گنجینه گویش های ایرانی به خراسان رسید

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، کتاب گنجینه گویش های ایرانی استان خراسان 1، تألیف دکتر محسن صادقی توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در 452 صفحه و به بهای 70 هزار تومان منتشر شد.

گنجینه گویش های ایرانی به خراسان رسید

مجموعه حاضر، دربردارنده داده های گردآوری شده از هفت گویشِ رو به زوال خراسان است که عبارتند از: اردکولی، دشت بیاضی، دربندی، وکیل آبادی، بجستانی، گاشی و نهالدانی که از میان گویش های این دفتر، اَردَکولی و دشت بیاضی در خراسان جنوبی و سایر گویش ها در خراسان رضوی رواج دارند.

در این مجموعه، پس از معرفی مختصر مناطق مورد مطالعه و نشان دادن موقعیت جغرافیایی هر یک از آنها روی نقشه، با هدف آشنایی مقدماتی مخاطب، بعضی نکات دستوری گویش ها ذکر شده که البته بیان فنی و تخصصی همه خصوصیات مدّ نظر نبوده است.

گنجینه گویش های ایرانی عنوان عمومی مجموعه فرهنگ هایی است که نخستین دفتر آن در سال 1384 با عنوان گنجینه گویش شناسی فارس، به همّت عبدالنبی سلامی، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.

هدف از انتشار گنجینه گویش های ایرانی صرفا ارائه مواد خام از گویش های اصیل ایرانی است که پژوهشگران عرصه های گوناگون می توانند از جنبه های مختلف آوایی، صرفی، نحوی، واژگانی و معنایی آن ها را آنالیز قرار نمایند و به خصوص زبان شناسان و مردم شناسان از آن بهره بگیرند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "گنجینه گویش های ایرانی به خراسان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه گویش های ایرانی به خراسان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید