چرا برگ های گل کاغذیم به این حال و روز درآمده اند!

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، گل کاغذی یکی از دلفریب ترین گیاهان بیرونی است که می توان پرورش داد. بازی رنگ در این گیاه زیبا بی نظیر است، اما گل کاغذی هم مانند هر گیاه دیگری دچار مشکل می گردد.

چرا برگ های گل کاغذیم به این حال و روز درآمده اند!

گل کاغذی یکی از گیاهان گلداری است که بومی جنوب آمریکا است و در منطقه ها گرم و مرطوب برترین رشد را دارد. براکته های گل در این این گیاه چند ساله به رنگ هایی خیره نماینده ظاهر می شوند و قسمت رنگی گل، که هر کسی فکر می نماید گلبرگ های آن است، در واقع براکته ها هستند!

این گیاه زیبا را می توان در بیشتر نقاط کشور به صورت چند ساله پرورش داد اما اگر در منطقه ای سرد زندگی می کنید و نمی خواهید گیاه را برای زمستان گذرانی به درون خانه ببرید، می توانید آن را به صورت یکساله پرورش دهید.

اگر شرایط گیاه خوب باشد، برگ های آن همواره سرحال و براق خواهند ماند. اما خب شرایط همواره ایده آل نمی ماند و ممکن است مسئله ای پیش آید که باعث بد رنگی برگ ها و پیچ و تاب خوردن آنها گردد. در این شرایط اولین قدم شناسایی مشکل است و قدم بعدی هم مطمئنا برطرف آن.

آفات

چندین آفت هستند که به برگ های گل کاغذی حمله می نمایند که منجر به پیچ خوردن و پژمرده شدن برگ های گیاه می شوند. شب پره گل کاغذی (با نام علمی Disclisioprocta stellata)، یک شب پره شب فعال است که بدنی به رنگ سبز یا قهوه ای دارد. این شب پره از لبه برگ های این گیاه تغذیه می نماید و بعد از اینکه بافت های آسیب دیده برگ می پوسند، باعث پیچ خوردن برگ های گیاه به سمت داخل می گردد. قبل از اینکه نگران گیاه تان شوید باید مطمئن شوید که این شب پره در منطقه شما زندگی می نماید یا خیر. شته های یکی دیگر از سمج ترین آفات گیاهان هستند که موجب پیچ خوردگی و بد فرمی برگ های گیاه گل کاغذی می شوند. این آفت موذی شیره گیاه را می مکد و در مواردی حتی باعث انتقال بیماری های ویروسی به گیاه تان می گردد. وقتی جمعیت این حشره روی گیاه افزایش یافت، در محل تغذیه حشره، برگ پیچ و تاب خورده و بد فرم می گردد و به سمت داخل لوله می گردد.

اولین قدم آن است که گیاه را به دقت آنالیز کنید و ببینید هیچ کدام از این دو حشره را روی آن مشاهده می کنید یا خیر. سپس با سموم مناسب گیاه را سم پاشی کنید. برای از بین بردن شته می توانند از سموم ارگانیکی که طرز تهیه آنها در مطالب قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است، بهره ببرید.

بیماری ها

پیچ و تاب خوردن برگ ها نشانه خیلی از بیماری های گیاهی است. بیماری های قارچی و باکتریایی هر دو چنین علامتی دارند. باکتری سودوموناس و انواعی از بیماری های قارچی باعث ایجاد نقاطی روی برگ گیاه می شوند. علایم ابتدایی ابتلای گیاه به بیماری، لکه های بد رنگی روی سطح برگ است و در ادامه برگ پژمرده و بد فرم می گردد. راه درمان لکه های قارچی که روی شاخسار گیاه نمایان می شوند هرس چند باره گیاه در طول سال و دفع و انتقال درست شاخ و برگ آلوده به مکانی دور از گیاه است. پوسیدگی ریشه که به وسیله حمله یک قارچ در گل کاغذی ایجاد می گردد یکی از دلایل اصلی پیچ و تاب خوردن و لوله شدن برگ های گیاه است. آسیب رسیدن به ریشه گیاه باعث جلوگیری از جذب آب و مواد غذایی به وسیله گیاه می گردد و در نهایت موجب خفگی شاخسار سبز گیاه می گردد. برگ های زرد و لوله شده یکی از اولین نشانه های قابل مشاهده این بیماری است. پس با تماشا این نشانه سریعا دست به کار شوید و مشکل را حل کنید.

کیفیت خاک

ترکیب و ساختار خاک یکی دیگر از عواملی است که می تواند موجب لوله شدن و بد رنگی برگ های گل کاغذی گردد. خاک سنگین، مثلا خاکی که درصد رس آن بالا است، معمولا آب زیادی نزدیک ریشه گیاه نگه می دارند و باعث خفه شدن سیستم ریشه گیاه می شوند که خود منجر به آسیب رسیدن به برگ ها و گل ها می گردد.

از سوی دیگر، رطوبت ناکافی ریشه هم باعث قهوه ای شدن برگ ها و پژمردگی گیاه می گردد. یک تست ساده خاک می تواند کمبود مواد غذایی و نوع بافت و ترکیب خاک گلدان یا باغچه تان را معین کند. کمبود مواد غذایی خاک هم موجب لوله شدن برگ ها و کاهش رشد گیاه می گردد. گل کاغذی خاک اندکی اسیدی را ترجیح می دهد، مثلا در حدود 5.5 و 6. پی اچ قلیایی یا بالای 7، و یا پی اچ اسیدی شدید باعث جلوگیری از جذب مواد معدنی خاصی به وسیله گیاه می گردد.

شرایط محیطی

شرایط محیطی بد مثلا دمای پایین هوا، می تواند به گل کاغذی تان آسیب بزند. این گیاه در آفتاب کامل و مستقیم برترین رشد را دارد اما اگر در سایه و آفتاب یا سایه کامل قرار بگیرد رشد ضعیفی خواهد داشت. نور ناکافی می تواند موجب جلوگیری از فتوسنتز گیاه گردد که باعث ضعیف شدن برگ ها و لوله شدن آنها می گردد. این گیاه باید در دماهای بالا رشد کند و پایین آمدن دما سلامت گیاه را تهدید خواهد نمود.

مهم ترین قدم در درمان هر مسئله ای که برای هر گیاهی پیش می آید، تشخیص درست است.

خوانندگان عزیز! نظرات، سوالات و مطالبی که می خواهید راجع به آن اطلاعات داشته باشید را با ما درمیان بگذارید!

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "چرا برگ های گل کاغذیم به این حال و روز درآمده اند!" امتیاز دهید

4 کاربر به "چرا برگ های گل کاغذیم به این حال و روز درآمده اند!" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برگ های گل کاغذیم به این حال و روز درآمده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید