خبرنگاران روزهای کرونایی را با پشت زیک مازندرانی شیرین کنید

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، ساری - خبرنگاران - این روزها که ویروس کرونا خانه نشینی را بر همگان تحمیل نموده ، شاید فرصت مناسبی برای یادگیری دستور پخت برخی از غذاها و شیرینی های سنتی مازندرانی باشد که از جمله راحت ترین آنها درست کردن پشت زیک (peshte zik) است.

خبرنگاران روزهای کرونایی را با پشت زیک مازندرانی شیرین کنید

برخلاف تصور عامه که در فرهنگ غذایی مردم مازندران دسر جایی ندارد ، این وعده غذایی از قدمتی دیرینه و کهن ریشه گرفته و از صندلی و کوشش بیشتری نسبت به دسرهای فست فوتی در میان مردم برخوردار است.

امروزه دایره دسرها خلاصه شده است به قطعه های کوچک شیرینی های آماده و همچنین ژله های پلاستیکی که شاید پیشینه تاریخ آن از چند دهه هم تجاوز نکند ، اما شیرین های خانگی مانند حلوا نخودچی ، پشت زیک یا بشت زیک ، بادونه ، آب دندان و قطاب که مخصوص مردم مازندران است ، قدمتی ناپیدا دارد .

یادآوری دسرهای خانگی مازندرانی که در پشت خود فلسفه خاصی دارند در این روزهای تلخ خانه نشینی کرونایی می تواند کام اعضای خانواده را شیرین کند.

پشت زیک و حلوای نخودچی معروف ترین شیرینی مازندران است که می توان به راحتی آن را در خانه درست کرد.

1. طرز تهیه بشته زیک:

پشت زیک را می توان با وقت و هزینه کم به راحتی در خانه درست کرد و مواد مورد احتیاج برای آن در همه خانه ها یافت می گردد. فقط کافیست شکر سفید یا قهوه ای، کره و مغز گردوی خرد شده و یا کنجد را فراهم کنید.

شکر: یک پیمانه

کنجد یا گردوی خرد شده: یک پیمانه (در صورت تمایل می توان از هر دو به اندازه نیم پیمانه استفاده کرد)

کره : 30گرم

شکر را با شعله کم روی گاز می گذاریم و در تمام مدت آب شدن شکر ، آن را با کفگیر چوبی هم می زنیم. بعد از آب شدن شکر، کره را اضافه می کنیم . به محض آب شدن کره ، گردو و کنجد را نیز اضافه می کنیم. بلافاصله پس از این مرحله این مواد را از روی اجاق برداشته و داخل سینی استیل که از قبل چرب نموده ایم ، می ریزیم و با سرعت و تا قبل از سرد شدن مواد آن را روی سینی پهن می کنیم و سریع برش می زنیم.

تنها نکته در پخت این شیرینی زمان اندک تفت دادن شکر است زیرا با طولانی شدن این فرایند ، پشت زیک تلخ خواهد شد. همچنین سرعت عمل در پهن کردن مواد و برش زدن آن مهم است چون اگر دیر بجنبید ، مواد سفت می گردد و قادر به پهن کردن و نازک سازی آن نیستید.

البته در باره معنای اسم این شیرینی توافق جمعی و تا شرح رسمی وجود ندارد و به همین خاطر هم از ارائه تعریف تعیین در اینجا خودداری می گردد با این شرح که زیک در زبان مازندرانی به پرنده ای کوچک تر از گنجشک گفته می گردد که دارای رنگ خاکستری با زیربال های سرخ و قهوه ای است . کاربرد کلمه زیک در زبان مازندرانی فراوان است و همیشه به معنای کوچک و حقیر و ناچیز به کار برده می گردد.

2 . طرز تهیه حلوای نخودچی

پخت انواع حلوا در میان بانوان مازندرانی یک سرگرمی دایمی مصحوب می گردد ولی مهم ترین مناسبت برای پخت این شیرینی در رنگ ها و سبک های مختلف با تزیینات ویژه ، مربوط به شب های یلدا و عید نوروز است. در میان تمامی حلواها ، درست کردن حلوا نخودچی دستور ساده تری دارد و فقط کافی است مواد زیر را فراهم کنید:

آرد نخودچی: یک پیمانه

آرد گندم: یک پیمانه

روغن جامد وکره آب شده :نصف پیمانه

پودر هل : یک قاشق مربا خوری

گردو خرد شده : یک پیمانه

پودر قند : یک پیمانه

ابتدا آردها را جداگانه تفت دهید تا کمی رنگشان تیره گردد سپس آردهای تفت داده شده را باهم مخلوط و الک کنید . در مرحله بعد این مواد را در روی شعله ملایم قرار دهید و روغن را اضافه کنید تا غلیظ گردد.

بعد از این مرحله ، هل و پودر قند را به مواد اضافه کنید و حدود 10 دقیقه به حرارت دادن و همزدن مواد ادامه دهید تا به غلظت مناسب برسد.

در مرحله آخر این مواد را روی یک ظرف مناسب پهن نموده و پودر گردو را روی سطح حلوا بریزید و با پشت یک قاشق فشار دهید تا گردو کمی داخل حلوا شده و جدا نگردد.

بعد از اینکه حلوا خنک شد می توان آن را به شکل دلخواه برش زد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران روزهای کرونایی را با پشت زیک مازندرانی شیرین کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روزهای کرونایی را با پشت زیک مازندرانی شیرین کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید