اصلاح طلبان برای موفقیت باید به صورت جبهه ای وارد انتخابات شوند

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، تهران (پانا) - عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ضمن انتقاد از طرح انتخاباتی مجلس یازدهم تاکید کرد این تلاش ها برای کمرنگ کردن نقش مردم در اداره کشور و دومرحله ای کردن انتخابات است. وی این اقدام را اشتباه خواند و به طراحان این طرح ها توصیه کرد که باید به تشخیص مردم احترام گذاشت.

اصلاح طلبان برای موفقیت باید به صورت جبهه ای وارد انتخابات شوند

سیدابراهیم امینی درباره طرح انتخاباتی مجلس یازدهم و اهداف کنندگان از بررسی این طرح به پانا گفت: متاسفانه برخی اعتقادی به دموکراسی و اداره کشور بر مبنای آرای عمومی ندارند. از ابتدای پیروزی انقلاب برخی از آقایانی که برای خود حق قائل بودند معتقد بودند که باید اسم حکومت، حکومت اسلامی و حکومت خلق مسلمان باشد و با واژه جمهوری مخالف بودند. اینجا بود که مرحوم امام خمینی به میدان آمدند و فرمودند جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد و جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشتند. این نگاه و حرکات نیز ادامه دهنده همان طرز نگاه به حکومت داری است.

می خواهند نقش مردم در اداره کشور کمرنگ و بیرنگ شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اعتقاد این عده این است که شهفرایندان نمی توانند مصالح خود در اداره کشور را تشخیص دهند و باید کسانی که می فهمند در این زمینه تصمیم گیر باشند. این بحث از زمان پیروزی انقلاب در میان این گروه وجود داشته و اقداماتی که اکنون انجام می شود هم در همان راستا است؛ کمرنگ کردن و بی رنگ کردن نقش مردم در اداره کشور. خود قانون اساسی شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کرده است. قانون اساسی در مقام بیان بوده است و اگر شرط دیگری هم لازم بود اضافه می شد. مردم خود تشخیص می دهند، می بینند و مثلا به کسی که از نظر جسمی ناتوان است رای نمی دهند. اما این قرائت از جمهوریت یعنی مردم نمی فهمند کسی که از لحاظ جسمی ناتوان است، نمی تواند رئیس جمهور شود؟! اینجاست که این سوال مطرح می شود که آیا فقط رئیس جمهور باید شرایط سنی داشته باشند؟! گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هرآنچه که هست گیرند.

اگر شرط سنی برای انتخابات لازم بود در قانون اساسی دیده می شد

این کننده سابق مجلس با اشاره به اصل 115 قانون اساسی اظهار کرد: اصل 115 قانون اساسی می گوید که رئیس جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی که واجد شرایط ایرانی الاصل بودن، مدیر و مدبر، تابع ایران، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد، انتخاب شود. این ها را قانون اساسی گفته و در مقام بیان بوده است، بنابراین اگر مقنن اساسی معتقد به لزوم مشخص شرط سنی برای کاندیداها بود، باید به این موارد اضافه می کردند.

این حقوقدان و استاد دانشگاه تاکید کرد: در حقیقت شرایطی که در طرح کنندگان مطرح می شود یا بحث هایی که برخی می گویند پست ریاست جمهوری حذف شود و نخست وزیر با رای مجلس انتخاب شود، حتی یکی از کنندگان گفته است می توانیم کوتاه مدت، کوتاه مدت کنار بگذاریم و شخص دیگری را بیاوریم؛ انگار مشکل کشور تنها همین است که رئیس جمهور مثلا چهار سال سر کار است، مثلا اگر کمتر بماند مملکت گل و بلبل می شود!.

از نامزدهای انتخابات آزمون می گیرند تا انتخابات را دومرحله ای کنند

امینی با بیان اینکه برخی دنبال این هستند که نقش مردم در اداره کشور کمرنگ شود، گفت: می گویند امتحان بگیریم؛ مثلا شورای نگهبان از کسانی که می خواهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند، امتحان بگیرد؛ این در واقع یعنی دو مرحله ای کردن انتخابات. یعنی یک مرحله ما انتخاب کنیم و سپس شما بین کسانی که ما انتخاب می کنیم، انتخاب کنید.

مجلس از حق خودش هم حاتم بخشی می کند هزینه آن را هم مردم بیچاره می دهند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه حتی مجلس اختیاراتی که متعلق به خودش است را حاتم بخشی می کند، افزود: نظارت بر انتخابات شوراها با مجلس شورای اسلامی و به این صورت بوده است که کنندگان از میان خود پنج کننده را به منظور نظارت بر امر انتخابات مشخص می کردند؛ اکنون می گویند ترکیبی مرکب از شورای نگهبان، قوه قضاییه و مجلس باشد، که کنندگان مجلس هم در اقلیت قرار می گیرند. با این اوصاف کاری را که تا به امروز بدون هزینه و خیلی راحت انجام می شده را می خواهند به تشکیلاتی عریض و طویل و با هزینه تبدیل کنند و هزینه آن را هم از جیب مردم بیچاره بدهند. که چی؟ حرف های که در دفاع از این طرح می زنند همگی توجیه است. در نهایت مردم هستند که انتخاب می کنند.

نباید سلیقه را در انتخابات دخیل کنیم، باید به تشخیص مردم احترام بگذاریم

سیدابراهیم امینی به دیگر کشورها درخصوص کاندیداتوری در انتخابات هم اشاره کرد و گفت: اکنون در دنیا درباره شرایط انتخاب شوندگان، شرایطی قابل اندازه گیری قرار می دهند تا سلیقه در احراز صلاحیت ها دخالت نداشته باشد. اما زمانی که شرایط قابل اندازه گیری نباشد، سلیقه حرف اول را می زند. اگر شرایط قابل اندازه گیری باشد نیازی به خیلی از مسائل نیست و ما باید به تشخیص مردم احترام بگذاریم. به عنوان مثال همین مجلس که کنندگانش با سازوکارهای دقیق توسط شورای نگهبان انتخاب شده اند، ببینید در دور بعد از میان کنندگان فعلی چند نفر رد صلاحیت می شوند؟ پس این مسائل و دخالت دادن شورای نگهبان در تأیید صلاحیت های شوراهای شهر جواب نمی دهد.

پیام مجلس مشخص است؛ می خواهند فضا را یکدست کنند اما اشتباه می کنند

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: این افراد به دنبال این هستند که فضا را یکدست کنند، پیامشان همین است. ولی اشتباه می کنند، باید به مردم اعتماد کنند. در دنیا اگر پیروزیت هایی کسب شده به این دلیل بوده و هست که از توان و پتانسل تمامی شهفرایندان صرف نظر از جنسیت، گرایش سیاسی، قومیت و صرف نظر از دین و مذهب؛ استفاده می کنند و درب کشورشان را به روی همه استعدادهای دنیا باز گذاشته اند. این در حالی است که تنها هنر ما این است که فارغ التحصیلان دانشگاه هایی چون تهران و شریف را که کشف کرده ایم و با هزینه های فراوان به مرحله قابل قبولی رسانده ایم، دو دستی تقدیم آن ها می کنیم.

تا زمانی که به مردم اعتماد نکنیم مسائل مان حل نمی شود

وی در ادامه به کنندگان و نهادهایی که در حال بررسی این طرح های انتخاباتی هستند، توصیه کرد: تا زمانی که به همه شهفرایندان اعتماد نکنیم و اصل را بر برائت نگذاریم و صرف نظر از جنسیت، قومیت، سن و دین و مذهب از همه استعدادها استفاده نکنیم، واقعا مسائل مان حل نمی شود. اگر 50 درصد را به دلایل جنسیتی، بخشی را به دلایل قومیتی، بخشی را به دلایل دینی و مذهبی و بخش اعظمی را هم به دلایل سیاسی حذف کنیم، خب چه کسی می ماند کشور را اداره کند؟.

نظام باید مردم را متقاعد کند که کارایی لازم را برای اداره کشور دارد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 در شرایط کرونایی بر لزوم برنامه ریزی لازم برای مشارکت حداکثری تاکید کرد و گفت: اگر سعه صدر باشد، فضا را نبندند و اجازه دهند گرایش های مختلف، کاندیداهای اصلی را وارد عرصه کنند، تا حدود زیادی میتواند کارساز باشد؛ ضمن اینکه باید فکری به حال این فضای سرد کرد و امیدی به مردم داد. مردم به خاطر فضای یاس و ناامیدی که در آن قرار گرفته اند در انتخابات مجلس شورای اسلامی خیلی کم مشارکت کردند. نظام باید کارهایی انجام دهد که مردم را متقاعد کند که کارایی لازم را برای اداره کشور دارد و به فکر مردم است.

اگر انتخابات سالم باشد و اجازه حضور افراد را بدهند، مردم مشارکت می کنند

وی ادامه داد: ضمن اینکه انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اینکه ملی است، اگر فرایند رسیدگی به صلاحیت ها مهندسی شده نباشد و اجازه حضور نیروهای اصلی جریانات را بدهند، خیلی قابل مهندسی شدن نیست. برای مثال در ادوار مختلف شاهد هستیم اگر انتخابات سالم برگزار شود و اجازه حضور افراد موثر را بدهند، مقداری از این بی تفاوتی مردم کاسته می شود و شرکت می کنند. اما اگر از یک طرف به دنبال مشارکت حداکثری باشیم و از طرف دیگر هم بخواهند کاندیداهای اصلی را رد صلاحیت کنند، طبیعی است که انتخابات پررنگی نخواهیم داشت.

اصلاح طلبان برای پیروزیت باید به صورت جبهه ای وارد انتخابات شوند

عضو شورای مرکزی اعتماد ملی به اقدامات انجام شده این حزب برای حضور در انتخابات سال 1400 هم اشاره کرد و گفت: ما هم در حزب اعتماد ملی در حال همفکری هستیم، ضمن اینکه اعتقادمان بر این است که در کشور ما احزاب آنقدر قدرتمند نیستند و از سبد رای لازم در افکار عمومی برخوردار نیستند که یک تنه بیایند و کاندیدای اصلی خود را بیاورند و احتمال پیروزیت باشد. بنابراین به حضور جبهه ای در انتخابات اعتقاد داریم ولی از افرادی که این توان و پتانسیل را در حزب خودمان دارند غافل نیستیم و آنها را هم بررسی می کنیم که اگر شرایط اقتضا کرد آنها هم حضور پیدا کنند اما در نهایت اعتقاد داریم اصلاح طلبان باید به صورت جبهه ای حضور پیدا کنند تا پیروز باشند وگرنه اگر هر حزبی بخواهد کاندیدای خود را بیاورد امیدها کمتر می شود. تا به امروز هم بر روی گزینه خاصی به نتیجه نرسیده ایم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اصلاح طلبان برای موفقیت باید به صورت جبهه ای وارد انتخابات شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح طلبان برای موفقیت باید به صورت جبهه ای وارد انتخابات شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید