آیا دچار شدن به ویروس کرونا باعث ایمنی در برابر آن می شود؟

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو، انتشار ویروس کرونا به حدی رسیده است که شمار زیادی ازافراد پس از دچار شدن به آن بهبود یافته اند، پرسشی که اکنون مطرح می شود این است که آیا افراد پس از بهبودی نسبت به عفونت مجدد با این ویروس مصونیت پیدا می کنند؟

آیا دچار شدن به ویروس کرونا باعث ایمنی در برابر آن می شود؟

به گزارش وبلاگ گپ و گفتگو به نقل از وب ام دی گزارش هایی از ژاپن، چین و کره جنوبی درباره افرادی که پس از بهبودی از بیماری کووید-19 دوباره آزمایش ویروس کرونایشان مثبت شده است، منتشر شده است.

بررسی های که بر روی ویروس های دیگر و انواع دیگر کروناویروس ها انجام شده است، نشان داده اند افراد 7 تا 10 روز پس از عفونت آنتی بادی بر ضد ویروس تولید می کنند که بسته به نوع ویروس می توانند باعث جلوگیری از عفونت مجدد برای ماه ها تا سال ها پس از بهبودی شوند. البته باید توجه داشت آنتی بادی ها فقط باعث محافظت در برابر همان گونه خاص ویروس کرونا می شوند که فرد به آن دچار شده است.

اما از آنجایی کووید-19 ویروس جدیدی است، هنوز نمی دانیم آنتی بادی های تولید شده بر ضد آن تا چه مدت در بدن ما باقی می مانند.

بنابراین نیاز به بررسی های درازمدت در انسان ها وجود دارد تا معلوم شود افراد دچار کووید-19 پس از بهبودی آیا مصونیت پیدا می کنند یا نه واین مصونیت تا چه مدتی ادامه پیدا می کند.

اما بر اساس آنچه از واکنش بدن به سایر ویروس ها می دانیم، احتمال زیادی وجود دارد که آنتی بادی های تولید شده پس از عفونت با کووید-19 برای مدت زمان معینی باعث ایمنی نسبت به ویروس کرونا شود.

دانشمندان چینی بررسی های مقدماتی روی میمون ها رزوس انجام داده اند که نشان می دهند آنتی بادی های تولید شده پس از بهبودی از کووید-19 در میمون ها باعث محافظت آنها از عفونت مجدد هنگام قرارگیری دوباره در برابر ویروس می شود. بررسی ها پس از شیوع سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی ناشی از یک ویروس کرونای دیگر) در سال 2002 نشان داد که انتی بادی ها تا 3 سال در بدن بهبودیافتگان باقی می ماننند. بررسی ها درباره ویروس کرونای عامل نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس نشان داد که آنتی بادی ها تا یکسال پس از بهبودی در بدن افراد قابل شناسایی هستند.

میزان و مدت زمانی مصونیت فرد همچنین بستگی به چگونگی پاسخ دستگاه ایمنی بدن دارد، بنابراین هنوز لازم است اطلاعات بیشتری درباره ایمنی پس از عفونت کووید-19 به دست آوریم.

  • آیا پس از بهبودی احتمال عفونت مجدد وجود دارد؟

گزارش هایی درباره افرادی که از کووید-19 بهبود یافته اند، اما بعد دوباره آزمایش شان مثبت شده است، منتشر شده است.

چندین گزارش از چین دربارهمواردی از افراد دچار علائم خفیف بیماری منتشر شده است که حتی پس از بهبودی آزمایش ویروسی شان مثبت باقی مانده است.

یک بررسی کوچک در چین بر روی کارکنان بهداشتی نیز نشان داد برخی از این افراد با وجود بهبودی همچنان آزمایش ویروسی مثبت دارند. البته این بررسی همچنین نشان داد که افراد دیگرعلائمی بروز ندادند و اعضای خانواده شان را آلوده نکردند.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها کره نیز مثبت شدن دوباره آزمایش چندین نفر پس از بهبودی خبر داده اند.

دو مورد از این موارد خارج از چین حتی شگفت آورتر هستند: افرادی که ظاهرا بهبود پیدا کرده و آزمایششان منفی شده است، بعد دوباره دچار علائم بیماری شدند و آزمایششان دوباره مثبت شد.

کارشناسان می گویند این سناریوها نیاز بررسی بیشتری دارند، اما بعید است که بیانگر عفونت مجدد باشند.

تداوم آزمایش مثبت پس از بهبودی می تواند ناشی از شناسایی باقیمانده های ویروس در بدن باشد، بدون اینکه فرد دچار عفونت فعال باشد. در افرادی که پس از بهبودی و منفی شدن آزمایش دوباره آزمایش مثبت پیدا کرده اند، ممکن است ویروس به میزان کم در بدن باقی مانده باشد و بعد دوباره تکثیر کند و ظهور یابد. بالاخره اینکه آزمایش منفی اول ممکن است به دلایل گوناگون منفی کاذب باشد (از جمله اینکه سواب بینی یا حلق نمونه با میزان کافی ویروس از فرد برنداشته باشد).

  • سیر بالینی و بهبودی در بیماران کرونا چگونه است؟

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا دچار شدن به ویروس کرونا باعث ایمنی در برابر آن می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دچار شدن به ویروس کرونا باعث ایمنی در برابر آن می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید