تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، تیگو7 به اسم یک خودرو کراس اوور، طراحی کامل منطقی با مشخصات فنی تعبیه شده برای آن دارد. این خودرو در نگاه نخست حس کوچک بودن نسبت به برادر بزرگتر از خود یعنی تیگو5 را القا می نماید. طراحی تیگو7 از هر بخشی دارای یک طرح پخته با اغراق کم در بدنه است.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟

بازار خودرو کشور هر روز بیشتر به تصاحب خودروسازان چینی در می آید و تمایل به عرضه محصولات لوکس و نیمه لوکس به وسیله چینی ها بیشتر شده است. زیرا، به علت عدم واردات خودرو خلا محصولی در این بخش وجود دارد. در یکسال گذشته خودرو های چینی متعددی از سوی خودروسازان و شرکت های خودرویی معرفی و به زودی وارد بازار می گردد.

تقریبا مشخصات فنی خودرو های چینی در یک سطح واقع شده است و فقط قیمت میان آن ها تمایز ایجاد نموده است، همیشه دغدغه خرید خودرو به وسیله مشتریان وجود دارد که چه محصولی را انتخاب نمایند که در زمان فروش و خدمات پس از فروش با چالش همراه نشوند.

از آنجایی که فیدلیتی محصول تازه از گروه بهمن هست، این روز ها مورد توجه بعضی از مشتریان قرار گرفته، باتوجه به اینکه فیدلیتی از گروه چری بوده، این سوال وجود دارد که برای خرید از نظر مشخصات فنی و صرف نظر از قیمت، فیدلیتی بهتر است یا چری تیگو 7؟

فیدلیتی در نسخه 5 سرنشین 655 میلیون تومان و در نسخه 7 سرنشین 670 میلیون قیمت دارد، این در حالی است که چری تیگو 7 حدود 990 میلیون تومان قیمت دارد. در این گزارش با صرفه نظر از قیمت دو خودرو به علت قرار گرفتن در یک کلاس فنی به آنالیز خواهیم پرداخت که کدام یک برای خرید گزینه معقولانه تری است.

فیدلیتی محصولی از چری با نام جتور X 70 S است که برای حضور در بازار با تغییر نام راه یافته، این تغییر نام برای حضور در بازار حتی در صورت تداوم تحریم ها اجرا شده است. ظاهرا شرکت های خودرویی داخل کشور در پی توسعه همکاری بیشتر جهت مونتاژ محصولات چری با افزایش ساخت داخل هستند.

چون چری وفادارترین خودروساز چینی بود که کشور را با تحریم های ظالمانه آمریکا ترک نکرد، گروه بهمن به اسم شرکت فراوری نماینده فیدلیتی برنامه داخلی سازی این محصول تا 60 درصد را دارد. در سال 99 گروه بهمن اظهار داشت که دو محصول کراس اوور برای عرضه به بازار فراوری خواهد نمود که یکی از آن ها فیدلیتی بود.

چری جتور سومین زیر مجموعه شرکت چری محسوب می گردد که هدف فراوری خودرو های نیمه لوکس و مالی که از سال 2018 کار خود را با دو محصول X 70 و X 70 S آغاز نموده است. هرچند این محصول تازه وارد به بازار کشور رقابتی سخت را با سایر محصولات چری به ویژه تیگو7، تیگو5 و ایکس 55 در پیش دارد.

شرکت خودروسازی چری به اسم بزرگترین خودروساز چینی شناخته می گردد که در تعامل با خودروسازان اورپایی توانسته به کیفیت و تکنولوژی قابل توجهی دست یابد. این خودروساز، در مردادماه سال 1396 اقدام به معرفی محصولی به نام تیگو 7 به بازار ایران کرد.

این خودرو در ابتدا با تیپ اکسلنت به دست مشتریان رسید و در پاییز 1397 تیپ IE آن را هم به مشتریان عرضه کرد. این کراس اوور چینی توانست با کیفیت و تکنولوژی مناسب تغییر ذهنیت مثبتی در مشتریان برای خودرو های چینی ایجاد کند.

هرچند در گذشته چینی ها طراحی ناپخته ای داشتند، اما این فرایند با همکاری و تعامل شرکت های اورپایی یا به خدمت گرفتن طراحان نامدار، رفته رفته اصلاح شد. فیدلیتی علیرغم اینکه یک محصول کراس اوور است، اما جثه بزرگتری نسبت به سایر محصولات چری عرضه شده تا کنون در بازار داخل کشور دارد.

طراحی بدنه این خودرو مانند سایر محصولات چری با خطوط و حجم های هدف دار ساخته شده است، در فیدلیتی سعی شده تناسب ابعادی مناسبی میان سایز لاستیک ها با ابعاد بدنه ایجاد گردد. لاسیتک های 20 اینچی این محصول نمای آن را از یک خودرو کراس اوور به سمت اس یو وی بیشتر سوق داده است. در نمای جلو خودرو این محصول گپ طراحی چندانی وجود ندارد، اما در نمای عقب طراحی چراغ ها با در محفظه بار ترکیب چندان جذابی را از نظر بصری ایجاد ننموده است.

تعبیه کردن سقف پانوراما ظرافت را برای یک خودرو نیمه لوکس به خوبی ایجاد نموده است. طراحی کابین این خودرو با الگو برداری از محصولات آلمانی فراوری شده، در این خودرو سعی شده از خطوط و حجم های اضافی چشم پوشی و تجهیزات در تسلط بیشتر راننده باشد.

هرچند کابین فیدلیتی نسبت به جتور X 70 S تغییر یافته، اما به علت عدم ورود به بازار نمی توان در مورد متریال و کیفیت این محصول اظهار نظر کرد. هرچند انتظار می رود احتیاج مشتریان داخلی به یک محصول نیمه لوکس را برطرف نماید، اما باید منتظر عملکرد این خودرو بود.

تیگو7 به اسم یک خودرو کراس اوور، طراحی کامل منطقی با مشخصات فنی تعبیه شده برای آن دارد. این خودرو در نگاه نخست حس کوچک بودن نسبت به برادر بزرگتر از خود یعنی تیگو5 را القا می نماید. طراحی تیگو7 از هر بخشی دارای یک طرح پخته با اغراق کم در بدنه است.

حجم ها و خطوط طراحی شده روی بدنه حالت آیرودینامیکی و تهاجمی بیشتری را در نمای ظاهری به این محصول داده است. تعبیه چراغ های مثلثی جلو خودرو این حس را دو چندان نموده که با جلوپنجره یکنواخت و نوار کروم ظاهر دلنشین برای مشتریان ایرانی به ارمغان آورده است.

در نمای جانبی الگویی از محصولات هیوندای در این خودرو دیده می گردد که با خطوط و حجم های مناسب جذابیت این محصول دو چندان گردد. در نمایی عقب چرااغ مثلثی با سپر مرتفع توام با زاویه دید مناسب سبب افزایش حس زیبایی در خودرو شده است.

این موضوع می تواند طراحی ماندگار نسبت به فیدلیتی در بازار داخل کشور داشته باشد. در طراحی کابین این خودرو سعی شده دسترسی راننده به تجهیزات به علت طراحی منظم و مشابه محصولات کره ای شکل گیرد. کابین این خودرو با گذشت حدود چهار سال در بازار کشور آرام و بی صدا بوده که به لطف چرم مصنوعی زیبایی آن بیشتر شده است. این خودرو تا به امروز توانسته به فزونین شکل ممکن احتیاج مشتریان داخل کشور را تامین کند.

فیدلیتی به یک پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژ 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را به سر چرخ ها می رساند. این در حالی است که نسخه جتور X 70 S به وسیله چری به یک پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت 197 اسب بخار و 290 نیوتن متر به بازار راه یافته بود.

گروه بهمن در این موضوع اقدام به انتخاب پیشرانه ضعیف تر برای این کراس اوور حجیم نموده است. جتور X 70 S یک گیربکس دوکلاچه 7 سرعته را با خود داشت که به لطف این گیربکس میزان انتقال قدرت افزایش یافته بود. اما فیدلیتی گروه بهمن دارای یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه است که قدرت فراوری شده را به سر چرخ ها می رساند.

هرچند این موضوع همیشه مطرح است که آیا این پیشرانه با شرایط جوی و سوختی کشور سازگاری مناسب دارد یا خیر، باید دید گروه بهمن برای این موضوع چگونه پیشرانه فیدلیتی را کالیبراسیون نموده است. هرچند که باید اشاره نمود پیشرانه نصب شده روی این خودرو دقیقا همان پیشرانه تعبیه شده در محصولات آریزو و تیگو است.

وزن این خودرو 1575 کیلوگرم است که براساس پیشرانه و گیربکس انتخاب شده ممکن است آن عملکردی که مشتریان توقع دارند را به ارمغان نیاورد. این حجم وزن با احتساب وزن سرنشینان منجربه کاهش توان خودرو در حرکت از راستا های سربالایی خواهد شد.

تیگو 7 مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری با توربوشارژر است که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور فراوری و به دیفرانسیل جلو منتقل می نماید. این پیشرانه در چهار سال حضور خود در بازار داخل کشور نشان داد که نه تنها با شرایط سوختی و جوی کشور سازگاری مناسب دارد، بلکه کیفیت قابل قبولی هم در قوای فنی برای مالکان ایجاد نموده است.

هرچند که پاشنه آشیل تمام پیشرانه های چینی محسوب می گردد. باتوجه به وزن خودرو 1440 کیلوگرم است، تقریبا این پیشرانه عملکرد مثبتی را از خود داشته است. عملکرد گیربگس 6 سرعته دو کلاچه این خودرو هم توانسته کیفیت قابل قبولی از خود نمایش دهد.

فیدلیتی نسبت به سایر رقبا فزونی در آپشن های از جمله مجهز به هشدار انحراف از راستا، سیستم نقطه کور، فرمان برقی، دوربین 360 درجه، سیتسم پایداری، نمایشگر 10 اینچی، شارژر وایرلس، کروزکنترل و کیسه های هوا جانبی از مهم ترین آپشن ها هستند. هر چند که سعی شده با افزایش آپشن قوای فنی را پوشش دهند.

مهم ترین آپشن های تگیو 7 کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، فرمان برقی، دوربین 360 درجه، نمایشگر 9 اینچی و 6 ایربگ خودرو باید اشاره نمود. این محصول به علت استفاده از متریال با کیفیت گزینه مناسب برای خرید است.

باتوجه به اینکه تمام خودرو های چینی موجود در بازار دارای ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند، خرید خودرویی که بیشتر در بازار حضور داشته را باید مشتریان اولویت قرار دهند. باتوجه به اینکه تیگو7 در چهار سال گذشته آزمون خود را در بازار کشور به درستی پس داده است، با صرفه نظر از قیمت بالای آن، گزینه معقولانه ای برای خرید است.

زیرا در مدت حضور در بازار، حداقل توانسته قطعات و شبکه خدمات مناسبی را برای خود فراهم کند. تیگو7 در بعضی از قطعات شباهت کیفی و طراحی به محصولات هیوندای دارد. اما فیدلیتی به علت محصول تازه وارد به بازار، با داشتن یک قیمت منطقی نسبت به تیگو7 می تواند مشتریان را اغوا به خرید کند.

اما باید در نظر داشت که این محصول در زمان ورود به بازار داخل کشور از چه خدمات پس از فروش و تامین قطعاتی بهره مند خواهد بود.

آیا با ضعف تامین قطعه و خدمات پس از فروش روبرو می گردد؟ هرچند که محصول هاوال گروه بهمن چندان نتوانست مشتریان را از نظر خدمات پس از فروش اغنا کند، اما محتمل است این محصول با شبکه تامین مناسبی همراه نباشد. از این رو باید برای خرید فیدلیتی دست به عصا بود.

منبع: تحلیل بازار

منبع: فرادید

به "تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید