بغزیان: منابع کشور بجای فراوری و اشتغال صرفِ توزیع رانت شد، بی اعتمادی مردم نتیجه 8 سال سوء مدیریت مالی دولت

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفـت: وقتی مردم شاهد توزیع رانت و بریز و بپاش های آقا زاده ها و اختلاس های عظیم هستند، به مسئولین بی اعتماد شده و شرایط تحریمی را عامل چالش های مالی خود نمی دانند، اگر دولت منابع خود را به جای حیف و میل و توزیع رانت در هشت سال گذشته خرج رونق و جهش فراوری نموده بود قطعا اقتصاد شکوفا می شد.

بغزیان: منابع کشور بجای فراوری و اشتغال صرفِ توزیع رانت شد، بی اعتمادی مردم نتیجه 8 سال سوء مدیریت مالی دولت

گروه مالی وبلاگ گپ و گفتگو، این روز ها به آرامی شاهد افزایش تب و تاب سیاسی و ورود کاندیدا های مختلف از دو جناح اصلی کشور به بحث انتخابات ریاست جمهوری هستیم، اما موضوع مهمی که شاید به عنوان دغدغه اصلی مسئولین تبدیل شده میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش روست که به واسطه نگرانی از عملکرد مالی دولت و نارضایتی معیشتی ایجاد شده به نظر می رسد مردم اعتماد چندانی به شعار های مالی و مسئولینی که ردای حل مسائل مالی را بر تن می پوشند نداشته باشند. مشارکتی که هم برای قدرت سیاسی و هم برای قدرت مالی با توجه به مسائل و مسائل تحریم و مواجهه کشور در تعاملات بین المللی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این موضوع همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است. چرایی بی اعتمادی مردم به مسئولین و نقش مسائل مالی در این موضوع را دانشجو با آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح نموده؛ ماحصل این پرسش و پاسخ در ادامه تقدیم می گردد.

دولت تدبیر و امید در آخرین ماه های عمر خود به سر می برد، رئیس جمهور نیز طی روز های گذشته از مردم خواست که از دستاورد های دولت فیلم بسازند، موضوعی که با واکنش منفی مردم نسبت به مدیریت دولت بخصوص در مباحث مالی مطرح شد، شما به عنوان استاد اقتصاد درباره واکنش های مردم و عملکرد مالی دولت در هشت سال گذشته چه نظری دارید؟

ببینید اصولا مردم واکنش های غیر عادی یا احساسی بدون پشتوانه تاریخی و عملی از خود نشان نمی دهند، به این معنا که آنچه مردم نسبت به عملکرد مسوول یا مسوولین نشان می دهند برگرفته از همان چیزی است که در زندگی شخصی و اجتماعی خود دیده اند که نسبت به آن واکنش نشان می دهند. مثلا درباره شرایط مالی کشور و تحریمی که اقتصاد ما سالهاست با آن دست و پنجه نرم می نماید، دیدیم که مردم مسائل را تحمل کردند، اما مساله اینجاست وقتی مردم ببینند شرایط کشور به گونه ای است که تحریم ها به شدت اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و دشمنان از بیرون فشار های زیادی به کشور وارد می نمایند، در چنین اوضاعی زمانی با مسوولین همراهی وهمکاری می نمایند و به آن ها نقد های جدی نخواهند داشت که شاهد همراهی آن ها با مردم در فضای سخت مالی باشند.

یعنی عدم همراهی مسوولین و متفاوت بودن زندگی آن ها از زندگی مردم باعث این واکنش ها شده است؟

قطعا همین گونه است. وقتی مردم ببینند دولتمردان برای بهبود زندگی آن ها کوشش می نمایند و کلا مسوولین مساله ای به نام سیاسی بازی را کنار گذاشته و برطرف دغدغه های مردم را به عنوان همان هدف خدمت گزاری پیشه نموده اند قطعا مردم در شرایط سخت تحریمی با مسوولین همراهی می نمایند چرا که می بینند کشور در شرایط خطیری قرار گرفته که مسوولین هم عین خود آن ها از همین شرایط خطیر بهره مند هستند، در چنین شرایطی مردم به مسوولین دولتی و حاکمیتی اعتماد می نمایند چرا که شاهد کوشش های آن ها در عرصه های مختلف مالی هستند، اما زمانی که مردم به چشم خود شاهد حیف و میل کردن اموال عمومی توسط مسوولین هستند، زمانی که شاهد توزیع رانت بین دوست و آشنا و فرزندان و آقا زادگان هستند؛ وقتی که خبر های متعدد از اختلاس های چند هزار میلیاردی که محاسبه آن برای من و شما هم سخت است به گوش مردم می رسد تعیین است که مردم اعتماد خود را به مسوولین از دست می دهند، هر چند کشور تحت شدیدترین تحریم ها باشد مردم این موضوع را به دلیل مفاسد و بهره برداری های غیر عادلانه مالی قبول نمی نمایند لذا با دولت و مسوولین در هیچ امری همراهی نمی نمایند.

بیشتر بخوانید:

کهندل: ایجاد نارضایتی معیشتی سناریوی تضعیف نظام سیاسی کشور است

شیخی: دولت اقتصاد و بازار را رها نموده است

بهترین راه چاره برای بازگرداندن اعتماد به جامعه و همراهی مردم با مسوولین چیست؟

واقعی کردن مقوله ای به نام خدمت به مردم، بهبود شرایط معیشتی مردم، بهبود شرایط فراوری و اقتصاد کشور در یک کلام. اگر دولت منابع خود را به جای حیف و میل و توزیع رانت درهشت سال گذشته خرج رونق و جهش فراوری نموده بود قطعا اقتصاد شکوفا می شد و مردم به دولت و به کلیه مسوولین اعتماد می کردند. به هر حال این موضوع در مشارکت مردم در انتخابات های مختلف موثر است وقتی مردم عملکردی از مسوولین درباره خواسته های خود و برطرف دغدغه های خود نمی بینند آن ها نیز به هر گونه مشارکت اجتماعی که خواسته مسوولین است بی توجه می شوند، لذا می توان گفت نتیجه عملکرد دولت است که به مسوولین اعتبار می دهد یا اعتبار آن ها را نزد مردم مخدوش می نماید. اگر مساله اعتبار و اعتماد مردم برای مسوولین مهم است آن ها باید به فکر مردم باشند دست از هر گونه سیاسی کاری بردارند، منابع را به سمت فراوری راهنمایی نمایند؛ با قوانین مطلوب و حذف قوانین دست و پا گیر بستر های لازم را برای فراوری و برای ایجاد اشتغال و ازدواج و درامد زایی در جامعه افزایش دهند تا براین اساس بتوان خواستار مشارکت مردم شد.

بیشتر بخوانید:

امام وردی: جوانان از پیدا کردن شغل نا امید شده اند

راغفر: عدم برخورد دستگاه قضایی بازکردن راه برای تخلفات بورسی

به نظر شما دولت کنونی تا چه میزان در برآیند شرایط مالی کنونی موثر یا مقصر است؟

مساله ای که درباره آن باید صحبت کنیم این است که آیا دولت آقای روحانی توانسته ثبات مالی در جامعه بیافریند؟ خیر، این نفی ثبات مالی بهترین موضوع برای نشان دادن چرایی بی اعتمادی مردم به دولت و برآیند عملکرد مالی دولت است. قطعا مردم از دولت دل خوشی ندارند و این موضوع در برآیند انتخابات هم خروجی منفی به جا می گذارد و خود را نشان می دهد، اما اگر دولت در هشت سال گذشته ثبات مالی ایجاد می کرد مردم به ادامه راه و سیاست گذاری های بهتر امیدوارتر می شدند. مسلما برای کاهش مسائل مالی و افزایش رفاه مالی و اجتماعی در صحنه هایی مثل انتخابات که با زندگی و اقتصاد و آینده آن ها مرتبط است با رضایت حاضر می شدند و ما شرکت نماینده بیشتری را در انتخابات می دیدیم؛ بنابراین ماحصل کوشش دولت را می توان درهمین نبود ثبات مالی و آینده روشنی پیش روی فعالین مالی و مردم بیان نمود که خود این مساله عمق فاجعه را نشان می دهد. در نهایت هر چند ما بیش از یک سال است درگیر کرونا هستیم و تحریم ها سالهاست اقتصاد ما را تحت فشار قرار داده، اما دولت هشت سال روی کار است، کرونا یک سال آمده و تحریم های شدید دو سه سال است که اقتصاد را تحت فشار قرار داده، مسلما مردم به خوبی می توانند میزان صدمات و تبعات کرونا و تحریم ها را با بی فکری ها و سوء مدیریت های دولت اندازه گیری نمایند، لذا باید به مردم حق داد که از عملکرد مسوولین گلایه مند باشند و به آن اعتراض نمایند، مردم دولت را انتخاب کردند برای اینکه مسائل آن ها را حل نماید نه اینکه مسئله ای بر سایر مسائل گردد، به هر حال در خاتمه می توان گفت که وقتی مردم شاهد هستند خروجی عمل دولت با آنچه وعده داده بود متفاوت است قطعا دولت را از خود نمی دانند ونمی توانند به دولت های بعدی هم اطمینان نمایند، واکاوی این مساله در ابعاد سیاسی؛ اجتماعی؛ روانشناسی و جامعه شناسی برای مسوولین امر مهمی است که نباید از آن غافل شوند چرا که مردم از نظر خود آگاهانه به دولت اعتماد کردند، اما عملکرد دولت نتوانست رضایت آن ها را جلب کند و این مساله یعنی از بین رفتن اعتماد عمومی که به آسانی بدست نمی آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بغزیان: منابع کشور بجای فراوری و اشتغال صرفِ توزیع رانت شد، بی اعتمادی مردم نتیجه 8 سال سوء مدیریت مالی دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بغزیان: منابع کشور بجای فراوری و اشتغال صرفِ توزیع رانت شد، بی اعتمادی مردم نتیجه 8 سال سوء مدیریت مالی دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید