آنالیز عملکرد سانگ یانگ تیوولی در بازار آنالیز عملکرد سانگ یانگ تیوولی در بازار
به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، رپرتاژ آگهی-
آنالیز عملکرد سانگ یانگ تیوولی در بازار
این روزها در بازار خرید خودرو باما شاهد حضور پررنگ کراس اورها هستیم، خودروهایی که ضمن داشتن شرایط مناسب برای رانندگی در شهر، به خاطر ویژگی های کاربردی به گزینه ای ایده آل برای مسافرت های بین شهری هم بدل شده اند. در بازار کشورمان تا قبل از بازگشت تحریم ها، نماینده های معتبری از ژاپن و کره در این دسته فرمانروایی می کردند، اما در این سال ها این عرصه در اختیار خودروهای چینی است.
یکی از خودروهای معتبری که توانسته در برابر کراس اورهای چینی مقاومت کند، سانگ یانگ تیوولی است. با نگاهی به قیمت بازار خودرو می بینیم که این خودروی کره ای توانسته با قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان و با کیفیتی به نسبت بالاتر، نظر خریداران را به خود جلب کند. اگر اخبار خودرو را دنبال می کنید، حتما می دانید که نسخه های تیوولی مونتاژی و تیوولی توربو هم در بازار کشورمان حضور پیدا نموده اند، اما جایگاه امروز تیوولی مدیون نسخه های وارداتی است که در ادامه به آنالیز آن ها خواهیم پرداخت.
سانگ یانگ نه تنها در ایران بلکه در بازار جهانی یک بازیگر با نقشی کوتاه و نه چندان با اهمیت بود، چرا که آنها از فاکتورهای مهم برای جلب مشتری صرف نظر میکردند و صرفا در پی ساخت شاسی بلندها و ونهایی بادوام، با عمر طولانی و زمخت بودند که کمترین تغییرات را در طول سالیان به خود میدیدند. تا این که با تغییر سیاستی هوشمندانه، محصولی استراتژیک را روانه بازار کردند. با تیوولی شما میتوانید تصوراتی که محصولات قبلی سانگ یانگ در ذهنتان بوجود آورده است را به کلی کنار بگذارید. کوشش واضحی از ارائه تصویری تازه از سانگ یانگ با ویژگی هایی همانند فضای جادار، مشخصات فنی قابل توجه و قیمت رقابتی است. کوچکترین محصول سانگ یانگ، موج علاقمندی به شاسی بلندهای کوچک را با خود به همراه آورده است.
طراحی سانگ یانگ تیوولی
شرکت ماهیندرای هند، از زمان مالکیت بر سانگ یانگ در صدد رقابت با بزرگان کره ای همانند هیوندای و کیا برآمد. برهمین اساس اولین گام جدی آنها ورود به بازار پرطرفدار شاسی بلندهای کوچک با محصولی کاملا تازه بود. پس از ارائه سریالی کانسپتهایی با کد XIV بین سال های 2011 تا 2014، انتها در سال 2015 محصول تازه با نام تیوولی از دل آنها بیرون آمد.
پیش از این سانگ یانگ به ساخت خودروهایی عجیب وغریب مشهور بود، اما تیوولی با زبانی تازه که چندان بی شباهت به برترین محصولات بریتانیایی همانند لندرور و مینی نیست، میتواند نظر شما را جلب کند و با ساختار جعبه ای خود، استفاده از ستون C بزرگ و بهره گیری از ترفند سقف شناور با رنگ آمیزی متفاوت ستون های A و B، بزرگتر از آن چه که هست جلوه کند. بعلاوه مشخصه هایی همانند چراغ های LED مخصوص روز، شیشه انحنادار در عقب و چراغ های شیبدار که در بخش انتهایی گلگیر برجسته خودرو واقع شده است چهره ای مدرن به آن بخشیده است.
کابین و امکانات سانگ یانگ تیوولی
تیوولی برای ورود به کابین با درهای بزرگی که دارد به خوبی از شما استقبال میکند. کلاس شاسی بلند جمع وجور بخش متفاوتی از بازار خودرو است، جایی که کاربردی بودن در درجه دوم اهمیت واقع شده است، اما تیوولی با طراحی به روز خود توانسته فضایی ایده آل در اختیار سرنشینان قرار دهد، فرارتر از حد انتظار. با نشستن برروی جایگاه ها که با پوشش چرم با کیفیتی روکش شده اند، متوجه میشوید که کمی سخت هستند اما نه در حدی که برای راحتی شما مشکل آفرین شوند. پاکت های عمیق برروی درها، فضای گذاشتن نقشه در پشت جایگاه ها و مجموعه ای از فضاهای کوچک به کاربردی بودن کابین افزوده اند. فضای پا در ردیف عقب به گونه ای است که دو سرنشین بزرگسال به راحتی در جایگاه ها جا میگیرند. بعلاوه به لطف طراحی جعبه ای فضای سر کافی در اختیار سرنشینان واقع شده است.
در کابین المان های مشابه بیشتری با خودروهای قدیمی سانگ یانگ میتوان پیدا کرد. البته استفاده از صفحه نمایش مرکزی 7 اینچی و قابلیت تنظیم نشان دهنده های پشت فرمان آن را در سطح رقبای قدرش قرار میدهد. سطح مواد مورد استفاده در سطح برترین محصولات این کلاس نیست، اما با کیفیت خوبی که دارند فاصله سانگ یانگ را از رقبا کم نموده است. البته جزئیاتی مانند دکمه های گیج کننده کنترل سیستم تهویه و کنترلرهای نه چندان کاربردی برروی فرمان، و استفاده از قطعات پلاستیکی از معایب آن است.
مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی
حال نوبت به آنالیز توانایی های فنی آن رسیده است، بخشی که تیوولی به پیشرانه تازه بنزینی 1.6 لیتری خود و ساخته شرکت مادر، یعنی ماهیندرا متکی است. با استناد به سایت های معتبر بین المللی بدترین انتخاب در میان گزینه های ارائه شده به وسیله سانگ یانگ است. سانگ یانگ میتوانست با استفاده از توربو اوضاع را بهتر کند اما عدم استفاده از این سیستم، یعنی یک گام عقب تر نسبت به رقبای بهره مند از توربو با پیشران های کم حجم تر. با این حال این نقص و پالس هایی که نسبت قدرت به وزن نه چندان امیدوارکننده و گشتاور پایین خودرو به ما میداد را به دست فراموشی سپردیم و سعی کردیم در عمل توانایی های تیوولی را قضاوت کنیم.
تجربه رانندگی با سانگ یانگ تیوولی
با استارت پیشرانه به خیابان های سطح شهر می رویم. نسخه های وارد شده به ایران دیفرانسیل جلو هستند هرچند در بازار جهانی نسخه 4×4 آن هم در دسترس است. بعلاوه در تیوولی خبری از یاری فنرهای تطبیق پذیر تزئینی و یا سیستم تعلیق اسپرت نیست و با توجه به ساختار شهری توانایی همانند یدک کشیدن را نباید از آن انتظار داشت.
بیشتر محصولات سانگ یانگ به گونه ای مهندسی شده بودند تا دوام، پایداری و توانایی آفرود آنها به چشم بیاید. تیوولی هم در سواری و فرمان پذیری تا حدودی این راستا را دنبال نموده است، اما با سبکی مشابه شاسی بلندهای کوچکی که قرار است با آنها رقابت کند. توانایی آفرود چندانی ندارد اما ارتفاعش از سطح زمین آن را برای گذر از دست مقدارای متعدد خیابان های ایران آماده میکند.
در هنگام رانندگی تیوولی به مقدار کافی تحت کنترل است، اما باید توجه ویژه ای داشت چرا که خصوصا در سرعت های بالا کمی بیقراری میکند. جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک مشابه آنچه که در خودروهای شرکت مینی هم در دسترس است، وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد. در سرعت های پایین تعویض دنده به نرمی صورت میگیرد، اما تقاضا برای رسیدن به سرعت های بالا را با کمی تاخیر جوابگو است که همین امر از عملکرد و راندمان خودرو می کاهد. تیوولی از سیستم راهنمایی هوشمند سانگ یانگ بهره مند است، با قابلیت انتخاب حالت رانندگی نرمال، راحت و اسپرت اما تفاوت عملکرد با تغییر حالت چندان چشمگیر نیست. در طول راستا، پیچ های مسطح را به راحتی پشت سر میگذارد و به لطف فرمان برقی و دقیقش، مانورپذیری خوبی در سرعت های پایین دارد. یاری فنرها به خوبی ضربات را جذب میکنند، اما کمی ضربات منتقل میشود. البته انتخاب رینگ های 18 اینچی در این امر بی تاثیر نیست؛ مثلا استفاده از رینگ های 16 اینچی میتوانست اوضاع را بهبود ببخشد. عایق بندی کابین هم در طول راستا نشان داد که قابل قبول است.
در سرانجام میتوان این خودرو را برترین محصول سانگ یانگ تا به امروز برای رانندگی در شهر دانست. خوش قیافه و ارزشمند است و با 5 ستاره از موسسه Euro-NCAP ایمنی بالایی دارد. در کنار جادار بودن، کیفیت ساخت آن قابل توجه است.
منبع: شفقنا اقتصادی