جلوپنجره های نورانی

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، بیش از یک قرن است که خودروسازان از جلوپنجره برای ایجاد هویتی خاص برای محصولات خود استفاده می کنند. به همین دلیل است که شما از چند صد متری هم می توانید یک رولزرویس یا یک ب ام و را تشخیص دهید.

جلوپنجره های نورانی

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، اما شما نمی توانید این ویژگی طراحی خاص را در تاریکی بشناسید به همین علت خودروسازان از مزیت های پیشرفت تکنولوژی نوردهی استفاده کرده تا چراغ های جلو و دیلایت های ویژه خود را طراحی کنند و به این ترتیب می توانیم در تاریکی هم خودروها را از یکدیگر تشخیص دهیم. درباره این ویژگی هم دوباره به ب ام و اشاره می کنیم که 20 سال پیش با چراغ های جلوی خاص سری 5 کد E39 این حرکت مهم را استارت زد.

هم اکنون خودروسازان به شدت روی هویت متمایز خود تأکید داشته و دست روی جلوپنجره های نورانی گذاشته اند البته همچون برخی ویژگی های طراحی دیگر که این روزها مد شده، جلوپنجره های نورانی ایده تازهی نیستند.

در اواسط قرن پیش بود که برندهایی همچون پونتیاک، کرایسلر و… از نشان های نورانی روی کاپوت استفاده کردند و در سال 1986 هم مرکوری با خودروی Sable معروف شد.

این خودرو اساساً نسخه ای بازنگری شده از فورد تاروس بود که خاطره انگیزترین ویژگی آن پانل نورانی مرتبط کننده چراغ های جلو و نشان به همدیگر محسوب می شد البته پانل نورانی محبوب دنیای خودرو تا سال 1989 پدیدار نشده بود.

مرکوری این ایده را در اواسط دهه 90 میلادی کنار گذاشت اما کنندگی های مرسدس بنز در سال 2013 شروع به سفارش نشان های نورانی سه پر مرسدس روی جلوپنجره کردند.

سال جاری شما می توانید جلوپنجره های نورانی زیادی را مشاهده کنید. برای مثال ب ام و جلوپنجره کلیوی شکل مشهور خود را به صورت نورانی و در تریم های استاندارد یا M پرفورمنس ارائه می کند.

البته این جلوپنجره ها در مدل هایی قابل انتخاب هستند که از جلوپنجره کلیوی شکل با ابعاد نرمال استفاده می کنند چراکه در خودروهایی همچون سری 4 باید یک آلترناتور و باتری اضافه را در نظر بگیرید. البته برخی شرکت های متفرقه این کیت را برای X7 با قیمت حدود 2 هزار دلار عرضه کرده اند.

اشکودا هم جلوپنجره نورانی را برای انیاک الکتریکی تازه در نظر گرفته است. البته این آپشن بی سر و صدا از پیکربندی آنلاین این خودرو حذف شده هرچند قرار است اواخر سال جاری دوباره ارائه گردد.

سدان الکتریکی و لوکس مرسدس بنز EQS هم با ستاره مرکزی نورانی در دسترس بوده هرچند ماتریکس ستاره سه بعدی سفارشی روی جلوپنجره مشکی هم قابل انتخاب است. چنین چیزی را اخیراً در کانسپت EQT مینی ون هم دیده ایم.

و هامر الکتریکی هم از چنین جلوپنجره ای برای برجسته ساختن نوشته HUMMER در دماغه سود برده است. البته همین ویژگی به صورت عجیبی شبیه نمای جلوی واگونییر و گرند واگونییر تازه شده هرچند تفاوت هایی هم وجود دارد.

مورد دیگر هم رولزرویس گوست است که شناخته شده ترین جلوپنجره را داشته و می توان آن را به صورت نورانی هم سفارش داد تا در شب هم به اندازه روز باابهت جلوه کند.

اما محبوب ترین گزینه را برای آخر نگه داشته بودیم. تیم طراحی کادیلاک لیریک در طراحی این شاسی بلند الکتریکی واقعاً گل کاشته اند. نورپردازی بخش جلو به گونه ای است که انگار لیریک لبخند می زند.

نهایتاً هم به اوپل مانتا GSe Elektromod اشاره می کنیم که خودرویی مربوط به دهه 70 میلادی با قوای محرکه الکتریکی است و در بخش جلوی این خودرو حتی توانایی نمایش پیام ها و پویانمایی ها وجود دارد.

منبع: پدال

منبع: جام جم آنلاین

به "جلوپنجره های نورانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوپنجره های نورانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید