رییس سازمان میراث فرهنگی: تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مسئله ای را حل نمی کند.

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی کشور در جلسه ای که با هیئت رییسه فراکسیون جهانگردی مجلس شورای اسلامی از اینکه این سازمان همواره در تعامل با نمایندگان مجلس بوده اطلاع داد و جهانگردی را موضوعی فرابخشی خواند. او بعلاوه گفت که کشورهای دیگر جهان که پتانسیل های کمتری نسبت به ایران داشته اند به توسعه جهانگردی و عایدیزایی خود توجه بسیاری می نمایند. او اظهار کرد: به ازای هر شش جهانگرد خارجی شاهد ایجاد یک شغل هستیم و ورود هر جهانگرد 1 هزار تا 1500 دلار عایدیزایی دارد. باید به جای توجه به نفت به جهانگردی توجه بیشتری گردد. واقعیت این است که همه جا صحبت از جهانگردی است اما در عمل اتفاقی نمی افتد. مونسان بعلاوه با اشاره به حوزه های مختلف بخش جهانگردی به موضوع صنایع دستی نیز اشاره نمود و گفت که در ایران می گردد با صادرات صنایع دستی تا سقف دو میلیارد دلار عایدی زایی کرد. در این نشست که طرح تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اعلام شد مونسان عقیده داشت که تنها تغییر نام مسئله ای را حل نخواهد کرد و باید به فکر زیرساخت و توسعه جهانگردی بود. با خبرنگاران با ادامه خبر همراه شوید.

رییس سازمان میراث فرهنگی: تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مسئله ای را حل نمی کند.

او بعلاوه خاطرنشان کرد که سازمان میراث فرهنگی از لحاظ بودجه ضعیف ترین سازمان است و این سازمان با کمبود نیروی انسانی و متخصص و کارشناسان کارآمد روبرو است. انگیزه پایین مدیران این بخش از کشور نیز موردی بود که مونسان به آن اشاره نمود. این انگیزه کم به گفته او ناشی از دستمزد پایین و امکانات نامناسب سازمان است. او اعتقاد دارد که حمایت های دیگربخش های صنعت نسبت به صنعت توریستی قابل مقایسه نیست و اگر حمایت بیشتری صورت گیرد، صنعت توریستی پیشرفت بسیار خوبی خواهد نمود. او بعلاوه به گفته هایش اینچنین اضافه کرد: خوشبختانه در این مصوبه، 10درصد سهم صنایع دستی و 10 درصد سهم توریستی دیده شده است و تحقق این دو 10درصد می تواند باعث توسعه و رونق صنایع دستی و توریستی گردد.

او علاوه بر اشاره به تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در خصوص افزایش عوارض خروج از کشور گفت که این لایحه بدون هماهنگی با این سازمان ارائه شده است. مونسان اعتقاد دارد که این به جای افزایش عوارض خروج می گردد تمرکز را روی تورهای ورودی به کشور گذاشت؛ حمایت از برگذارکنندان تورها یکی از کارهایی است که می توان برای این هدف انجام داد.

موضوع مهم دیگری که مونسان در خصوص آن صحبت کرد برگشت عایدی موزه ها به خود موزه ها بود. او گفت که موزه های ایران به اعتبار احتیاج دارند و باید بودجه ای به آن ها اختصاص داده گردد تا بتوانند بازسازی و نگهداری گردند. او گفت که در بودجه سال 97 بهتر است بودجه ای برای این مورد در نظر گرفته گردد.

تبلیغات مورد بعدی است که باید برای جذب توریست به آن توجه گردد. مونسان خاطرنشان کرد که باید برای اینکه توریستان به ایران جذب شوند پتانسیل های تاریخی و جاذبه های توریستی ایران به خوبی معرفی و تبلیغ شوند. او در خصوص بودجه 5 میلیاردی که به تبلیغات اختصاص داده شده گفت که این بودجه بسیار کم است و در مقایسه با هزینه ای که باید صرف تبلیغات در شبکه های بزرگ تلویزیونی گردد، کافی نیست. او به سازمان برنامه و بودجه مبلغی تا 300 میلیارد تومان را برای معرفی جاذبه های ایران پیشنهاد داده است.

او البته گفته است که زیر ساخت های توریستی در کشور با مانعی روبرو نیستند. مونسان گفت: در حوزه زیرساخت های توریستی شرایط ما صددرصد مطلوب نیست اما در شرایط فعلی مشکل و مانعی نیز ندارند و در این میان خوشبختانه با فکری تازه شاهد توسعه و رونق بوم گردی خانه های روستایی هستیم که مورد توجه توریستان خارجی قرار گرفته است.

مونسان بعلاوه با توجه به زیرساخت های توریستی گفته است که یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه گردد آموزش کارآمد می باشد. آموزش در حوزه های مختلف توریستی امری است که بسیار برای توسعه این صنعت مهم می باشد. بخش هایی مانند هتلداری و … باید با آموزش های لازم روبرو گردند.

او از قوانین حمایتی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی گفت و خاطرنشان کرد که بیمه هنرمندان صنایع دستی یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در این صنعت است. او از مجلس خواست تا این مورد را در نظر بگیرند تا این هنرمندان بتوانند بیمه شوند. او در ادامه اشاره به ثبت آثار تاریخی ملموس و بعلاوه ناملموس کرد و خاطرنشان کرد که ثبت آثار ناملموس تنها هر یک سال در میان انجام می گیرد. به همین علت سهمی برای ثبت اثر در سال 2018 برای ایران وجود ندارد و ما می توانیم تنها در حوزه مشترک در پی ثبت اثر باشیم که این خود نیز با مشکلاتی روبرو است. در طرح تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده و تصمیم گیری برای آن در حال حاضر به آینده موکول شده است.

منبع: الی گشت

به "رییس سازمان میراث فرهنگی: تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مسئله ای را حل نمی کند." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس سازمان میراث فرهنگی: تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مسئله ای را حل نمی کند."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید