کارشناس عراقی: هیچ وزیر کابینه نمی تواند خارج از چارچوب قانون رفتار کند

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، یک کارشناس عراقی در مصاحبه با خبرنگاران با مهم خواندن تکمیل شدن کابینه عراق تاکید نمود که هیچکدام از وزیران نمی توانند خارج از چارچوب قانون عمل نمایند و رفتارشان زیر نظر مجلس قرار گرفته است.

کارشناس عراقی: هیچ وزیر کابینه نمی تواند خارج از چارچوب قانون رفتار کند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ گپ و گفتگو، مجلس عراق روز شنبه در جلسه ای با حضور 247 نماینده به وزرای باقی مانده از کابینه مصطفی الکاظمی رأی اعتماد داد تا بدین ترتیب کابینه عراق تکمیل گردد.

بامداد 18 اردیبهشت ماه بود که نشست مجلس عراق به منظور رای اعتماد به برنامه دولت مصطفی الکاظمی و اعضای کابینه او برگزار گردید.

الکاظمی که به دلیل عدم توافق احزاب سیاسی برسر پیشنهاد دو نامزد برای پست های وزارت خارجه و نفت، تنها اسامی 20 وزیر از 22 وزیر کابینه را به مجلس ارائه نموده بود، پیروز شد تنها برای 15 وزیر خود رای اعتماد کسب کند و وزرای پیشنهادی او برای وزارت خانه های فرهنگ، کشاورزی، مهاجرت، دادگستری و بازرگانی از دریافت رأی اعتماد محروم ماندند.

پایان در جلسه امروز نمایندگان عراقی به فؤاد حسین بعنوان وزیر خارجه این کشور رأی اعتماد دادند. احسان عبدالجبار نیز بعنوان وزیر نفت انتخاب شد و وزیران به جامانده نیز توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

دکتر جابر التمیمی کارشناس مسائل سیاسی عراقی در گفت وگو با خبرنگار بین الملل وبلاگ گپ و گفتگو درباره تکمیل کابینه عراق و جهت پیش روی دولت الکاظمی صحبت کرد.

وی در این مصاحبه گفت: تردیدی وجود ندارد که تکمیل کابینه وزیران عراق از اهمیت زیادی برخوردار است و البته رای به وزیران باقی مانده با هماهنگی هایی که از قبل میان الکاظمی با گروه های مجلس عراق صورت گرفته بود، صورت گرفت.

التمیمی گفت که اعتقاد دارد کابینه جدید با کابینه های قبلی تفاوت خواهد داشت و دلیل این موضوع، حضور متخصصان شایسته و کارشناسان با تجربه در کابینه بوده اما با این وجود مجلس نقش بزرگی در نظارت بر وزیران خواهد داشت به خصوص که زمان به جامانده برای این کابینه تنها 2 سال است و الکاظمی احتیاج دارد تا شرایط را برای انتخابات بعدی و زود هنگام فراهم کند

این کارشناس مسائل سیاسی عراق گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش شدید قیمت نفت و بحران مالی، نمایندگان مجلس اقدامات و رفتارهای وزیران را زیر نظر خواهند داشت و این برای نخستین بار است که کابینه عراق به طور کامل و بدون سرپرست تکمیل می گردد و همه پست ها با حضور وزیر اداره می شوند.

یکی از وزرای جنجالی که امروز توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد فواد حسین به عنوان وزیر امور خارجه بود.

وی در حالی به این سمت رسیده که سرکوت شمس الدین نماینده کُرد از فراکسیون مجلسی المستقبل، با انتقاد از نامزد کردن فواد حسین از سوی حزب دموکرات کردستان برای تصدی پست وزارت خارجه، وی را به تایید داعش و کوشش برای نابودی عراق متهم ساخت. (جزئیات بیشتر)

التمیمی در ادامه این مصاحبه درباره برآورد ها درباره پیشینه مخدوش بعضی از وزیران کابینه گفت: در تشکیل کابینه عراق سهم خواهی ها و توافق با گروه های مختلف رعایت شده، چون گروه ها و طائفه های گوناگون در مجلس نماینده دارند و این گروه ها و فراکسیون ها اشخاصی را برای تصدی پست های وزارتی معرفی می نمایند اما تصدی پست وزارت توسط شخصی به وی صلاحیت اقدامی خارج از چارچوب قانون نخواهد داد.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه نمود: نظام سیاسی در عراق مجلسی بوده و مجلس به طور کامل عملکرد وزیران را تحت نظر دارد وزیری که بر خلاف قانون اساسی رفتار کند، مجلس این قدرت را دارد که از وزیر بخواهد تا درباره اقدام و رفتارش پاسخ دهد و این توانایی را دارد که وزیر را برکنار کند. با توجه به اینکه وزیران حد نصاب قانونی را بدست آورده اند می توان گفت که این اراده مجلس بوده که به این افراد رای اعتماد بدهد.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "کارشناس عراقی: هیچ وزیر کابینه نمی تواند خارج از چارچوب قانون رفتار کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس عراقی: هیچ وزیر کابینه نمی تواند خارج از چارچوب قانون رفتار کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید