شروع زودهنگام افزایش دمای آب در اقیانوس منجمد شمالی

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، تیمی از محققان پس از آنالیز داده ها به این نتیجه رسیدند که آب اقیانوس منجمد شمالی در حال گرم تر شدن است.

شروع زودهنگام افزایش دمای آب در اقیانوس منجمد شمالی

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو به نقل از thegoaspotlight، دانشمندان دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسیدند که افزایش دمای آب در اقیانوس منجمد شمالی بر خلاف تصورات آنها چندین دهه زودتر شروع شده است. نتایج کار علمی محققان در مجله Science Advances منتشر شده است. آنها اعلام نموده اند که آنالیز کل مقیاس زمانی 800 ساله، ثابت بودن دما و شوری آب را نشان می داد، اما ناگهان در شروع قرن بیستم یک جهش قابل توجه در داده ها به وجود آمد. تیمی از کارشناسان تاریخچه گرم شدن اقیانوس ها را در تنگه فرام بین گرینلند و مجمع الجزایر سوالبارد بازسازی کردند.

به گفته کارشناسان سرازیرشدن آب های اقیانوس اطلس به قطب شمال، علت گرم شدن و تغییر در ترکیب آب اقیانوس منجمد شمالی بوده است. به همین علت از سال 1900، دما حدود دو درجه سانتیگراد، شوری افزایش و یخ دریا کاهش یافته است. نتایج این آنالیز نشان می دهد که آب های اقیانوس منجمد شمالی از هر مکان دیگری گرمتر خواهد شد. با افزایش دما، یخ در منطقه قطبی ذوب می گردد که به نوبه خود بر سطح آب اقیانوس های جهانی تأثیر می گذارد. گرم شدن بیشتر در قطب شمال در نتیجه سبب ناپدید شدن متان انباشته شده می گردد. دانشمندان هشدار دادند که این گاز گلخانه ای مضرتر از دی اکسید کربن است. آنها قصد دارند به مطالعه مدل های آب و هوایی برای درک بهتر آتلانتیزه شدن اقیانوس منجمد شمالی ادامه دهند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شروع زودهنگام افزایش دمای آب در اقیانوس منجمد شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع زودهنگام افزایش دمای آب در اقیانوس منجمد شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید