راهنمای خرید مبلمان : انواع سبک، مدل و بهترین مکان خرید آن

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، راهنمای خرید مبل شاید مانند هیچ راهنمای خریدی نباشد. می پرسید چرا؟ چون سلیقه افراد نقش مهمی در انتخاب آن خواهد داشت. سلیقه کاربر معین کننده، سبک، مدل، رنگ، طرح و حتی اندازه مبل خواهد بود. مبل ها در سبک ها و مدل های مختلفی به بازار عرضه می شوند. هر یک از مدل های مختلف مبلمان متناسب با شرایط و سلایق طیف خاصی از افراد خواهند بود. در ادامه یک راهنمای جامع خرید مبلمان خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید مبلمان : انواع سبک، مدل و بهترین مکان خرید آن

انواع مبل بر اساس سبک و مدل

از اولین نکاتی که باید در راهنمای خرید مبلمان به آن دقت کرد، مدل و سبک کلی آن است. مبل ها از این حیث، زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه این هدایت خرید این انواع معرفی شده اند.

مبل کلاسیک

بسیاری مبل کلاسیک را همان استیل در نظر می گیرند که به لحاظ فنی اشتباه است. این دو اگرچه شباهت های زیادی با یکدیگر دارند اما از جنبه هایی نیز متفاوت از یکدیگر هستند. در مبل های کلاسیک از سبک و سیاق سنتی پیروی می گردد. در مبل های کلاسیک به مانند استیل از کنده کاری، طرح های زیبا و برجسته ای در بدنه چوبی مبل استفاده می گردد اما نسبت به مبل استیل ساده تر هستند.

از طرفی نیز معمولاً چوب به کار رفته در مبلمان کلاسیک نسبت به مبل های استیل کمتر است و به همین دلیل وزن مبل کلاسیک نسبت به مبل استیل کمتر بوده و در شرایط یکسان نیز قیمت آن نسبت به مبلمان استیل کمتر است. مبلمان کلاسیک معمولاً به صورت هفت نفره و برای مثال در قالب کاناپه سه و دو نفره همراه با دو مبل تک نفره به فروش می رسند.

مبل استیل

مبل استیل یا همان مبل های سلطنتی در بین ما ایرانی ها بسیار محبوب هستند. طرح های به کار رفته در بدنه این نوع از مبلمان بسیار پیچیده و شلوغ است. در ساخت قاب مبلمان استیل از چوب زیادی استفاده می گردد، این نوع مبلمان نسبت به سایر مبل ها سنگین تر هستند. مبلمان استیل معمولاً به صورت 9 نفره و در قالب یک کاناپه سه نفره، چهار مبل و دو جایگاه میزبان عرضه می شوند.

مبل راحتی

مبل راحتی یا اسپرت را نیز می توان در هر خانه ای یافت. تنوع بالا، هزینه کمتر و راحتی در استفاده از دلایلی ست که بسیاری این مدل و سبک از مبلمان را به مدل های خشک و رسمی استیل و کلاسیک ترجیح می دهند. نکته مهم در انتخاب مبل راحتی، استحکام و کیفیت مواد به کار رفته در آن است. محصولات عمدتاً به دو صورت شرکتی و کارگاهی در بازار موجود هستند.

محصولات شرکتی به دلیل فراوری در شرایط بهتر و استفاده از مواد با کیفیت تر عمدتاً از نظر کیفی و قیمت بالاتر از مبل های کارگاهی هستند. مبل های شرکتی اغلب دارای لوگوهای برجسته یا دفترچه تعیینات و راهنمای استفاده است. در هنگام خرید مبلمان کارگاهی از جنس چوب، فوم و پارچه های استفاده شده در مبل اطلاعات کامل را از خریدار دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مبل راحتی به مقاله مبل راحتی ال یا انواع دیگر آن؟ کدام سبک مناسب منزل شماست! مراجعه کنید.

مبل راحتی ال

مبل های ال از جمله مبل های اسپرت و راحتی هستند. مبل های راحتی ال از انواع مدل های مبلمان جدید و مدرن است که با توجه به فضای کوچک و آپارتمانی خانه های امروزی، استفاده از آن ها در دکوراسیون داخلی منازل ایرانی کاربرد فراوانی دارد و می تواند فضای بسیار متعادل و خوبی را ایجاد کند. مبلمان ال علاوه بر این که فضای کمتری اشغال می نمایند، تعداد جایگاه بیشتری نیز در اختیار شما قرار می دهند و این به این معنی است که این نوع مبلمان بسیار به صرفه هستند.

مبل راحتی تختخواب شو

این مدل از مبل های راحتی در سایزها و اندازه مختلفی در دسترس هستند. در واقع مبلمان تختخواب شو هم می توانند به صورت ال و هم ست های مبل پنج و هفت نفره باشند. مبل های تختخواب شو به مانند مبل های ال برای فضاهای آپارتمانی کوچک بسیار مناسب هستند زیرا با تغییر در ساختار آن ها می توان استفاده های دیگری هم علاوه بر نشستن از آن ها کرد. در مورد این نوع از مبل های راحتی بد نیست مقاله مبل تختخواب شو: راهنمای جامع برای داشتن یک انتخاب عالی را بخوانید.

مبل چستر

مبل چستر با اینکه ریشه انگلیسی دارد، ولی قرن های است که در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و هنوز هم از نظر سبک و عملکرد هم با فضای سنتی و هم با محیط مدرن تطابق دارد. مبل چستر عمدتاً از چرم ساخته می شوند اما امروزه انواعی از جنس پارچه، کتان، میکروفیبر و پلی استر نیز در بازار موجود شده اند. برای دانستن بیشتر در مورد این سبک و مدل مبل می توانید نگاهی به مقاله مبل چستر چیست؟ پادشاه دنیای مبلمان در خانه های دیروز و امروز بیندازید.

نکات مهم در خرید مبل خوب

مسلما قبل از انتخاب و نهایتاً خرید یک مدل مبل، باید نکات زیادی را در نظر گرفت و به پرسش هایی هم در ذهن خود پاسخ دهید. در ادامه به نکات و اصول مهم در انتخاب یک مبل پرداخته شده است.

چه سبک و مدلی را می پسندید

اولین موضوعی که باید تعیین کنید نوع سبک و مدل مبل دلخواه است. مبل کلاسیک یا راحتی؟ مبل کلاسیک یا استیل؟ مبل راحتی ال یا تخت و خواب شو؟ در این انتخاب، سلیقه حرف اول را می زند. اول از همه تعیین کنید که سبک های کلاسیک و استیل دوست دارید یا راحتی و اسپرت.

اگر مبل کلاسیک و استیل را می پسندید با از میان این دو هم یکی را انتخاب کنید. مبل کلاسیک ساده تر، کوچک تر و سبک تر از مبل های استیل هستند. منبت کاری ها در مبل های استیل و سلطنتی بسیار پیچیده و شلوغ هستند. از نظر قیمت هم مبل های استیل به دلیل استفاده از چوب بیشتر و همچنین 9 نفره بودن، قیمت بیشتری دارند.

در صورتی که به هر دلیلی قصد خرید مبل اسپرت و راحتی را دارید باید از میان تنوع مدل های این سبک نیز یکی را انتخاب کنید. اول از همه دقت داشته باشید که مبل های راحتی را اغلب در هر تعداد که بخواهید می توانید سفارش دهید. از 3 نفره تا 9 نفره و حتی بیشتر، پس فکر خود را مشغول این موضوع نکنید.

مورد بعدی، شرکتی یا کارگاهی بودن مبل راحتی است. این موضوع چندان در ورد مبل های استیل و کلاسیم مهم نیست زیرا این ها فریم یا قابل کاملاً چوبی دارند و از نظر استحکام نیز بسیار بهتر از مبل های راحتی هستند. بدنه مبل های راحتی کاملاً پوشیده شده است. در برخی از مدل های قیمت هایی از دسته و پایه مبل تعیین است اما قسمت های حساسی مانند نشیمنگاه و تکیه گاه مبل تعیین نیست که از چه چوب یا فومی استفاده شده است.

مبل های شرکتی این حسن را دارند که اطلاعات کاملی را اغلب داخل دفترچه راهنمای در اختیار خریدار قرار می دهند اما در مورد مبل های کارگاهی صرفاً یا خودتان باید این کاره باشید یا باید با چشمانی بسته به اطلاعاتی که فروشنده به شما می دهد اعتماد کنید. جنس چوب و فوم در کیفیت و ماندگار مبل راحتی بسیار تاثیر گذارند که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

مبل های راحتی ال و تختخواب شو، اغلب اندازه کوچک تر دارند. به همین دلیل هم برای خانواده های کم جمعیت و خانه های کوچک مناسب هستند. نکاتی در بالا عنوان شد در مورد مبل های راحتی ال هم صدق می نماید. مبلمان ال سبک و سیاق بسیار خودمانی و راحت دارند و اغلب برای جمع های خودمانی و استفاده روزمره استفاده می شوند و نه اینکه نمی گردد اما استفاده از آن برای پذیرایی مهمان چندان ایده آل نیست ولی گاهی شرایط چاره ای باقی نخواهد گذاشت.

داستان مبل تختخواب شو

همان طور که در مقاله ای لینک آن را در بالا قرار دادیم عنوان شده است، مبل های تختخواب شو دو مدل دل دارند. مدل هایی که یک مبل تختخواب شوی کامل هستند. با سیستم های پیچیده کاملاً باز شده و به یک تخت و خواب کامل تبدیل می شوند.

مدل دیگر، مبل هایی هستند که صرفاً با حرکت دسته ها و پشتی، فضای نشیمنگاه مقداری عظیم تر می گردد. بر اساس تجربه شخصی که در استفاده از این مبل ها دارم، اول باید عرض کنم که استفاده از این مبل های تختخواب شو چندان کاربردی نیست؛ زیرا تفاوت میان حالت معمول و حالت تخت شده بسیار کم است. خوابیدن روی مبل چندان خوشایند نیست و کمی عظیم کردن آن هم کمکی به این قضیه نخواهد کرد. نکته مهم این است که این مبل های تحت و خواب شو، متأسفانه اغلب کیفیت لازم را ندارند و بعد از مدتی حتی بدون استفاده از حالت تخت و خواب، دسته ها و پشتی های آن ها کاملاً لق خواهند شد.

نکته

در مبل های راحتی، قسمتی پشتی برخی از جایگاه ها تکی بسیار بی کیفیت و با ضخامت کم ساخته می شوند که با یک فشار کوچک به آن ها چنان صدای قرچ و قروچی بلند خواهد شد که فکر نشستن و تکیه دادن روی آن را از سرتان بیرون خواهید کرد. حتماً قبل از خرید به این موضوع هم دقت داشته باشید.

به جنس فوم دقت کنید

جنس و کیفیت موضوع مهم دیگری است که در این راهنمای خرید به آن خواهیم پرداخت. فوم ها که در بدنه مبلمان راحتی به کار برده می شوند، نقش مهمی را در استحکام و ماندگاری دارند. در رویه کوبی مبل های استیل و مبل راحتی از اسفنج و فوم و الیاف ویسکوز استفاده می گردد. در برخی موارد برای دسته و پشت مبل هم می توان از فوم و ویسکوز استفاده کرد. اغلب کف مبلمان استیل از فوم گرم، فوم سرد و یا فوم ویژه فراوری می گردد. فوم ها مدل های مختلفی دارند که در زیر خلاصه شده اند.

  • فوم های سرد: در دمای پایین ساخته می شوند. نرم هستند و در کف مبل زیاد استفاده می گردد. حالت ارتجاعی دارد. با انگشت به قسمتی از فوم فشار وارد کنید، اگر جای انگشت شما روی فوم باقی نماند، فوم سرد است.
  • فوم گرم: در حرارت بالا ساخته می گردد. سفت از فوم سرد است. کم کم نرم می گردد و گود می افتد. ماندگاری کمتری نسبت به فوم سرد دارد. با فشار انگشت روی آن، جای انگشت روی آن باقی می ماند.
  • فوم ویژه: محصولی مهندسی شده و دارای خصوصیات فوم سرد و گرم است. استفاده از آن به دلیل نرمی و سفتی متعادل، در مبل راحتی افزایش یافته است.
  • فوم الیاف ویسکوز: بسیار نرم هستند. حالت برگشت پذیری کمی دارد. فرورفتگی ها روی آن باقی می مانند. برای استفاده در کف مبل توصیه نیم گردد. برای کوسن ها و بالشتک ها مناسب هستند.
  • فوم لایکو: از جنس پنبه و پلی استر است. چگالی مختلف دارد و هر چه بیشتر کیفیت بهتری خواهد داشت. در دسته و تکیه گاه ها استفاده می شوند. انواع چگال تر، در کف نیز استفاده می شوند.
  • فوم پلی استر: به دو صورت فشرده و فیبری در بازار موجود هستند. نوع فیبری چندان فوم محسوب نمی شوند. نوع فشرده از پنبه پلی استر ساخته شده است. به مرور زمان فشرده می گردد و یک انتخاب ارزان است. برای همین برای تکیه گاه و دسته ها مناسب تر هستند. پلی استر فیبری هم جایگزینی برای فوم ها در بالشت ها و کوسن ها هستند.
  • فوم پلی اورتان: از محصولات قدیمی در ساخت مبل محسوب می گردد. تراکم خوبی دارد. در نشیمنگاه استفاده می گردد. در صورت استفاده زیاد دچار گودی می گردد. نوع تراکم بالای آن نیز در بازار موجود است. مقاوم تر و منعطف تر است. برای همه نوع مبل مناسب است.
  • فوم سلول باز: به دلیل ساختار حفره ای، بسیار نرم و راحت است. برای نشیمنگاه مبل راحتی گزینه مناسبی است. انعطاف پذیری خوبی هم دارد. آب از آن به راحتی عبور می نماید.
  • فوم سلول بسته: توانایی جذب رطوبت و آب را ندارد. مایعات به آن نفوذ نمی نمایند. به دلیل قیمت بالا، اغلب لایه ای نازک از آن را در ترکیب با سایر فوم ها به کار می برند.

سبک و دکوراسیون خانه خود را در نظر بگیرید

مبلی که انتخاب می کنید از نظر سبک و طرح و رنگ باید با دکوراسیون فعلی یا آینده خانه شما همخوانی داشته باشد. مبل ها با فرش ها و پرده ها از نظر سبک و صد البته رنگ هماهنگ و به اصلاح ست باشند. بالشتک ها و کوسن های مبل در ایجاد این هماهنگی بسیار مهم هستند.

مبل را از کجا بخریم؟

محل خرید مبلمان هم آخرین مقوله ای است که در این راهنمای خرید به آن می پردازیم. اول اینکه می توانید از فروشنده خرید کنید یا مستقیماً از فراوری نماینده. برای خرید مبل چند راه بیشتر پیش رو ندارید. اول اینکه هر شهری بازار مبل مخصوص به خود را دارد. دوم اینکه می توانید به شهرهای دیگری هم سر بزنید. برای نمونه اگر فاصله زیادی با پایتخت ندارید، قاعدتاً بازارهای مبل بسیار عظیمی مانند بازار مبل ایران و خلیج و فارس با جدیدترین مدل های مبل راحتی و استیل فعالیت دارند.

یا اینکه اگر قصد خرید مبل استیل را دارید می توانید سری به شهر ملایر که به نوعی پایتخت منبت و مبل استیل است. البته بسیاری از شرکت های فعال در ملایر قاعدتاً در تهران نیز شعبه و فروشگاه دارند. گزینه دیگر و صد البته راحت تر، پناه بردن به گوگل است. با جستجویی ساده در گول با فروشگاه های اینترنتی تخصصی انواع مبلمان خانگی آشنا خواهید شد. امکان سفارش یک مدل در طرح و رنگ دلخواه در بسیاری از این فروشگاه ها وجود دارد. سفارش خود را می توانید با پرداخت مبلغی بیعانه ثبت کنید و بعد از چند روز درب منزل تحویل بگیرید.

سخن آخر

خرید مبلمان با توجه به تنوع بالا در سبک و مدل و قیمت هایی که اغلب وارد رقم های میلیونی دو رقمی شده اند، می تواند سرشار از چالش باشد. بودجه و سلیقه، اصل مهم در انتخاب مبل است. در این راهنمای خرید مبلمان شما را با انواع سبک و مدل مبل ها و نکات مهم خرید آن ها آشنا کردیم.

منبع: ویکی ساختمان

به "راهنمای خرید مبلمان : انواع سبک، مدل و بهترین مکان خرید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید مبلمان : انواع سبک، مدل و بهترین مکان خرید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید