خبرنگاران منطقه حفاظت شده هفتاد قله استان مرکزی مستعد ارتقا به پارک ملی است

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، اراک - خبرنگاران - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: منطقه حفاظت شده هفتاد قله در این استان مستعد ارتقا در رده بندی حفاظتی و تبدیل شدن به پارک ملی است.

خبرنگاران منطقه حفاظت شده هفتاد قله استان مرکزی مستعد ارتقا به پارک ملی است

رضا میرزایی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست، اضافه نمود: پرونده پیگیری ارتقای این منطقه حفاظت شده زیست محیطی سال گذشته و سال جاری در شورای عالی محیط زیست کشور باز بوده و اقدامات لازم در این راستا در دست انجام است.

وی گفت: هفتاد قله اراک از سال 53 قدیمی ترین مناطق حفاظت شده کشور بوده که با تنوع زیستی بالا به عنوان شاخص مناطق تحت پوشش استان مرکزی به شمار می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در صورتی که با تبدیل این منطقه حفاظت شده به پارک ملی موافقت گرددف تامین اعتبار انجام می گیرد و چارت سازمانی آن نیز عملیاتی خواهد شد.

میرزایی اضافه نمود: سه پاسگاه محیط بانی پارسال در استان عملیاتی شد و پاسگاه محیط بانی انجدان نیز ساخته شد که نیازمند نیروی انسانی برای حفاظت و مدیریت است.

وی در ادامه گفت: براساس آخرین سرشماری حیات وحش در منطقه حفاظت شده 70 قله یک هزار و 300 راس کل و بز، سه هزار و 200 راس قوچ و میش وحشی پایش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مرکز تیمار حیات وحش استان مرکزی در محوطه روستای ابراهیم آباد در دل این هفتادقله ساخته شده که در دهه فجر یا هفته دولت بهره برداری می گردد.

میرزایی اضافه نمود: 312 روز از ایام پارسال هوای کلانشهر اراک سالم و 53 روز ناسالم بوده است که 9 روز هوای ناسالم به علت افت فشار گاز در نیروگاه حرارتی شازند به ثبت رسیده است.

وی گفت: سال جاری به علت شیوع کرونا تا 19 فروردین ماه شهر اراک پاک ترین شهر کشور شناخته شد که حتی کیفیت شاخص های سنجش هوا در این کلانشهر از تبریز بهتر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در 2 ماه سال جاری 44 روز از ایام سپری شده در اراک شاخص هوا پاک بوده درحالیکه در مدت مشابه پارسال این شاخص 12 روز گزارش شده است.

میرزایی ادامه داد: بر اساس برنامه های سال جاری چهار ایستگاه هواشناسی در اراک به هفت ایستگاه افزایش می یابد و یک ایستگاه نیز در شازند به مجموعه ایستگاه هواشناسی استان اضافه خواهد شد و هرچه داده ها بیشتر باشد بستر علمی و مطلوب تری برای تفسیر وجود دارد.

وی گفت: معین تکلیف طرح جامع که 2 سال به تعویق افتاده بود با هدف معین درصد آلودگی صنایع و خودرو عملیاتی خواهد شد تا پاسخ علمی به عوامل آلایندگی هوای کلانشهر اراک باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در سالی که به نام جهش فراوری نامگذاری شده باید بستر بهبود شاخص های حفظ محیط زیست و توسعه پایدار محقق گردد.

میرزایی اضافه نمود: مدیریت پسماند در کشور مطلوب نیست و هنوز یک تراشه استاندارد برای پسماند خانگی در استان وجود ندارد و باید به سمتی حرکت کرد که تفکیک از مبدا اصولی انجام گردد.

وی گفت: با شیوع ویروس کرونا تفکیک زباله ممنوع شده است و باید مردم با تغییر الگو مصرف بیشتر کالاهایی مصرف نمایند که درصد ضایعات و پسماند پایین تری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: یک مرکز برای مدیریت امحای پسماند صنعتی استان در ساوه وجود دارد و برای مرکز دوم مکان یابی در حال اجرا است و در صورتی که یکی یا دو مرکز در استان ایجاد گردد می توان همه مناطق استان را پوشش داد.

میرزایی اضافه نمود: از اول تیرماه سال جاری در قانون بودجه تا 35 درصد عوارض آلایندگی هوااجرایی می گردد که به صندوق ملی محیط زیست واریز خواهد شد و استان هایی که برنامه داشته باشند از ظرفیت این صندوق بهره مند می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سه کارشناس جدید و چهار محیط بان به مجموعه کادر حفاظتی محیط زیست استان مرکزی به وسیله سازمان ما سنجش و محیط زیست جذب شده اند.

میرزایی اضافه نمود: 300 تن پسماند از 18 فروردین ماه سال جاری تا به امروز از جاده های استان با صرف یک میلیارد و 150 میلیون ریال توسط کارگران فصلی جمع آوری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: یکی از راه های جلوگیری از آتش سوزی در فصل گرم و خشک سال آتش بُر است که در این شیوه با شخم زدن زدن و بریدن و مشبک کردن اراضی از انتقال آتش جلوگیری به عمل می آید.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا به امروز 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.

12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.

مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده 70 قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.

منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.

استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران منطقه حفاظت شده هفتاد قله استان مرکزی مستعد ارتقا به پارک ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران منطقه حفاظت شده هفتاد قله استان مرکزی مستعد ارتقا به پارک ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید