سوخت هواپیما هم موجود است. این سوخت ها پایدار هستند و به محیط زیست آسیب نمی زنند. سوخت های مبتنی بر کربن خنثی می توانند کارایی و عملکردی مشابه هم تایان سنتی و فسیلی شان داشته باشند.

هرچند که کارکرد سوخت های نسل تازه شبیه سوخت های قدیمی است، اما آلودگی کمتری دارند و در برخی موارد هم هیچ گونه آلودگی به وجود نمی آورند. فناوری های تازه برای فراوری سوخت های نو مدام درحال توسعه است.

برای فراوری انواعی پایدار از سوخت از قدرت هیدروژنی و باتری های الکتریکی هم برای سیستم های سوخت رسانی استفاده می گردد. یکی از مهم ترین ابعاد و نکات سوخت پایدار، تنوپذیری آن است. در این صورت، دیگر مانند سوخت های فسیلی با خاتمه یافتن منابع فراوری انرژی روبه رو نمی شویم.

شاید هنوز پای استفاده از چنین سوخت هایی به هواپیمای ایرلاین های داخلی و خارجی باز نشده باشد، اما مسیر رشد و توسعه شان در شرکت های مهم و پیشرویی مانند ناسا (NASA) ادامه دارد.

زیست سوخت چیست؟

فراوری زیست سوخت ها (BIOFUEL) از مهم ترین دستاورد ها درباره سوخت های پایدار و مناسب محیط زیست بوده است. این سوخت ها از گیاهان به دست می آیند و پایه ای نباتی دارند. امید های زیادی برای مصرف گسترده زیست سوخت ها در سال های پیش رو وجود دارد.

زیست سوخت ها می توانند از پس ماند های زباله خانگی هم فراوری شوند و فرایند فراوری و استخراجشان هم پیچیده نیست. هنوز چنین سوختی به تن هایی نمی تواند جایگزین سوخت های فسیلی گردد و برای استفاده باید با هم تایان سنتی خود ترکیب گردد.

امکان استفاده از سوخت هواپیما برای راندن خودرو وجود دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که سوخت مورد استفاده برای حرکت هواپیما ها در مسیر یک پرواز داخلی یا خارجی می تواند خودرو ها را هم راه بیندازد. درواقع، امکان استفاده از سوخت های هواپیمای نوع A یا A1 در خودرو های دیزلی وجود دارد.

بااین حال، نباید چنین چیزی را روی خودرو های بنزینی امتحان کنید. نتیجه این کار شبیه پرکردن باک خودروی بنزینی با دیزل است. سوخت تمام خودرو ها و هواپیما ها از مشتقات نفت خام است. این نفت با استاندارد های مختلف برای هر وسیله قابل استفاده می گردد.

شاید امکان استفاده از سوخت هواپیما برای خودرو های معمولی وجود داشته باشد، اما عکس این موضوع صادق نیست. درواقع امکان حرکت دادن و راندن هواپیما ها با سوخت خودرو های معمولی وجود ندارد؛ چنین اقدامی حتی خطرناک است.

حجم و شیوه مصرف سوخت هواپیما ها با خودرو ها بسیار فرق دارد. برای مثال، هر هواپیمای ایرباس A321neo می تواند در هر دقیقه، 42 لیتر سوخت بسوزاند؛ چنین چیزی یعنی سفری داخلی برای یک هواپیما با مصرف 5 هزار لیتر سوخت جت همراه است.

برای سفری از لندن تا نیویورک هم چیزی در حدود 82 هزار لیتر سوخت مصرف می گردد. این ها نشان می دهند که مصرف سوخت هواپیما با خودرو بسیار فرق دارد.

در آخر

روند روبه رشد فراوری سوخت های جایگزین سوخت فسیلی باعث خواهد شد که پایداری و سلامت محیط زیست بیشتر حفظ گردد. پرواز خارجی و داخلی هواپیما ها با وجود سوخت هایی دوستدار زیست محیط و با عملکردی بهینه تر می تواند دنیای پرواز را دگرگون کند.

کره زمین دیگر ظرفیت تحمل آلودگی های رنگارنگ را ندارد و یکی از مهم ترین گام ها در برگرداندن تعادل به آن، همین تغییر سوخت های مصرفی وسایل نقلیه مختلف است. آینده در این زمینه دست های پری برای طبیعت خواهد داشت.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "سوخت هواپیما و نکات جالب درباره آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوخت هواپیما و نکات جالب درباره آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید