امیدواریم تا آغاز فصل سرد مسئله کووید 19 تا حد زیادی فروکش نموده باشد

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، خبرنگاران/بوشهر یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید سال جاری نیز مثل سال های قبل قطعا شاهد آنفلوانزا خواهیم بود و با توجه به اینکه علائم این دو بیماری شبیه به هم است، افتراق آنها از لحاظ بالینی شاید به راحتی امکان پذیر نباشد.

امیدواریم تا آغاز فصل سرد مسئله کووید 19 تا حد زیادی فروکش نموده باشد

دکتر فرهاد عباسی در گفت وگو با وبلاگ گپ و گفتگو در زمینه چگونگی سبک زندگی در صورت تداوم ویروس کرونا اظهار کرد: مواردی که تا به حال گفته شده و رسانه ها بر آن در زمینه حفظ بهداشت تاکید دارند همچنان به قوت خود باقی است، زیرا بیماری در دنیا پخش شده و اگر چه هم اکنون سیر نزولی پیدا نموده است لیکن این سیر نزولی مستلزم آن است که احتیاطات لازم مانند شستشوی مکرر دست ها، پرهیز از حضور در مکان های شلوغ و بیرون آمدن از منزل جهت کارهای غیرضروری و تمام مواردی که تا به حال گفته شده همچنان رعایت گردد.

وی ادامه داد: آماری که هم اکنون در بیمارستان ها می بینیم بازتاب رفتار ده روز تا دو هفته قبل مردم در جامعه بوده است یعنی اگر خیلی خوب رعایت کنیم و دید و بازدید نداشته باشیم، مسافرت ها را کم کنیم و مراجعه به ادارات و جاهای شلوغ نیز وقت لزوم و با محافظت انجام گردد و توصیه های بهداشتی رعایت گردد ماحصل این موارد کاهش تعداد موارد بیماری است و به تبع آن ما نیز در بیمارستان ها شاهد تعداد بیمار کمتری هستیم و در نتیجه شاهد مرگ و میر کمتری نیز خواهیم بود.

رئیس اسبق بیمارستان شهدای خلیج فارس گفت: البته ما نیز مردم را درک نموده و می دانیم که این دو ماه قرنطینه ممکن است آنها را خسته نموده باشد، ولی همه این ها ضروری بوده و جهت حفظ جان خودمان، نزدیکانمان و عزیزانمان است. کاهشی که چند روز اخیر هم در سطح کشور و هم استان خودمان بوشهر شاهد بوده ایم، ماحصل رعایت خیلی خوبی بود که در بازه زمانی 12 تا 15 فروردین ماه داشتیم، مردم در آن بازه توصیه ها را گوش کردند و روز 13 فروردین ماه از منزل بیرون نرفتند و در خانه ماندند، و ما نیز حدود 10 الی 14 روز بعد نتیجه آن را دیدیم.

دکتر فرهاد عباسی یادآور شد: البته ناگفته نماند بیماری پیک خود را گذرانده و در حال کاهش است و فرایند نزولی پیدا نموده، چون خود بیماری طوری است که از یک منحنی زنگوله ای شکل پیروی می نماید یعنی به تدریج افزایش پیدا می نماید به یک قله می رسد و بعد به تدریج کاهش پیدا می نماید، البته این ها در صورتی است که نکات بهداشتی رعایت گردد.

این متخصص تاکید نمود: اگر مردم رعایت ننمایند و تصور نمایند که همه چیز تمام شده و شرایط به حالت عادی برگشته و فکر نمایند این فاصله گذاری اجتماعی به این معنی است که شرایط به روال عادی برگشته این در واقع یک برداشت اشتباه بوده و می تواند منجر به افزایش موارد بیماری گردد.

عباسی گفت: متناسب با افزایش تعداد موارد بیماری تعداد بستری ها در بیمارستان نیز افزایش پیدا می نماید، و بین این بیماران قطعا موارد بدحالی هم وجود خواهد داشت که باعث افزایش از دست رفتن و فقدان عزیزانمان خواهد شد، بنابراین توصیه ما کماکان این است که مردم به هشدارها گوش نموده و همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند، همچنین فواصل اجتماعی که تعریف شده لحاظ گردد و تجهیزات محافظتی مانند دستکش و ماسک استفاده گردد، شستشوی مکرر دست ها نیز از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در زمینه همزمانی بیماری های آنفلوانزا و کرونا اظهار کرد: سال جاری نیز مثل سال های قبل قطعا شاهد آنفلوآنزا خواهیم بود و با توجه به اینکه علائم این دو بیماری شبیه به هم است، شاید افتراق آنها از لحاظ بالینی به راحتی امکان پذیر نباشد. این یکی از مشکلاتی است که در فصل سرد و زمان شیوع آنفلوانزا خواهیم داشت، منتهی تمهیداتی که هر سال برای این بیماری در نظر می گرفتیم سال جاری نیز و البته بسیار پر رنگ تر در نظر خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه افرادی که ریسک بالایی در ابتلا به آنفلوانزا دارند ضروری است واکسن بزنند و احتیاطات لازم که درباره آنفلوانزا انجام می شده سال جاری نیز باید شدیدتر انجام گردد، و کسانی که به بیماری تنفسی مبتلا می شوند، باید خودشان را در خانه قرنطینه نمایند، بیرون نرفته و تماس فیزیکی و تنفسی نداشته باشند، حتی در خانه نیز ماسک بزنند تا اطرافیانشان به بیماری دچار نشوند.

رئیس اسبق بیمارستان شهدای خلیج فارس توضیح داد: بنابراین همان استراتژی سال های قبل در زمینه آنفلوانزا را در سال جدید نیز خواهیم داشت و قطعا توجه ما بیشتر خواهد بود و برای تشخیص آن نیز مانند سال های قبل عمل خواهیم کرد، به این صورت که نمونه های آنفلوانزا را از بیمار مشکوک گرفته و نتایج آن را مورد آنالیز قرار می دادیم که سال جاری نیز با حساسیت بیشتر به همین شکل صورت خواهد پذیرفت.

عباسی گفت: البته ما امیدواریم تا زمانی که فصل سرد آغاز می گردد یعنی در مهر و آبان ماه مسئله کووید 19 تا حد زیادی فروکش نموده باشد، البته در صورتی که مردم رعایت نموده باشند و حضورهای غیر ضروری حذف شده باشد، محتملا به این نقطه خواهیم رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "امیدواریم تا آغاز فصل سرد مسئله کووید 19 تا حد زیادی فروکش نموده باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدواریم تا آغاز فصل سرد مسئله کووید 19 تا حد زیادی فروکش نموده باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید